Annons

Makro med mobilen :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Testade i dag att hålla en lupp framför kameralinsen på mobilen. Jag vände även på luppen och höll dess lins direkt mot kameralinsen och resultatet var förvånande bra. Jag laddade upp bilderna direkt från mobilen till min sida så de är inte manipulerade på något sätt. Jag la inte någon ambition på bilden utan ville bara testa tekniken. Är det fler som testat att leka med mobilen på detta sättet?

Ett lite mer vågat sätt att fota macro med mobilen är att lägga en vattendroppe på mobilkameran, tyngdkraften gör att den får rätt form när man riktar kameran rakt nedåt. Jag har inte roat mig med några liknande övningar så jag kan inte säga hur bra det funkar.

Ett lite mer vågat sätt att fota macro med mobilen är att lägga en vattendroppe på mobilkameran, tyngdkraften gör att den får rätt form när man riktar kameran rakt nedåt. Jag har inte roat mig med några liknande övningar så jag kan inte säga hur bra det funkar.

Vatten och mobiler är inte en helt perfekt kombination men rent tekniskt så är det intressant. Det kan bli lite shift tilt också när man lutar på kameran.

Jag har luppen i västen så den är alltid med men jag har aldrig tänkt på detta användningsområde.

Man kan slakta en CD/DVD-spelare och ta linsen för lasern och lägga över linsen på telefonen. Funkar förvånandsvärt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar