Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macodirect ballar ur?

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
Märkte precis att webbutiken Macodirect (tysk analogfotoleverantör) har dragit pengar från mitt konto för ett köp som gjordes 7:e november... alltså drygt en och en halv månad sedan. Och fyra dagar före julafton dessutom!

Någon annan som råkat ut för samma sak? Skandal.

Macodirect är överlag mkt pålitliga ska tilläggas, men detta tar priset.
Klart de ska ha betalt... men... tajmingen från helvetet.

Macodirect har alltid behandlat mig bra.

Har du handlat i november så är det väl bara att betala.
Om det inte passar dig så skulle du inte ha handlat.
Jag förstår nog inte problematiken.

Det är väl bara att tacka och ta emot. Gjorde alla leverantörer så skulle Du ha 1½ månadslön som extra buffert i Din ekonomi och ränta på pengar som inte är Dina. Flott av leverantören!

Macodirect har alltid behandlat mig bra.

Har du handlat i november så är det väl bara att betala.
Om det inte passar dig så skulle du inte ha handlat.
Jag förstår nog inte problematiken.

Det är väl självklart att jag ska betala. Du missar poängen.

När man handlar via nätet får man först ett besked på sitt kontoutdrag som viar att köpet har genomförts, i det här fallet ett så kallat "direct debit". Detta besked kommer väldig kort efter köpet.

Pengarna dras dock inte från kontot förrän vid ett senare tillfälle. Normalt görs detta ett par dagar efter att varorna har levererats och säljaren har fått en bekräftelse från leveransföretaget att köpet är klart.

Mina varor levererades i mitten av november. Pengarna drogs i slutet av december.
Det har aldrig tidigare hänt att pengarna har dragits så långt senare. Inte ens i närheten.

Man kan hävda att jag har tjänat någon procent i räntor pga fördröjning. Man kan också hävda att jag har förlorat någon procent på grund av valutakurserna.

Sak samma. Poängen är att det är mycket ovanligt att pengar dras så lång tid efter köpet har genomförst. Det har aldrig hänt med Macodirect tidigare och jag har handlat där tiotalet gånger de senaste tre åren.

Så frågan kvarstår: Någon annan som fick en julchock från Macodirect i år?

Återkommer när jag har fått svar från deras support.

När var valutadag? Görs inte växlingen till den kurs som gällde vid reservationstilfället?

Det vet jag faktiskt inte. Vi får se vad de svarar. Sannolikt så reserveras summan i euro. Om den sedan dras med samma valutakurs i kronor ska jag försöka ta reda på.

Likväl är det stora irritationsmomentet att pengarna försvann nu och inte då. Pengarna må har varit reserverade sedan november, men det är ju svårt att hålla koll på under så lång tid. Och det syns inte på kontoutdraget.

Okej, jag sitter ju inte på pottan rent ekonomiskt, men lite lack blir man faktiskt.

Transaktionsdatumet var 7 november, men det går inte längre att se det ursprungliga reservationsbeloppet i kontoutdraget.

För övrigt kom decemberlönen precis. Julskinkan är räddad!

Jag brukar alltid använda ett riktigt kreditkort när jag handlar på postorder. Man får en räkning i början/mitten av varje månad och om man betalar räkningen den sista i månaden så är krediten räntefri (och det är inga andra avgifter heller).

Beroende på när man handlar, och hur snabb säljaren är på att dra pengarna, så kan det ta upp till över en månad innan man behöver betala. Fast det bästa är ju att man alltid har koll på ekonomin och slipper få sådana överraskningar som TS fick.

Dessutom har man större chans att slippa bli av med pengar pga bedragare eller tvister.

Har man så dålig buffert eller kontroll över pengarna så kan man skapa ett ekonto som man tankar med pengar. Detta konto tankar du med det beloppet som affären ska ha.
Sen använder du kontot att betala med. På det viset kan du inte bli bedragen genom att visa ditt riktiga kontonr samt att pengarna är reserverade så du slipper detta bekymmer om att du inte har kvar pengarna. En annan fördel är att affären inte kan dra mer än det som finns på kontot.

/Stefan R. Nilsson

Så kan man göra med mitt kreditkort som jag beskrev ovan. Istället för att sätta in pengar i förväg så föredrar jag dock att betala i efterskott.

Det är självklart att man ska kunna lita på sina stammisbutiker, även de på nätet.
Jag fick precis svar från Mr Maco himself, Sebastian Junghans:

”I am sorry, this confision was caused by our accountancy.
It was overlooked to charge the credit card in time.
Finally, we charged your credit card on Dec 18th, 2012.
I am sorry again for this confision.

Please note this mistake by your next order.
We will allow a extra discount for this order.”

Så ska det låta Macodirect! Kunden har alltid rätt! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar