ANNONS
Annons

Manuell fokusering utöver DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
Finns det någon digitalkamera (förutom systemkamerorna samt Lecia Digilux 2) där det går att ställa skärpan manuellt med en fokuseringsring?

Undrar även om det finns någon kamera där slutare och bländare kan justeras utanpå kameran utan hjälp av en display? (alltså liknande digilux)

tack på förhand
 
Tror Leica Digilux 2 och Panasonic LC1 är ganska unika där.
Möjligt att det finns någon kamera till där man kan ställa skärpan manuellt med ring, men inte där man även kan har bländarring och slutartid direkt på kameran.
 
Fokus med ring är det väl många som har?
Alla sonys klumpar(inte småkamerorna utan 515,717 ,828) har väl, konica-minoltas klumpar (a1,a2,a200) har det.
Jag TROR att alla dessa har även möjlighet att ställa slutare ELLER bländare utanpå kameran.
 
På Minolta's F100, F200 och F300 går det. Köpte F100 för några år sedan just pg många manuella möjligheter. På den funkar det så att man får upp ett starkt förstorat utsnitt av bilden på LCD'n, som man använder för att ställa in skärpan med menyknapparna. Helt ok. Exponeringskompensation, slutare respektive bländare väljer man också "utanpå kamerna", beroende på om man valt P, A, S eller M-exponering.

Säkerligen utgångna modeller, men enligt mig bra beg-köp.

/Per
 
Per skrev:
På den funkar det så att man får upp ett starkt förstorat utsnitt av bilden på LCD'n, som man använder för att ställa in skärpan med menyknapparna.
Bara för att förstå, men då har den väl inte en fokuseringsring?
 
sony 717

alldeles riktigt björn, vad gäller sonys större modeller så har de ju en fokuseringsfuntion med ring, den är dock iaf på min digital och förstoringen på den lilla skärmen/sökaren funkar ofta dåligt. Bra vid makro, annars alltför långsam.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.