Annons

Macbook Pro vs Macbook Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

J-nut.

Avslutat medlemskap
Hej Allesammans!

Tänkte bara höra mig för, ni har några kvantiljoner mer kunskap om detta än jag.

Jag har nyligen bestämt mig för att köpa en Macbook Pro.
Min fråga är vilken av modellerna jag behöver ?
Jag är en väldigt van datoranvändare, dock sällan redigerat bilder förut. Nyligen köpt en EOS 450D och börjar skjuta bilder hitan och ditan nu. Helt frälst!

Kommit fram till att jag behöver en Macbook Pro 15". De finns i två intressanta modeller för min del. Skillnaderna, i stora drag, är följande: 2,53 GHZ eller 2,66 GHZ Intel Core 2 Duo processor samt dubbla grafikkort i den dyrare respektive ett i den billigare.

Funkar båda finfint att köra Photoshop och liknande program på? Hur stor är skillnaden med 2 grafikkort egentligen?

Vet att detta är ett fotoforum, kanske skulle vänt mig till ett macforum, men än så länge har ni varit så trevliga och tillmötesgående så jag kör vidare här.

Tydliga spec: http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro?mco=MTIzMDY

Ha en fortsatt trevlig kväll!
/Jonas
 
Dubbla grafikkort har du användning för främs om du jobbar med 3d eller cad, eller kör grafikintensiv spel, videoredigering och liknande. Men framför allt kanske om du skall köra med dubbla skärmar. Processorhastigheten skiljer så lite så det tror jag knappast märks. Och alla macar du kan köpa kan du köra photoshop på utan problem, men jag skulle tipsa att du kör med minst 4G minne.
Jag kör själv med den senaste Mac Pro 17" och det är en härlig maskin.
 
Funkar båda finfint att köra Photoshop och liknande program på?
Ja, absolut.
Hur stor är skillnaden med 2 grafikkort egentligen?
Om man redigerar bilder i Photoshop: Förmodligen inte märkbar. Däremot kanske det är värt pengarna om man redigerar video och/eller spelar nya spel. För PS är det bättre att lägga pengar på mer arbetsminne.

Edit: man behöver inte dubbla grafikkort för att köra dubbla skärmar. Det klarar en vanlig enkel Macbook.
 
Aperture är ett underbart program som drar ganska mycket nytta av kraftfullt grafikkort.
 
Tack.

Så mycket alla.

Mycket givande svar. Nu vet jag vad som gäller, nu är det bara till att vänta in nästa månadslön så kommer jag hädanefter använda mig av min nya skönhet.

/Jonas
 
Dubbla grafikkort har du användning för främs om du jobbar med 3d eller cad, eller kör grafikintensiv spel, videoredigering och liknande. Men framför allt kanske om du skall köra med dubbla skärmar. Processorhastigheten skiljer så lite så det tror jag knappast märks. Och alla macar du kan köpa kan du köra photoshop på utan problem, men jag skulle tipsa att du kör med minst 4G minne.
Jag kör själv med den senaste Mac Pro 17" och det är en härlig maskin.

Hej!

Ser att du har den nya MBP 17" och skulle gärna vilja flika in en fråga eftersom jag har en ny MBP 15" på ingång. Vad jag förstår ska LED-skärmen på dessa båda vara av samma typ och med enligt Apple 60% mer gamut/färgomfång jmf tidigare modeller (url:http://www.apple.com/se/macbookpro/features.html). Jag ersätter en gammal MBP 15" med LCD-skärm från 2006 så jag är lite nyfiken om du har upplevt någon förbättring i praktiken givet att du har en äldre MBP med LCD att jämföra med. Jag har sökt på Google men hittar ingen riktig jämförelse utan mest recensioner som kopierat Apples marknadsföring.

Mycket nyfiken, stort tack på förhand!

/Anders
 
Kan nog inte svara på din fråga eftersom jag bara haft stationära macar innan. Men jag tycker att skärmen är riktigt bra och i en helt annan klass än på min Asus X59SR t.ex. Upplever macskärmen som väldigt färgneutral och jämn.
 
En till...

Om man får flika in med en fråga till så gör jag det.

Antalet rpm/varv per minut är att rekommendera för hårddisken?

5400 alt 7200/rpm?
Är det någon märkbar skillnad?
Är det värt att uppgradera sig till den snabbare varianten?

Tack för svaren.
 
Om man får flika in med en fråga till så gör jag det.
Antalet rpm/varv per minut är att rekommendera för hårddisken? 5400 alt 7200/rpm? Är det någon märkbar skillnad? Är det värt att uppgradera sig till den snabbare varianten?
Tack för svaren.

Ja, det är märkbar skillnad. Ännu mycket större skillnad blir det om du väljer Solid State-diskar istället. De är tyvärr ganska dyra, men om det är snabbhet i Photoshop du är ute efter så kommer du inte ångra dig.
 
Om man får flika in med en fråga till så gör jag det.

Antalet rpm/varv per minut är att rekommendera för hårddisken?

5400 alt 7200/rpm?
Är det någon märkbar skillnad?
Är det värt att uppgradera sig till den snabbare varianten?

Tack för svaren.

Hej!

Som du såg i en tidigare fråga till Alf från mig så har jag beställt samma dator som du överväger. Själv valde jag en 500/7200 (för alltså 540 kr mer jmf 5K) då 7200-diskarna är ca 15-25% snabbare vilket motsvarar med en grov uppskattning att ett jobb exv filkonvertering kanske tar 45-52 sek istället för 60 sek för en 5400 för den del av arbetet som är diskåtkomst. Om det är värt evt lite mer diskljud och lite sämre batterikapacitet kan du bäst själv bedömma, tyvärr har jag inte hittat något data kring detta. Kolla på www.barefeats.com som brukar göra liknande benchmarks. Hittade två som är ett par år gamla men prestandaförhållandet dem emellan borde vara likartat idag.

http://www.barefeats.com/rosa05.html
http://www.barefeats.com/hard90.html

Apropos din första fråga om fördelar och nackdelar med bara 9400M jmf även 9600GT som GPU så verkar det som att 9400M klarar bildbehandling, HD-filmer, konvertering bra men är sämre för 3D-spel. Enligt ett test som jag läste, minns ej vart, klarade 9400M ca 30 öppna fönster flytande i Expose och 9600GT ca 60 fönster, men vad ska man med det till :) 9600GT gjorde fönsterhanteringen i andra program lite snabbare om man samtidigt körde något GPU-tungt exv HD-konvertering. OpenCL som kommer med Snow Leopard troligen i September är ett API för att lägga mer arbete över på en annars oftast grovt underutnyttjad GPU, så över de kommande åren kanske man får större nytta av en snabb GPU men inget vet väl än hur mycket programutvecklarna kommer att utnyttja det.

Själv valde jag att peta in så mycket som möjligt i min MBP 15 2.8 med extra grafikkortet och snabb(are) hårddisk då över dess livstid som jag räknar till ca 3 år för mig så kommer jag att glömma de 3-4 tkr extra det kostat snabbt men gräma mig länge och troligen brännt mer pengar om jag framöver upplevde att jag valde för lite :) På sikt blir det en snabb SSD när de blir större och billigare.

Min gamla MPB 15" med Core2Duo på 2.0Ghz, ett gammalt ATI X1600 och en 200GB/7.2K räcker för mig som intresserad amatör gott och väl för bildbehandling (Lightroom 8000 bilder, PS CS3 enklare retuschering/kurvor/skärpning). Den skulle kunna vara snabbare förstås och är säkert ett lik jmf de nya men jag har inte upplevt särskild plågsam väntan på den. Byter pga att den börjar bli sliten och så tänkte jag köpa loss den från hem-PC och ge till ett av mina barn då hennes nuvarande gamla iBook G4 från -04 knappt klarar en vanlig flash-sida på nätet.

Jag rekommenderar att du köper/lånar en färgkalibrator tidigt om du brukar justera bilder löpande så blir det rätt från början. Jag har nu en D700 och tidigare en D300 och med min gamla oprofilerade LCD så såg det bra ut i Lightroom med kameraprofilen Standard men det blev alldeles för ljust och därför drog jag ner Brightness och kontrast. När den nu är profilerad med en Spyder3Elite passar det mycket bättre med kameraprofilen Neutral och LRs Brightness och kontrast på 40-50 resp 20-25. Så därför fick jag gå tillbaka och justera om ett par tusen bilder och det kan vara skönt att slippa göra det. Viktigast är väl profilering förstås om man vill få bilderna ut på nätet eller skriva ut.

Lycka till, tror du kommer bli nöjd med din MBP!

/Anders

Alf: Tack för svaret om LED-skärmen, låter bra!
 
Senast ändrad:
Många

Tack!

Bra med information och förståeligt.

Tack så väldigt mycket, nu vet jag vad som krävs.

Ha en fortsatt trevlig kväll.

/Jonas
 
Det är märkbar skillnad mellan 9600GT M och 9400 M för filteroperationer i Photoshop och liknande. Jag har första MBP 17" Unibody och switchar alltid till "Hög Prestanda" (dvs bättre grafikkort) när jag ska redigera fler än ett par bilder.
 
Lånar tråden lite eftersom den handlar om samma maskin som jag är intresserad av.

Såg nu när det var lagom till att beställa att man kan välja om man vill ha Glossy eller Reflexfri skärm (+540kr)..

Hur är färgåtergivningen på den reflexfria skärmen? Om någon har sett den förstås.

Smaken är väl som baken men vilken vara att föredra?
Tänkte smita förbi mac shoppen i Sickla för att se ifall de har den reflexfria uppställd.
 
Stoppa i så mycket minne som får plats. Men när det gäller Apple gillar de att ta ut hutlösa priser för sådant, i alla fall när jag köpte min för några år sen. Kolla om det inte blir billigare med standardkonfigurationen och att köpa till mer minne och hårddisk i efterhand.

Min MacBook är tre år gammal men tack vare att jag stoppade i extra minne så känns den fortfarande som ny. Jag skulle inte få för mig att byta ut den mot en ny, det jag inte kan göra på den kan jag lika gärna göra hemma på den stationära.
 
Tyvärr är ju 4GB modulerna (som behövs för att komma upp i 8GB) fortfarande snordyra. Kör den med 4GB så länge så kan man uppgradera minnet när 4GB modulerna blir rimligt prissatta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.