Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MacBook Pro vs. Asus

Produkter
(logga in för att koppla)
Där är vi VÄLDIGT eniga.

Min poäng var mest att det är lite märkligt att lägga fram "det går så lätt att köra andra operativsystem på en Mac" som en fördel, när det enda som hindrar det motsatta är att Apple säger "NI FÅR INTE GÖRA SÅ!" ;)

Va kul att var VÄLDIGT eniga :)
Visst är det så att det vore trevligt att köra Apples OS på valfri hårdvara och som du säger det är bara avtalet som sätter käppar i hjulen.

Jag tror dock att OS-X skulle få sämre rykte om de fick köras på vilken skithårdvara som helst, för där tror jag Microsofts största problem ligger. Mängder med halvsunkig hårdvara som precis uppfyller specifikation.

Det finns ett problem med den artikeln dock. Eller ja, problem och problem, de gör ett antagande som inte är branschnormativt (längre).

De skriver att det rör sig om en organisation med 2500 klienter som har 250 programpaket. Problemet är att de räknar med att det hypotetiska företaget SJÄLV packeterar/administrerar dessa 250 programpaket. Så gör man inte (längre) utan man använder sig av externa partners för detta.

Jag menar inte att vara otrevlig, men jag litar ganska starkt på Gartner när det gäller att göra sådana antaganden. De har med största sannolikhet (trots din breda kunskap) än större kunskap än du inom området. Jag vill påstå att Gartner är en av världens mest ansedda analysföretag inom området.

Jag menar inte att vara otrevlig, men jag litar ganska starkt på Gartner när det gäller att göra sådana antaganden. De har med största sannolikhet (trots din breda kunskap) än större kunskap än du inom området. Jag vill påstå att Gartner är en av världens mest ansedda analysföretag inom området.

Nu känns det som om du inte riktigt läste vad jag skrev. Men okej...

M'kay.. Så, vi säger $3400 => 20.000kr? (avrundat nedåt för att göra det lite enklare, samt vi utgår ifrån att alla datorer är stationära, vilket också är jättefalskt.)
Det skulle innebära att våra kunder skulle betala 600 miljoner kronor per år för att drifta sina arbetsdatorer eftersom vi hanterar över 30.000 datorer (om vi räknar bort alla servrar, nätverksenheter, skrivare etc)?

Är det ett rimligt antagande?

Förklara då varför vi bara omsätter drygt 200 miljoner kronor / år och gör så mycket mer än att bara drifta datorer?

Jag säger det igen: Gartners modell för just denna rapport utgår ifrån att ALLT görs in house, och det är inte representativt.

Senast ändrad:
Jag hade köpt en mac.

...Dels för att alla de fördelar som PCn har i utbud av specialprogram för Försäkringskassan i syfte att administrera utförsäkrade långtidsarbetslösa är TOTALT OINTRESSANTA för dig som ska redigera lite privatbilder. PhotoShop rullar bra på både Mac och PC och det är ungefär vad du behöver.

...Dels för att det är stabil hårdvara som man vet funkar, och dels för att systemet inte är så föbannat viruskänsligt. Finns inget som laggar en dator så mycket som dessa ständiga viruskollar som rullar i bakgrunden och måste uppdateras var annan dag.

För att nyasera det hela:
Jag har i 14 år jobbat professionellt med bilder på reklambyråer och repro - jag har ALDRIG NÅGONSIN behövt öppna eller använda någon form av überspecialprogram som inte funnits tillgängligt på Mac. Så lyssna inte för mycket på de som förespråkar stordatorlösningar med Fortran i serverhallar kring Umeå.
Du behöver inte heller fundera på lösningar som gör att du kan byta systemdiskar mitt i ett jobb utan att stänga ner burken. Det är visserligen säkert trevligt - men du är inte Tieto - och det gick inge vidare för dem heller trots att de lyssnat på "proffsen"

/martin

Re: Skrattar bäst som skrattar sist

25-35tkr är en siffra som jag gärna vill se var du fått ifrån, eftersom jag skulle vilja hävda att det skulle innebära att en av våra kunder (Som inte ens räknas som en "stor kund" hos oss) skulle betala mellan 42,5 och 59,6 miljoner kronor / år bara i drift/underhåll/licenser/epost på sina Windowsmaskiner. Tro mig när jag säger att det gör de inte och att en sådan prisuppgift är skrattretande.

Jag och mina kollegor har ofta tillgång till dessa siffror hos våra kunder, därför VET jag vad IT kostar hos stora företag. Tyvärr är jag inte helt övertygad om dina kunskaper inom området IT hos större och medelstora företag ;-)

Jag och mina kollegor har ofta tillgång till dessa siffror hos våra kunder, därför VET jag vad IT kostar hos stora företag. Tyvärr är jag inte helt övertygad om dina kunskaper inom området IT hos större och medelstora företag ;-)

Det är okej, du får stämpla mig som okunnig inom storkundsdrift om det känns bättre ;)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto