Annons

MacBook Pro vs. Asus

Produkter
(logga in för att koppla)
Janne, du har uppenbarligen mycket kunskap, men varför måste du alltid dra upp företagsrelaterade saker så fort diskussioner om Mac/Win dyker upp? Det måste ju vara tämligen självklart för alla att 99,9% av de frågor om Mac/Win som ställs här på Fotosidan gäller privatpersoner och deras egna datorer. Då torde frågan om centraladminstration, redovisning, tullprogram och hantering av miljontals pallplatser inte vara särskilt relevant.

Janne, du har uppenbarligen mycket kunskap, men varför måste du alltid dra upp företagsrelaterade saker så fort diskussioner om Mac/Win dyker upp? Det måste ju vara tämligen självklart för alla att 99,9% av de frågor om Mac/Win som ställs här på Fotosidan gäller privatpersoner och deras egna datorer. Då torde frågan om centraladminstration, redovisning, tullprogram och hantering av miljontals pallplatser inte vara särskilt relevant.

Det stämmer, jag har förbannat mycket kunskap kring datorsystem, och jag tror att jag inte överdriver om jag säger att jag gissningsvis tillhör de få på fotosidan som kan anse sig vara "expert" på en så stor mängd plattformar och system. Vidare så har jag arbetat för/med såväl enmansföretag som Fortune-500-bolag. Jag tillhör också den skaran som kör sin hemmamiljö som en enterprisemiljö, jag har en Exchange-Enterprise för att hantera mina egna mailboxar och jag har ett gäng servrar inhyrda i diverse datorhallar enbart för att driva min egna privata mijö.

Jag vill också gärna tro att jag faktiskt är en av de på fotosidan som är mest opartisk när det gäller diskussioner kring OS X vs Windows vs whatever just på grund av att jag HAR denna relativt unika kompetensprofil.

Men Jag KOMMER att forstätta att dra upp relevanta exempel så länge helt generella uttalanden förekommer. Jag tänker inte passivt låta okunskap spridas vidare vilket ju är resultatet om sådana uttalanden får stå helt oemotsagda.

Om jag själv skall generalisera så skulle jag vilja säga att "Windowsanvändare" som regel har betydligt större insikt i hur "den stora världen" fungerar och mera sällan kommer med såna svepande generaliseringar.

Jag ser nämligen lite rött när någon på fullaste allvar verkar anse att Linux, OS X, Windows eller OS/390 skulle vara bäst på precis allting. Precis lika trött blir jag när Open Source-förespråkarna anser att de alternativen alltid är bättre med den enda motivationen att de är öppna.

Precis lika trött blir jag när Windowsanvändare som uppenbarligen inte spenderat mer än tjugo sekunder framför en Apple-plattform kommer med helt felaktiga påståenden där.

Apples produkter ligger mer än tjugo år efter Microsoft när det gäller företagsvärlden och hur man hanterar säkerhetsproblem i sina produkter när de upptäcks. (PWN2OWN någon?)

Microsofts produkter ligger cirka tio år efter Apple när det gäller att sälja en livsstil.

Ingen av parterna verkar intresserade av att göra några förändringar vad gäller dessa saker.

Senast ändrad:
Måste bara tacka för grym input! Det vågade jag inte ens hoppas på när jag startade tråden! Både att det inte blev någon pajkastning Mac vs. Win utan även att jag fått massa värdefull input. Jag hämtar ut min MBP på posten idag. Jag har beställt tillbehör så att jag kan ta ut brännaren och ha den externt och istället sätta in en SSD-disk där brännaren satt. Skall även beställa 8 gb ram och slänga in. Även en extern IPS-skäm skall inhandlas. Tror den kommer bli kalasbra till det jag skall ha den till och känner mig redan nöjd. :)

Nu skulle jag bara vilja vara ledig hela januari och lära känna min nya bebis innan jag i februari får en riktig bebis och skall var mammaledig... men då har jag väl hur mycket tid i världen som helst va? Bebisar sover och äter, sover och äter har jag hört! Det är i alla fall en sån variant som jag beställt. Då skall det fotas sovande bebis och sen redigeras för fullt.

Säger tack och bock nu så jag inte glömmer av det men kommer säkert återkomma och be om tips och råd inom några dagar (eller timmar kanske).

Gott nytt år så länge om vi inte hörs innan 2012!

Re: Att styra efter hur det ser ut i backspeglen

Ingen av parterna verkar intresserade av att göra några förändringar vad gäller dessa saker.

Vilket gör att ett företag får mer problem än det andra.....

Min gissning är att vilket operativsystem som används på datorerna på företagen i framtiden är totalt ointressant, då de med största sannolikhet endast kommer att använda HTML-läsare, och ofta via en mobil enhet för att minska kostnader och förenkla för slutanvändarna.

Det är i stort sett endast vid redigering av bilder, video eller spel där användaren behöver hantera stor mängder av data lokalt som det blir intressant med applikationer som körs direkt i operativsystemet.

Min erfarenhet är att MS-Windows kräver att tillgång till en systemadministratör i mycket högre utsträckning än OS/X. På större företag (som Janne nämner) finns det ofta en (för stor?) IT-avdelning som hanterar dessa PC-datorer. Kostnaden för att hantera en Windows PC med office-paket och e-post på ett företag uppgår i normalfallet till 25-35 tusen kr per år. Därefter tillkommer kostnaderna för alla andra centrala applikationer.

En Mac-dator har dels bättre mekanisk kvalitet än de flesta andra datormärken. Dels gör de "begränsningar i val" som finns i os/x att Apples dator krånglar mindre. Därför rekommenderar jag deras datorer till privatanvändare. I jobbet då? Använder själv Windows på ett antal olika burkar, men blir mer kreativ med äpplen då det på något sätt är enklare ;-)

Vilket gör att ett företag får mer problem än det andra.....

Min gissning är att vilket operativsystem som används på datorerna på företagen i framtiden är totalt ointressant, då de med största sannolikhet endast kommer att använda HTML-läsare, och ofta via en mobil enhet för att minska kostnader och förenkla för slutanvändarna.

Det är i stort sett endast vid redigering av bilder, video eller spel där användaren behöver hantera stor mängder av data lokalt som det blir intressant med applikationer som körs direkt i operativsystemet.

Min erfarenhet är att MS-Windows kräver att tillgång till en systemadministratör i mycket högre utsträckning än OS/X. På större företag (som Janne nämner) finns det ofta en (för stor?) IT-avdelning som hanterar dessa PC-datorer. Kostnaden för att hantera en Windows PC med office-paket och e-post på ett företag uppgår i normalfallet till 25-35 tusen kr per år. Därefter tillkommer kostnaderna för alla andra centrala applikationer.

En Mac-dator har dels bättre mekanisk kvalitet än de flesta andra datormärken. Dels gör de "begränsningar i val" som finns i os/x att Apples dator krånglar mindre. Därför rekommenderar jag deras datorer till privatanvändare. I jobbet då? Använder själv Windows på ett antal olika burkar, men blir mer kreativ med äpplen då det på något sätt är enklare ;-)

Min egen erfarenhet är att TCO (Total Cost of Ownership) för en Appledator i en företagsmiljö är långt högre än för motsvarande Windowsburk. eftersom de flesta handgrepp kräver manuell arbetskraft.

25-35tkr är en siffra som jag gärna vill se var du fått ifrån, eftersom jag skulle vilja hävda att det skulle innebära att en av våra kunder (Som inte ens räknas som en "stor kund" hos oss) skulle betala mellan 42,5 och 59,6 miljoner kronor / år bara i drift/underhåll/licenser/epost på sina Windowsmaskiner. Tro mig när jag säger att det gör de inte och att en sådan prisuppgift är skrattretande.

Men visst, om man väljer att räkan på det som att en firma med drygt 40 datorer väljer att anställa en person för att underhålla miljön, och man ENBART ser på denna persons lön som direkt relaterad till underhållet av datorerna så.. jo, då kan man säkert få fram en sådan siffra... men ärligt talat, det innebär dels att man gör en märklig relation däremellan, och även att kostnaden är densamma oavsett om företaget för OS X eller Windows.

Senast ändrad:
Jag vill också gärna tro att jag faktiskt är en av de på fotosidan som är mest opartisk när det gäller diskussioner kring OS X vs Windows vs whatever just på grund av att jag HAR denna relativt unika kompetensprofil.

Intressant ståndpunkt.
Jag är övertygad om att du har en unika kompetensprofil och därför möjlighet att avgöra vad som är bäst för dig. Andra användare ser kanske behov som du missar. Det finns sina rutiga och randiga skäl till att konstruktionsavdelningar normalt inte får avgöra hur konsumentprodukter skall kravställas. Detta läggs på produktplanering, som inte består av de bästa ingenjörerna.

Jag är inte övertygad om att en matteprofessor är mest lämpad att avgöra vad som är enkel matte, att en taxichafför/bilmekaniker avgör vilken bil som är bäst för den som är nybörjare och kör korta sträckor, eller att Richard Juhlen bäst avgör vilket bubbel jag skall dricka i morgon kväll.
...fast det är vad jag tror i all min imbicilla ödmjukhet och enkelhet. Vi är ju alla olika (och det är ju också poängen i mitt resonemang) :)

Ovanstående gäller i princip oavsett vilket annat operativsystem än MS Windows man väljer.
Men det är, som sagt, inget som hindrar att du kör Win på din Mac. Tvärtom har Apple gjort allt de kan för att det ska gå så smidigt som möjligt.

Min egen erfarenhet är att TCO (Total Cost of Ownership) för en Appledator i en företagsmiljö är långt högre än för motsvarande Windowsburk...
De flesta andra som undersökt saken seriöst har dock motsatt uppfattning.

Senast ändrad:
Jag tror knappast att storföretagens TCO är intressant för privatanvändaren. Vill man ändå fördjupa sig i ämnet rekommenderar jag Gartner.

http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=636308

Privatanvändaren kan troligtvis förenkla till:
(Inköpspris + kostnad för mjukvara + uppgraderingskostnader - andrahandsvärdet) / antal år

Personligen räknar jag inte alls på TOC vid privatköp. Jag sätter min budget (tex. 15 000 kr) och letar sedan efter den dator som ger mig mest glädje/användarupplevelse och kan lösa de uppgifter jag behöver utan för mycket krångel och instuderingstid.

Jag tror att det samma gäller för TS... (om inte trådstartaren är inköpare på Volvo och letar efter ny IT-plattform...) :)

Ang. mitt inlägg tidigare: Dessa val gäller systemet, dvs OSX. Inte datorn. Jag tyckte jag var ganska tydlig med att datorn (MBP) i sig självt håller en allmänt prisvärd kvalitet.

OSX i sig självt däremot ser jag inga fördelar med. Det är mer en filosofisk fråga vilket man trivs med - det är ju knappast så att det finns några grafiska, praktiska nackdelar (eller fördelar för den delen heller) med OSX.

Att TCO för ett företag oftast är betydligt högre för både Linux och OSX är ju inget konstigt - för Linux är supporten aldrig speciellt globalt integrerad - kompetensbasen är ganska tunn och utspridd när man tittar på utvecklare och systemare. För OSX handlar det ofta om högre avgifter och gigantiska utvecklingsavgifter.

För en privatperson som "bara" ska ha lite bildbehandlingsprogram och kolla mailen gör ju detta i stort sett ingen skillnad alls - här är det bara hårdvarukostnaden och "problemtiden" som räknas. Och den är ganska lika, så länge vi inte tittar på MacPro, dvs de stationära datorerna - som är dubbelt så dyra som motsvarande Linux- och Win-burkar.

Så jag vidhåller fortfarande att det är ett rent kosmetiskt / filosofiskt val man gör när det gäller de bärbara. Man kan välja det som passar en själv bäst - man vare sig förlorar eller vinner något speciellt på något av valen i en sådan privat begränsad miljö.

Måste bara tacka för grym input! Det vågade jag inte ens hoppas på när jag startade tråden! Både att det inte blev någon pajkastning Mac vs. Win utan även att jag fått massa värdefull input. Jag hämtar ut min MBP på posten idag. Jag har beställt tillbehör så att jag kan ta ut brännaren och ha den externt och istället sätta in en SSD-disk där brännaren satt. Skall även beställa 8 gb ram och slänga in. Även en extern IPS-skäm skall inhandlas. Tror den kommer bli kalasbra till det jag skall ha den till och känner mig redan nöjd. :)

Nu skulle jag bara vilja vara ledig hela januari och lära känna min nya bebis innan jag i februari får en riktig bebis och skall var mammaledig... men då har jag väl hur mycket tid i världen som helst va? Bebisar sover och äter, sover och äter har jag hört! Det är i alla fall en sån variant som jag beställt. Då skall det fotas sovande bebis och sen redigeras för fullt.

Säger tack och bock nu så jag inte glömmer av det men kommer säkert återkomma och be om tips och råd inom några dagar (eller timmar kanske).

Gott nytt år så länge om vi inte hörs innan 2012!

Grattis till båda bebisarna !
Om du behöver råd och support vad gäller den lille macen så hittar du många kunniga och hjälpsamma människor på macworlds forum : http://www.macworld.idg.se/ apple har oxå mkt matnyttigt på sin supportsida.
God fortsättning !

Men det är, som sagt, inget som hindrar att du kör Win på din Mac. Tvärtom har Apple gjort allt de kan för att det ska gå så smidigt som möjligt.

..vilket ju då egentligen bara innebär att man kör Microsofts Windows på en Premiumhårdvara. Men då har man ju gått ifrån Apples koncept.

Artikeln du länkar till säger ju, i ärlighetens namn, ingenting om kostnaderna. Det står inte nånting om hur miljöerna ser ut etc etc.

En intressant mottanke är ju då (exempelvis) att sveriges offentliga enheter (kommuner/landsting/etc) är ju skyldiga enligt lag att välja det billigaste alternativet. Varför väljer då så få av dem Apple / OS X _även_ om man bara ser på dem som "dumma klienter" mot centrala system? Jag känner inte till något fall där en Apple-återförsäljare framgångsrikt har kunnat få en offentlig upphandling uppriven.

Varför väljer så få företag Apple / OS X om de faktiskt skulle kunna få en lägre TCO och därmed öka sina vinstmarginaler?

Så nej, jag har lite svårt att svälja att Apple har sådär hemskt mycket att erbjuda vad gäller TCO i större miljöer.

Utan att avslöja företagshemligheter så kan vi ju säga såhär (jag tar lite info som finns i årsredovisningar och liknande):

Vi har totalansvar för över 30.000 datorer (stationära och laptops) för våra kunder. Vi omsätter cirka 200Mkr/år. Jag tror alla förstår att vi gör mer än att bara drifta lite datorer, så hela omsättningen handlar INTE om klientdrift)

..vilket ju då egentligen bara innebär att man kör Microsofts Windows på en Premiumhårdvara. Men då har man ju gått ifrån Apples koncept.
Nej, det är du som inte förstått "Apple koncept". I det ingår nämligen att det ska vara enkelt att köra Windows och/eller andra OS vid sidan av eller istället för OSX.

Jag tror knappast att storföretagens TCO är intressant för privatanvändaren. Vill man ändå fördjupa sig i ämnet rekommenderar jag Gartner.

http://www.gartner.com/it/page.jsp?id=636308

Det finns ett problem med den artikeln dock. Eller ja, problem och problem, de gör ett antagande som inte är branschnormativt (längre).

De skriver att det rör sig om en organisation med 2500 klienter som har 250 programpaket. Problemet är att de räknar med att det hypotetiska företaget SJÄLV packeterar/administrerar dessa 250 programpaket. Så gör man inte (längre) utan man använder sig av externa partners för detta.

Nej, det är du som inte förstått "Apple koncept". I det ingår nämligen att det ska vara enkelt att köra Windows och/eller andra OS vid sidan av eller istället för OSX.

Det skulle vara precis lika enkelt att köra OS X på en vanlig EFI-baserad x86-maskin om inte:

1. Apple förbjuder dig att göra det i licensavtalen för OS X
2. Apple har i OS X med kod som explicit kontrollerar om det är Apple-hårdvara som används.

Så, Microsoft ger dig betydligt större frihet än Apple när det gäller hur dess programvara får användas.

För källa på (1) se exempelvis http://store.apple.com/Catalog/US/Images/MacOSX.htm
"2. Permitted License Uses and Restrictions.
A. This License allows you to install and use one copy of the Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time"

Jag själv skulle ta Asusen, billigare, mer mångsidig och för min del en suverän medialösning i mitt nätverk jag har här hemma. Mer bang for the buck om man säger så. Och en vettig skärm och snabbare mediahantering.
För de pengar du spenderar på Äpplet kan du i stort sett göra samma saker och du blir lite ballare:).

Så, Microsoft ger dig betydligt större frihet än Apple när det gäller hur dess programvara får användas.
[edit]
Det är ju självklart då Microsoft inte tillverkar hårdvara på samma sätt som Apple :)
De har inget att vinna på att göra någon hårdvarubegränsning.

Det finns ju ett oändligt antal märkliga licensformer från alla möjliga knasiga företag (Oracle, IBM för att nämna två)
När jag satt som SAM på mitt förra jobb så förundrades man över alla märkliga licenskonstruktioner som företag lyckas hitta på.

Det är ju självklart då Microsoft inte tillverkar hårdvara på samma sätt som Apple :)

Det finns ju ett oändligt antal märkliga licensformer från alla möjliga knasiga företag (Oracle, IBM för att nämna två)
När jag satt som SAM på mitt förra jobb så förundrades man över alla märkliga licenskonstruktioner som företag lyckas hitta på.

Där är vi VÄLDIGT eniga.

Min poäng var mest att det är lite märkligt att lägga fram "det går så lätt att köra andra operativsystem på en Mac" som en fördel, när det enda som hindrar det motsatta är att Apple säger "NI FÅR INTE GÖRA SÅ!" ;)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto