Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

mnm_swe

Aktiv medlem
Hej

Jag har läst runt på detta eminenta forum ett bra tag. Tackar för alla dom tips som man har snappat upp.

Har läst (tror jag) alla trådar som handlar om macro, men några frågor kvarstår.

Funderar på att införskaffa ett Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo Super Macro II till en Nikon D70. Nu när man har fått lön så bränner det lite i plånboken. :eek:)

Dom frågor som jag inte har hittat svar på eller så har jag bara missat dom.

1. Kan man använda denna till "vanlig" foto i 300?

2. Vad är skillnaden mellan telezoom 300mm och ett macro 300mm? Kommer man inte lika "nära" med bägge?

3. Hur långt bort kan ett objekt vara för att man ska få till ett bra macro foto?

Hade fler frågor när jag låg och funderade igår kväll, har dock glömt dom nu... :eek:/

Är som sagt var ganska grön på detta när det gäller foto, så försökt att ta det på en 10 årings nivå. ;o)

/Micke
 
1. JA
2. Närgränsen avgör avbildningsskalan. I det här fallet så kan du gå så nära att du får 1:2. Det du fotograferar blir alltså hälften så stort på sesnorn som det är i verkligheten. Ett annat 300 kan ha en annan närgräns och då kan avbildningsskalan bli 1:4 istället
3. Jag hittade inte närgränsen på sigmas sida men gissar på runt en meter
 
Tack Daniel för dina svar.

" det här fallet så kan du gå så nära att du får 1:2. Det du fotograferar blir alltså hälften så stort på sesnorn som det är i verkligheten."

Innebär det att om jag använder max dvs 300mm, blir alla objekt 1:2 även fast det är 10-15 meter bort?`

*host*
/killen med många konstiga frågor. :eek:)

/Micke
 
Du får 1:2 som max när du befinner dig på närgränsen. Backar du en cm så blir det det du forograferar lite mindre.

Macro är inget mysko utan det säger bara att du kan gå väldigt nära och fortfarande fokusera.
 
Ett litet macro-tips: Det är avbildningsskalan som är viktig och inte en liten närgräns.

Jag tycker att det är bättre när närgränsen medger ett visst arbetsavstånd till motivet. Det blir så mycket lättare med ljussättningen av motivet då. Och om motivet är levande (fjärilar och insekter t ex) så kan det också vara bra om man inte behöver krypa alldeles inpå och störa.

/AnnaKarin
 
Vid närgränsen på 95cm med denna zoom har man skala 1:2 och en brännvidd på 211mm, om jag räknat rätt.
 
För att krångla till det lite, om man sätter dit en mellanring på 27.5 mm (typ PK-13, M2 eller liknande) mellan huset och objektivet, vilken avbildningsskala och närgräns får man då på nämnda objektiv?

/Hasse
 
Min matte känns mer än rostig :) Men jag har försökt och med en mellaring på 27,5mm får jag det till att avbildningsskalan blir ungefär 0,6 och närgränsen 56cm.

I den här tråden har Olle Bjernulf listat lite formler.
 
Ett objektiv som faktiskt inte har många motsvarigheter, inte bland originallinserna i alla fall!

Helt klart prisvärt!!!

Jag sålde mitt som ingick i ett kit för ca 6mån och har redan saknat det vid ngr tillfällen. Nästa gång lär bli när jag skall fota sommarens Huggormar.

Jag köper nog detta objektiv en vackert strålande dag i mitt fotoliv;)

Mvh Niclas, till den pengen så kan nog ingen bli direkt missnöjd!
 
Niclasfoto skrev:
Ett objektiv som faktiskt inte har många motsvarigheter, inte bland originallinserna i alla fall!

Helt klart prisvärt!!!

Jag sålde mitt som ingick i ett kit för ca 6mån och har redan saknat det vid ngr tillfällen. Nästa gång lär bli när jag skall fota sommarens Huggormar.

Jag köper nog detta objektiv en vackert strålande dag i mitt fotoliv;)

Mvh Niclas, till den pengen så kan nog ingen bli direkt missnöjd!

Beställde ett sådant till min 10D för några veckor sedan och jag är nöjd såhär långt. Ser fram emot sommarens macromöjligheter :)

/Johan
 
Ojoj, vilken respons. :eek:) Vilket underbart forum. *rockgubbe*

Daniel Ahlin : Tack för hjälpen, tror att jag fick mina frågor besvarade.


AnnaKarin Johansson : Håller med dig om att det kan kännas skönare att ha lite mer "arbetsyta", så man inte skrämmer iväg dom små liven.


Henrik Nilsson,Hasse Häljeskog : Är tyvärr inte så insatt i hur man räknar fram allt det där. Men det finns med på "to do listan" att lära sig.


Niclas Forsberg,Johan Hansén : Har läst runt lite och det ser ut att vara ett objektiv man får mycket för pengarna för. Ska bli intressant att få leka runt lite när man nu hittar någon som har det hemma.. Tips var man kan hitta ett mottages mer än gärna. :eek:)
 
Ingen som har koll om det finns någon butik inne i Stockholms city som kan ha ett Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6D Apo Super Macro II på lager?

Hilfe

:eek:)
 
Vet inte exakt vilket företag som kan ha d hemma men jag skulle tro att åtminstone några av expertbutikerna har det på lager, det är mitt hetaste tips.
 
mnm_swe skrev:

Niclas Forsberg,Johan Hansén : Har läst runt lite och det ser ut att vara ett objektiv man får mycket för pengarna för. Ska bli intressant att få leka runt lite när man nu hittar någon som har det hemma.. Tips var man kan hitta ett mottages mer än gärna. :eek:)

Beställde den, kameran och ytterligare ett objektiv från ac-foto.de (Tyskland) - tog två dagar.
Tror dock inte det är lönsamt att bara beställa ett så pass billigt objektiv från Tyskland då frakten lär äta upp större delen av prisskillnaden?

/Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.