Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuell speedlite – korrekt exponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

ricric

Guest
Köpt mig en billig blixt, Yongnuo YN560 som saknar TTL.

Jag chansar mig fram med inställningar på blixten och i kameran det tar mig flera oftast flera bilder innan jag finner rätt exponering, processen tar lite tid. Finns det någon "lathund" eller liknande för att göra processen snabbare? Hur gör ni?

Jobbar du dig fram så lär du nog dig själv hur din blixt fungerar och vad som passar bäst när. Annars är väl en ljusmätare en bra idé, ger dig en rikting år hur mycket du måste ljusa upp. Men kan själv inte direkt något om hur det där fungerar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ledtal

Fast jag tror nog du är lika snabb om du kör några testskott och justerar efter det. Enda sättet att bli riktigt snabb är att lära sig att se exponeringen, dvs vad det behövs för bländare/tid/blixtstyrka. Dom gamla rävarna var ofta fantastiska på det, själv hemfaller jag åt att använda en ljusmätare. Fast snabbt och smidigt som en TTL-blixt blir det nog inte även om det ger en hel massa mer kreativ kontroll.

/Robban

Ett tips kan vara är att inte sätta kamerans inställningar i maxlägen så att du kan kompensera exponeringen från kameran. T ex 1/125 s och ISO 200, på så sätt kan du öka/minska exponeringen på rubbet genom att höja/sänka ISO, och öka/minska exponeringen på befintliga ljuset genom att höja/sänka slutartiden.

Efter ett tag lär du dig dessutom vilka blixstyrkor som brukar vara lagom och hur mycket ljus eventuella modifierare stjäl och då blir det enklare att sätta blixtstyrkan hyfsat rätt från första början för att sedan finjustera från kameran enligt tekniken ovan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar