ANNONS
Annons

Magdalena går till angrepp

Produkter
(logga in för att koppla)
På privata fester kan ju arrangören/lokalägaren helt lagligt förbjuda gästerna att fotografera. Jag kan också förbjuda dig att fotografera i mitt hem helt lagligt. Så det är upp till var och en att bestämma hu man vill ha det. Fritt att fotografera eller förbjuda. Men om inte detta skett ska inte Ribbing m.fl komma med pekpinnar, då får sunda förnuftet gälla. Och om någon absolut inte vill bli fotad så märker man det och låter givetvis bli av respekt för den personen.

Nu vet jag inte om du läste länken. Det handlade inte om vad lagen säger, utan vad, som du uttrycker det "sunt förnuft", vad andra kan tänkas tycka och tänka i olika sammanhang. Om det inte skall uttryckas, hur vet man då vad "sunt förnuft" är, är det då något medfött?


Michael - som tycker att uttrycket "sunt förnuft" är de mest betydelselös orden som finns -
 
Å andra sidan, vad gör du om någon av dina gäster ändå fotograferar?

Fråga den som har fotoförbud i sitt hus. Har aldrig ställts inför det problemet eftersom jag aldrig ens funderat på saken. Hos mig är det fritt att fotografera och ingen har någonsin framlagt några önskemål om att inte vilja bli fotograferad.
 
Senast ändrad:
Att fotografera på allmän plats:
under mina snart 30år som fotograf har jag blivit stoppad 2 ggr .
Senast var det i min hemstad Lund för några dagar sedan, Hipp Hipp =Wester , Jansson gänget filmade på Lilla Fiskaregatan.
Kul nyhetsbild tänkte jag till exv Sydsvenskan som ofta köper händelsebilder av mig från Lund, nya roliga upptåg av Johan Wester och Anders Jansson och fotograferade händelsen, en i filmgänget kommer då fram och säger att det är förbjudet att fotografera, en helt felaktig inledning som kör igång mig totalt, han ställer sig dessutom i vägen, efter tre försök av mig att gå till höger respektive till vänster och mannen fortsätter att blockera min fotografering så talar jag om att du faktiskt ofredar mig och om du inte flyttar på dig så kommer jag att göra det, alternativt kalla på polis..

Varför inte istället inleda med att säga, vi håller på med en inspelning, vi kör några nya karaktärer, det vore bussigt om du inte i förväg avslöjade detta.
Beslutet är sedan mitt.

Nu var det ju så att Lilla Fiskaregatan trafikeras av 1000tals gående/cyklande personer under inspelningen och ett 100tal hade stannat till för att se på.Många tog fram sina mobiltelefoner och grabben från filmgänget hade full upp med att neka även dessa att ta foton.
Alltså en ovanlig dålig plats att välja om man vill vara hemligsfull med sin kommande produktion eller vad det nu må vara.

Jag flyttade på personen ifråga och tog mina bilder.

Allmän plats är en allmän plats.Du har rätt att fotografera bara DU inte ofredar någon

Vad man sedan gör med bilderna är en annan fråga.
 
Senast ändrad:
Att fotografera på allmän plats:
under mina snart 30år som fotograf har jag blivit stoppad 2 ggr .
Senast var det i min hemstad Lund för några dagar sedan, Hipp Hipp =Wester , Jansson gänget filmade på Lilla Fiskaregatan.
Kul nyhetsbild tänkte jag till exv Sydsvenskan som ofta köper händelsebilder av mig från Lund, nya roliga upptåg av Johan Wester och Anders Jansson och fotograferade händelsen, en i filmgänget kommer då fram och säger att det är förbjudet att fotografera, en helt felaktig inledning som kör igång mig totalt, han ställer sig dessutom i vägen, efter tre försök av mig att gå till höger respektive till vänster och mannen fortsätter att blockera min fotografering så talar jag om att du faktiskt ofredar mig och om du inte flyttar på dig så kommer jag att göra det, alternativt kalla på polis..

Varför inte istället inleda med att säga, vi håller på med en inspelning, vi kör några nya karaktärer, det vore bussigt om du inte i förväg avslöjade detta.
Beslutet är sedan mitt.

Nu var det ju så att Lilla Fiskaregatan trafikeras av 1000tals gående/cyklande personer under inspelningen och ett 100tal hade stannat till för att se på.Många tog fram sina mobiltelefoner och grabben från filmgänget hade full upp med att neka även dessa att ta foton.
Alltså en ovanlig dålig plats att välja om man vill vara hemligsfull med sin kommande produktion eller vad det nu må vara.

Jag flyttade på personen ifråga och tog mina bilder.

Allmän plats är en allmän plats.Du har rätt att fotografera bara DU inte ofredar någon

Vad man sedan gör med bilderna är en annan fråga.

Då kommer man in på vad är ofredande ? det var ju allmän plats, han har väl rätt att stå framför dig om han vill ? du har väl ingen rätt att flytta på honom då ? då är det ju du som gör.
Sen att han hade fel när han saatt du inte får fotografera är en annan sak, men ena personens fel gör inte ditt fel till rätt.

övrigt i frågan så tror dom flesta seriösare fotografer visar lite respekt både när dom tar kort &när dom lägger ut dom.
 
Där har du fel, ofredande är om man exv inskränker någons rörelsefrihet genom att blockera någons väg, jag fotograferade från 6m avstånd, killen som ställde sig i vägen var 15-20cm från mig och därmed blockerade min rörelsefrihet gång efter annan, dvs att jag inte kunde röra mig fritt.
Har jag rätt att flytta honom, det är en annan fråga och har inte med sakfrågan att göra dvs fotografering på allmän plats
något annat du undrar över?.
 
Senast ändrad:
Men återigen så handlade inte frågan om lagar o regler utan om vett och etikett. Visst kan man förstå om någon blir irriterad när det ska fotas precis hela tiden. Jag har helt slutat besöka ställen med sk vimmelfotografer t ex
 
Och jag talar strikt om vad och var man får fotografera och vad som gäller om någon försöker hindra en från att fotografera på allmän plats.
Inget annat
 
Normal hänsyn är väl det bästa, jag kan förstå om nån inte vill få en kamera upptryckt i nyllet i vissa lägen, men jag har ingen som helst förståelse för folk som hysteriskt börjar gapa "jag vill inte bli fotad" så fort dem ser en kamera i det allmänna rummet.
Om man frågar dessa kameraskygga individer varför så får man oftast inget vettigt svar för de vet själva inte riktigt vad dem är rädda för. Svaret brukar bli att jag vill inte hamna på internet för då kan "nån" göra "nåt". Vem denna nån eller nåt är finns det aldrig nåt svar på.
 
Normal hövlighet

kan inte annat än att hålla med om det andra skrivit innan mig, det känns så självklart att visa hänsyn & respekt för dom som inte gillar att vara med på bild. Alla dessa communites är ju en mardröm för dom som inte vill vara med på bild... Om man säger ; snälla, lägg inte ut dom här på nätet, så borde det vara vara självklart för fotografen att respektera det.
 
kan inte annat än att hålla med om det andra skrivit innan mig, det känns så självklart att visa hänsyn & respekt för dom som inte gillar att vara med på bild. Alla dessa communites är ju en mardröm för dom som inte vill vara med på bild... Om man säger ; snälla, lägg inte ut dom här på nätet, så borde det vara vara självklart för fotografen att respektera det.

Jovisst kan man respektera om nån inte vill hamna på nätet, problemet är att den fotograferade sällan visar den respekt de själva vill ha.
Det brukar inte vara nån hövlig förfrågan utan ett mer eller mindre hotfullt/otrevligt tillvägagångssätt.
Det som är lite lustigt är att folk oftast inte bryr sig om du fotar med mobil eller kompaktkamera, trots att det oftast (min uppfattning) är just mobilfoton som laddas upp på facebook och liknande sidor.
Har du däremot en stor systemkamera då reagerar vissa väldigt starkt.
 
"Jovisst kan man respektera om nån inte vill hamna på nätet, problemet är att den fotograferade sällan visar den respekt de själva vill ha."

Absolut Joakim, har själv varit med om sånt. Men det tillhör ju egentligen en helt annan diskussion. Man ska ju inte lägga ut bilder på folk för att hämnas för att dom är så förbannat otrevliga, då blir det bara sandlåda av alltsammans.
 
Intressant diskussion det här. Det finns ju så ofantligt mycket missförstånd kring det hela.

Vad som däremot är lite intressant i diskussionen är tolkningen kring vad som ska räknas som en allmän plats. Jag har tidigare ställt frågan kring hur man ska tolka t.ex. en skola eller ett klassrum. Vad gäller exempelvis där. Alternativt andra semi-offentliga miljöer där man skulle kunna tänka sig att fotografera.

/M
 
"Jovisst kan man respektera om nån inte vill hamna på nätet, problemet är att den fotograferade sällan visar den respekt de själva vill ha."

Absolut Joakim, har själv varit med om sånt. Men det tillhör ju egentligen en helt annan diskussion. Man ska ju inte lägga ut bilder på folk för att hämnas för att dom är så förbannat otrevliga, då blir det bara sandlåda av alltsammans.

Jo det har du säkert rätt i.
Jag brukar tyvärr glömma det när nån stolpar fram och vill förbjuda mig att fota på allmän plats;-)
 
Till fester brukar jag sällan ta med kameran!
Blir alltid så full, kan inte hålla kameran riktigt stilla, även med AS påslagen!
Har försökt ta kort, ingen ser vad det föreställer, antingen blir det suddigt eller också var främre objektivlocket på, under hela festen.

Tar någon fram en kamera, slänger jag mig ner under bordet!

Idag har jag ont i huvudet, antingen blev det för mycket dricka eller kan det vara bordet jag slog huvudet i, någon som var med, under bordet?
 
Det är skrämmande många som verkligen tror att det är förbjudet att fotografera på ett torg. En "Var får man fotografera?"-kampanj från fotobranschen & andra iblandade hade varit på sin plats.
 
Det är skrämmande många som verkligen tror att det är förbjudet att fotografera på ett torg. En "Var får man fotografera?"-kampanj från fotobranschen & andra iblandade hade varit på sin plats.

Jag har faktiskt tänkt samma tanke, en "Hur får man använda bilder man hittar på nätet-kampanj" hade inte heller varit fel.
 
Jag tror att vi är i en brytpunkt för tillfället, andra normer och lagar kommer att komma. Hänsyn och respekt är något som vi är vana vid att det är en brist i samhället. Få klagar i dag på att man måste låsa bilen, när man går in i affären, det har blivit en naturlig del i vårat liv, även fast tanken för en generation sen var helt främmade.
 
Där har du fel, ofredande är om man exv inskränker någons rörelsefrihet genom att blockera någons väg, jag fotograferade från 6m avstånd, killen som ställde sig i vägen var 15-20cm från mig och därmed blockerade min rörelsefrihet gång efter annan, dvs att jag inte kunde röra mig fritt.
Har jag rätt att flytta honom, det är en annan fråga och har inte med sakfrågan att göra dvs fotografering på allmän plats
något annat du undrar över?.

Just vid filminspelningar är det vanligt att personer ur produktionen tror att de är gud på platsen och springer runt och försöker hindra allmänheten. Har vid ett par tillfällen försökt passera filminspelningar på allmän plats och fått ovett från produktionstomtar. Ofta söker de inte tillstånd för mindre scener, och när de sökt tillstånd så utvidgar de gärna gränser och tider. Blev för ett par år sedan utskälld av en tomte som var med i någon produktion med 1800-tals tema för att jag körde förbi i bil på en gata de inte hade tillstånd att spärra av, vid en tidpunkt ett par timmar efter att de skulle vara klara på gatstumpen brevid.
 
Jag har också blivit förhindrad att köra på en gata på Söder när man höll på med någon sorts filminspelning, och även om jag har en viss förståelse för att man ska kunna få göra det så blev jag bemött på ett väldigt otrevligt sätt, med en ton av "dra åt h-vete, ser du inte att vi..." osv. Väldigt otaktiskt och klumpigt, och det gör ju inte att man får någon lust att hjälpa till precis. Om någon som vill att man inte fotar, eller kör förbi, eller vad det nu kan vara, tog 15 sekunder till att vänligt förklara varför dom har ett bra skäl till det så skulle man säkert gå med på det utan problem. Om någon vevar med armarna och kallar en för fula saker så är oddsen liksom en aning sämre. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.