Daniel Papic
Aktiv medlem
Då jag fotograferar djur fokuserar jag manuellt. Jag märker en trend i att jag sätter skärpan ngt längre bort än önskat. I stort sett aldrig framför. Troligtvis spelar min syn in här, som nog inte längre är vad den var. Förutsättningarna är;
- långa brännvidder; 400-800 mm, både crop & FX
- bra sökare på åtminstone ett av husen
- f.ö. van att ställa manuellt (vilket inte hjälper om synen sviker)
Så - då blir frågan; åt vilket håll bör jag ställa dioptri-vredet när jag i dagsläget konstant sätter bakfokus? Minus eller plus? Ja, vet att jag kan prova men det känns inte tillförlitligt förrän jag kommer "i fält" & då vore det gott att köra ett helt pass med antingen minus eller plus & sedan granska bilderna i lugn & ro.
Vidare tar jag tacksamt emot förslag på sökar/mattskiva/tillbehör ni tycker kunde funka bra här. Husen är Nikon D300 & D3s.
- långa brännvidder; 400-800 mm, både crop & FX
- bra sökare på åtminstone ett av husen
- f.ö. van att ställa manuellt (vilket inte hjälper om synen sviker)
Så - då blir frågan; åt vilket håll bör jag ställa dioptri-vredet när jag i dagsläget konstant sätter bakfokus? Minus eller plus? Ja, vet att jag kan prova men det känns inte tillförlitligt förrän jag kommer "i fält" & då vore det gott att köra ett helt pass med antingen minus eller plus & sedan granska bilderna i lugn & ro.
Vidare tar jag tacksamt emot förslag på sökar/mattskiva/tillbehör ni tycker kunde funka bra här. Husen är Nikon D300 & D3s.