Annons

makro fotograffering bra start objektiv! HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

Krympan

Medlem
Hej,

har funderat länge på att börja fotografera blommer och sådant och skulle vilja ha ett objektiv.

ni som vet lite kring objektiv för makro och lite annat, har en canon 600d med standard lins, och nu hade jag tänkt mig att börja ta det ett steg fram... har en budget på 3000kr max! helst mindre snälla hjälp mig ni som kan!:)

Mvh: Kim

börja med mellanringar

Jag tycker det är ett ganska bra alternativ att börja med mellanringar som du sätter ditt standardobjektiv. Ett bra Macro skall helst vara runt 100 mm och ha f2,8 för att ge dej möjlighet att leka med oskärpa och då kostar det en del och vikten gör att de kan bli liggande hemma.

Jag har ett bra Makro på 105 mm och när jag vill göra ett bra jobb använder jag det självfallet men ofta i kombination med mina mellanringar så jag kommer ännu närmare

Lycka till

Kikade på Cyberphoto och där fanns det två alternativ under 3000kr

Canon 50/2,5 Macro 1:2
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=667665

Sigma 50/2,8 1:1
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=667665

Båda är bra objektiv, Canons är något skarpare än Sigmas MEN (!!) Canons är bara 1:2 och Sigmas är 1:1 vilket betyder att du kommer närmare med det.

Det kan iof vara trevligt att ha en längre brännvidd för att slippa krypa alldeles för nära det du vill fota men under 3000kr är det där man hamnar vid ny köp. Du får å andra sidan en väldigt trevlig porträttglugg på köpet.

Kan du tänka dig begagnat är det möjligt att man kan få tag på t.ex. Tamrons 90mm macro 1:1 inom din budget. Ligger på ungefär 4400kr nytt. Ett bra objektiv om än med slö AF.

Finns säkert alternativa lösningar med mellanringar eller liknande men det har jag aldrig utforskat närmare själv vi får hoppas någon annan kan svara på det...

Lycka till!

Begagnat?

Hej.
Jag köpte mitt Tamron SP DI 90/2,8 begagnat på Tradera för under 3000:-
Fungerar mycket bra.

// Thomas

Hej,

har funderat länge på att börja fotografera blommer och sådant och skulle vilja ha ett objektiv.

ni som vet lite kring objektiv för makro och lite annat, har en canon 600d med standard lins, och nu hade jag tänkt mig att börja ta det ett steg fram... har en budget på 3000kr max! helst mindre snälla hjälp mig ni som kan!:)

Om du börjar med mellanringar och försättslinser så finns en app som heter MacroPhoto som räknar ut bildvidd, skärpedjup, bildavstånd mm med olika kombinationer av objektiv, mellanringar och försättslinser som du knappar in.

Hej,

Som någon skrev tidigare, leta upp ett begagnat Tamron 90/2.8, du får inte ett mer prisvärt objektiv! I största allmänhet tycker jag att du ska leta begagnat, kolla runt på annonsmarknaden här och på blocket och se om det dyker upp begagnade macro-objektiv i din prisklass. VÄLDIGT få makroobjektiv är dåliga, så om du bara googlar efter ett test eller två innan du slår till på ett objektiv så borde det inte vara några problem :)

Jag tycker det är ett ganska bra alternativ att börja med mellanringar som du sätter ditt standardobjektiv. Ett bra Macro skall helst vara runt 100 mm och ha f2,8 för att ge dej möjlighet att leka med oskärpa och då kostar det en del och vikten gör att de kan bli liggande hemma.

Jag har ett bra Makro på 105 mm och när jag vill göra ett bra jobb använder jag det självfallet men ofta i kombination med mina mellanringar så jag kommer ännu närmare

Lycka till

Varför ska brännvidden vara runt 100 mm? Jag har ett 200mm makro (Nikkor) och det fungerar alldeles förträffligt.

Angående bländaren så tycker jag inte det finns någon anledning att köpa ett ljusstarkt objektiv om man enbart tänker använda det till makro-fotografering. Oskärpa är knappast en bristvara, det brukar snarare handla om att få tillräckligt skärpedjup så att man får en hyfsad bild utan att behöva ta till focus-stacking...

Jag har ett EF-S 60mm 2,8 Macro som jag är mycket nöjd med, fungerar utmärkt som allround objektiv också, köpte mitt på el-giganten för 3600 kr nytt, så lite över budget kanske, men det ärlätt och smidigt så det ligger alltid i väskan och är ingen börda att släpa runt, visst är det lite kort arbetsavstånd för insekter, men det går ändå, kanske inte kul att vara jättenära en geting eller humla.. Men överlag ett prisvärt och bra objektiv, största nackdelen är väl att det är EF-S om du hade tänkt att uppgradera till FF i framtiden :)

Hej,

Har Sigmas 70 mm Macro som får väldigt bra recensioner,
köpte det billigt här på Fotosidan.
Det går att få för 2000-2500:-.

Skall du fota insekter också så rekommenderar jag dig att gå upp till minst 90-100mm.
Då har du Canon,Tokina , Sigma och Tamrons macron som ligger i den brännvidden och som alla är bra.

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 ändrar längd väldigt mycket när man fokuserar. Det är faktiskt en fördel när objektivet används med försättslins typ Raynox DCR-250. Då får man lite av en supermakrozoom. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar