Advertisement

Annons

Macro objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sofixx

Medlem
Macro är bland det roligaste jag vet och letar nu efter ett bra macro objektiv.

Därför vänder jag mig hit för att få tips om ett bra macro objektiv som man kan fota insekter med, så att tex. en spindel ser flera gånger så stor ut. Eller tex. att man kan se en stor bild av ett öga från en fluga.

vad ska man då köpa för objektiv? Har en Nikon kamera. Är jättetacksam för tips!
 
Nej jag har inte objektivet, men jag har testat det som hastigast och den var fin :)
Jag funderar dock på att köpa ett, då jag sålt min gamla sigma 105/2.8 makro.

Objektivet jag tipsade om har fått mycket fina betyg i samtliga tester jag läst, inkl. FOTO:s fina test.
Något minus kan jag inte minnas att de tog fram, annat än det uppenbara att den är tyngre än kortare brännvidder. Smaksak om det är ett minus med tyngden iofs.
 
Macro är bland det roligaste jag vet och letar nu efter ett bra macro objektiv.

Därför vänder jag mig hit för att få tips om ett bra macro objektiv som man kan fota insekter med, så att tex. en spindel ser flera gånger så stor ut. Eller tex. att man kan se en stor bild av ett öga från en fluga.

vad ska man då köpa för objektiv? Har en Nikon kamera. Är jättetacksam för tips!

Med ett vanligt macroobjektiv kan man avbilda något lika stort på sensorn som det är i verkligheten. Har du Nikon har du förmodligen en sensor i storlek ca 24x16mm och det betyder att ett så stort motiv fyller hela sensorn. För att fota ett öga på en fluga behöver du ytterligare utrustning i form av mellanringar eller bälg (och en död fluga). /FW
 
Jag har haft Sigmas 150 2,8 och det är mycket skarpt, skarpare än Nikons egna 105 2,8 af-s vr. Nackdelen är dock att det är tungt att handhålla. Just vid macro hamnar man ibland i lite halvt obekväma fotoställningar och den extra vikten hos 150 2,8 tyckte jag var klart märkbar. Tamron 90 2,8 är som sagt ett billigt o bra alternativ. Nikons 60 2,8 är också en höjdare, speciellt om man har aps-c sensor. Du får då ett utsnitt motsvarande 90 mm. Nikos 60 2,8 tror jag dessutom har innerfocusering vilket jag anser vara en rätt stor fördel.
 
Vid insektsfoto så ær det viktigt att inte komma før næra rent fysiskt, før då flyger ditt objekt ivæg innan du hittar skærpan på det. Så, Sigma 150mm/2,8 ær ett bra val før dig. Annars ær Sigma 70-200mm/2,8 perfekt ihop med ett set mellanringar før fina bilder på lite længre avstånd.
 
Så här skriver tidningen Foto om Sigmas 150/2,8
"Ett makroobjektiv för finsmakaren! Gediget byggt och med synnerligen
goda optiska egenskaper. Perfekt för insektsfotografering, lagom lång
brännvidd som ger bra arbetsavstånd, hyfsat kompakt och med 9-kantig
bländare som ger fin oskärpeteckning (bokeh). Tyst innerfokusering med Sigmas ultraljudsmotor (HSM)."

Vikten är dock 895 gram att jämföra med Tamrons 405 gram.
 
Tack snälla alla för svaren!

Blir lite svårt att välja vilket jag ska välja, har sökt på både Sigmas och Tamrons och båda verkar vara bra. Lutar dock mest åt sigmas, men ska fundera några dagar till.
 
själv har jag sedan en vecka tillbaka ett sigma 180mm för att få ännu lite mer avstånd till motivet. har inte hunnit testa så mycket än men jag har lagt upp en bild på en spindel iaf..
 
Sigmaobjektivet har som jag sa ett medföljande stativfäste, vilket är utmärkt att fästa ett enbensstativ på.
Med ett enbensstativ så avlastar du all vikt från både kamerahus och objektiv vilket är en stor fördel så klart, inte minst för bildkvalitén då skakningarna försvinner.

Så enbensstativ är ett tips oxå.
 
Hejsan,,äger själv ett Sigma 150mm och objektivet är ruskigt skarpt,redan från största bländare,både vid macro och annan fotografering, en favorit som oftast sitter på kamerahuset, men med tanke på brännvidden och tyngden så är det inte alltid så lätt att få till skarpa bilder,,stöd krävs oundvikligen,,själv använder jag kameraväskan,,bönpåsar eller marken som stöd,,,kan bli mycket krångligt med stativ och oftast rent omöjligt. Med lite träning med detta objektiv så kan man nå fantastiska resultat,,här kan du titta på lite bilder och dom flesta är tagna med sigma 150mm macro

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=204410

mvh:Mika
 
Jag kör med Nikons 105VR makro och är mer än nöjd med det, VR funkar faktiskt bra på insekter och blommor, annars är väl Sigmas 150 makro också ett mycket bra val, men jag tyckte det var för stort och tungt att fota på frihand med, då är Nikon gluggen betydligt mer hanterbar, och VR är kanon på frihand om man inte går för nära, vid dom tillfällena är ju ett stativ ett måste i allafall.
Mina insektsbilder är alla tagen på frihand med VR i kombination med AF-C.

/kent
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.