Annons

MacBook Pro vs. Asus

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm, en sak som jag kan inflika till Apple-maskinens fördel är ju att alla modeller har multi-touch touchpad, något som bara finns på några få high-end-maskiner på Windows-sidan.

Jag är personligen jävligt förtjust i det, lyckligtvis har min nya Windows-laptop det.

Dock bör man ju också fundera på det här med USB 3.0 eller Thunderbolt.

ja, TB är en tekniskt överlägsen teknik, men det kommer att dröja innan "standardtillbehören" pratar TB, medan det redan idag finns en hel del som pratar USB3.0, och jag har lite svårt att förstå varför Apple inte stöder USB3.0 utöver TB.. jag menar, hårdvaran är ju redan på plats så att säga,

Vad får man ge för en "high-end"-pc ungefär? Snackar vi upp många tusenlappar?

USB3.0 får räcka för mig än så länge i alla fall... om jag nu väljer ASUS:en.

Ja det låter ju som en laptop som borde gå som "ett jävla troll". :) Vad är det för någon du har?
Det jag är fundersam över när det gäller SSD är att man får gå ner så mycket i storlek. Men då får man väl ta den inbyggda 750GB (i detta fallet) och sätta i ett chassi och lagra bilder och filmer på. Och bara använda den inbyggda till det man jobbar med. Har även två externa 500GB som jag redan gör så med.

Jag har en HP Elitebook 8560W med 32GB RAM, 256GB SSD. Jag har dessutom lyft ur den optiska enheten och satt i en 750GB SATA-disk på den platsen för att ha lite mer plats för virtuella maskiner och bilder. Dessutom får jag 12-bitars färghantering iochmed HP's "Dreamcolor"-koncept. (jo, jag vet, det är bara tio bitar i panelen) samt en GPU som _utan_ att hacka Premiere faktiskt stöds som CUDA-accelerator.

Senast ändrad:
Vad får man ge för en "high-end"-pc ungefär? Snackar vi upp många tusenlappar?

USB3.0 får räcka för mig än så länge i alla fall... om jag nu väljer ASUS:en.

Den asus du nämner är faktiskt ganska "high end", men inte nödändigtvis "premium". Skillnaden, för mig, är att "high end" benämner prestanda/finesser och "premium" har att göra med "kvalitetskänslan".

Jag menade bara att normalt när man jämför apple/windowsburkar så brukar man landa i att "Apple är ju så jävla dyra, jag kan ju köpa XXX för bara YYY kronor!" Det man missar i den diskussionen är just att man som regel då jämför billiga high-end-windows-maskiner med Appleburkarna, och det är enligt mig lite fel.

Betalar man extra för Apple-loggan? Jodå, men det är ju egentligen det som är grejjen... Apple säljer inte datorer, de säljer ett koncept/image och det gör det jävligt framgångsrikt.

Min egen maskin dingar in på över 30.000kr, men återigen: Jag är inte en vanlig användare ;)

Just det där argumentet "duger" har jag lite svårt att relatera till ärligt talat.
Nu är jag ju inte Appleingenjör så jag har inte total koll på deras kravspecar, men vad jag förstår är problemet att Intel ännu inte lyckats ta fram chipset med både TB och usb3 integrerat. Men problemet ska vara löst i och med Ivy Bridge som kommer under våren.

Den asus du nämner är faktiskt ganska "high end", men inte nödändigtvis "premium". Skillnaden, för mig, är att "high end" benämner prestanda/finesser och "premium" har att göra med "kvalitetskänslan".

Jag menade bara att normalt när man jämför apple/windowsburkar så brukar man landa i att "Apple är ju så jävla dyra, jag kan ju köpa XXX för bara YYY kronor!" Det man missar i den diskussionen är just att man som regel då jämför billiga high-end-windows-maskiner med Appleburkarna, och det är enligt mig lite fel.

Betalar man extra för Apple-loggan? Jodå, men det är ju egentligen det som är grejjen... Apple säljer inte datorer, de säljer ett koncept/image och det gör det jävligt framgångsrikt.

Min egen maskin dingar in på över 30.000kr, men återigen: Jag är inte en vanlig användare ;)

Ja det är precis likadant nu som när jag köpte min förra pc... just det här att man får si och så mycket PC för X kr mindre än en "sämre" (på pappret) Mac. Sen lagom till nästa byte så tänker jag att NU skall jag ha en Mac i alla fall... Därför jag verkligen vill tänka över detta nu innan jag bestämmer mig.

Jag kör med Apples iPhone och ÄLSKAR den. Men jag tycker det är lite hål i huvudet att betala för loggan på datorn. Samtidigt som jag kan lockas lite av att få ett nytt system att sätta mig in i... konstigt nog. :)

Nu är jag ju inte Appleingenjör så jag har inte total koll på deras kravspecar, men vad jag förstår är problemet att Intel ännu inte lyckats ta fram chipset med både TB och usb3 integrerat. Men problemet ska vara löst i och med Ivy Bridge som kommer under våren.

Det där argumentet håller inte ärligt talat... USB/TB delar inte anslutning, och kontakterna är större än chippen, alltså finns det gott om plats för att ha med chippen.

De använder ju (det jättegamla) HM55-chipset, vilket gör att de ändå har en separat TB-controller.

Så, jag tror mer på teorin att Apple inser att de inte kommer att få det TB-stöd de hade hoppats även på lågkostnadsenheter och därför väljer att implemetera även USB3.0 och använda "det finns inget bra chipset" som en bra marknadsföringsanledning.

Igår köpte jag en ASUS N53SV-S1883V på expert för 9 000 kr.

Har inte brutit kartongen än för jag är fortfarande inte helt bestämd på om jag skall köra på PC eller övergå till Mac (13 400 kr).

Det är i så fall dom här två jag väljer mellan: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1000312,1011548

Jag kommer använda datorn till bildredigering och vanlig surf mestadels. Kanske lite filmredigering emellanåt. Vill även kunna koppla den till både skärm och TV för att jobba med större skärm och kunna se på film via datorn på tv'n.

Batteritiden är av mindre vikt.

Har inget emot att lära mig nytt system, utan det känns snarare lite roligt.

Hoppas kunna få lite hjälp i valet och kvalet. Utan att det blir värsta PC vs. Mac diskussionen.
Jag är rädd att om jag öppnar pc'n så kommer jag inom ett tag undra hur det hade varit om jag valt Mac:en istället... så brukar det bli. :)
Är själv intresserad utav en Macbook Pro 15-tummare just p.g.a. batteritiden som verkligen är +7 timmar. Har inte funnit någon Windowsmaskin som kan mäta sig på det planet. Men eftersom du inte bryr dig om batteritiden ligger det inte till Macbooks fördel jämfört med Asusen.

Som någon sade tidigare behöver du säkerligen blåsa Asusen och installera om Windows. Detta då tillverkarna alltid lagt in en massa bloatware och annat skit du inte önskar. Man laddar ned drivrutinerna man behöver härifrån: http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=N53SV&p=3&s=271

Så vill du ha mer "hästkrafter under huven" och kan tänka dig att lägga en dag på att installera om skulle jag rekommendera Asusen.

Angående SSD är det stora skillnader mellan olika produkter. Jag valde fel eftersom jag snålade.
Här har du de SSD du ska hålla koll på: http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

... väljer att implemetera även USB3.0 och använda "det finns inget bra chipset" som en bra marknadsföringsanledning.
Nej, det finns ingen sådan "marknadsföring" från Apple. Däremot diskuteras problemet flitigt på olika webbsajter och problemet är alltså att Intel inte ger något stöd för usb3. Men, som sagt, i nästa generation MBP lär det vara löst.

batteritiden som verkligen är +7 timmar. Har inte funnit någon Windowsmaskin som kan mäta sig på det planet.

Det finns faktiskt rätt gott om dem, Lenovo W520 klarar sig ju i 9+ timmar med standrardbatteriet.

Dessutom, man bör betänka att en Mac drar inte mindre ström än motsvarande Windows-PC. Det hänger bara på hur stora batterier som skickas med. Min MBP har ett 77Wh-batteri, vilket faktiskt är ganska mycket.

Hänger man (exempelvis) på ett niocellersbatteri på en 2560p så klarar man sig bevisligen över atlanten.

Jag kör med Apples iPhone och ÄLSKAR den. Men jag tycker det är lite hål i huvudet att betala för loggan på datorn. Samtidigt som jag kan lockas lite av att få ett nytt system att sätta mig in i... konstigt nog. :)

Jag kör Blackberry / Thinkpad på jobbet
Hemma har jag iPhone / Macbook Pro (13")

På pappret (och kanske i verkligheten) är mina jobb-prylar bättre.
Men (för att citera dig) min hemmadator/telefon "älskar jag". Det du betalar extra för är inte loggan, utan en dator/telefon som du älskar att jobba med. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är, men jag blir glad av att öppna min MBP (den startar jag aldrig, efter som jag aldring stänger av den...)

När du byter kommer du ha ca en vecka med frustration, men efter det är det svårt att sätta sig vid en PC och bli nöjd. Framför allt kommer du aldrig vilja byta ut macens touchpad. Att de flesta som byter från Win till OSX blir nöjda och inte byter tillbaka tycker jag talar sitt tydliga språk. Det är sällan man pratar med någon (efter att OSX kom) som kört Mac i alla år men nu blivit en glad ambasadör för Windows... Motsatsen är vanlig. Jag är en.

Här kan du läsa Carl Bildts kommentar när han 2008 bytte till Mac...
carlbildt.wordpress.com/2008/10/04/en-ny-varld/

Som någon sade tidigare behöver du säkerligen blåsa Asusen och installera om Windows. Detta då tillverkarna alltid lagt in en massa bloatware och annat skit du inte önskar. Man laddar ned drivrutinerna man behöver härifrån: http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=N53SV&p=3&s=271

Så vill du ha mer "hästkrafter under huven" och kan tänka dig att lägga en dag på att installera om skulle jag rekommendera Asusen.

Angående SSD är det stora skillnader mellan olika produkter. Jag valde fel eftersom jag snålade.
Här har du de SSD du ska hålla koll på: http://www.sweclockers.com/recension/14204-ssd-sommaren-2011

Nej jag kan tänka mig att lägga lite tid på ominstallationer osv. Inga problem. Men är samtidigt sugen på ett helt nytt... och att bli sådär "blown away" som många verkar bli av Mac:arna/OS X.

Skall genast läsa på lite om SSD, TACK!

På pappret (och kanske i verkligheten) är mina jobb-prylar bättre.
Men (för att citera dig) min hemmadator/telefon "älskar jag". Det du betalar extra för är inte loggan, utan en dator/telefon som du älskar att jobba med. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är, men jag blir glad av att öppna min MBP (den startar jag aldrig, efter som jag aldring stänger av den...)

När du byter kommer du ha ca en vecka med frustration, men efter det är det svårt att sätta sig vid en PC och bli nöjd. Framför allt kommer du aldrig vilja byta ut macens touchpad. Att de flesta som byter från Win till OSX blir nöjda och inte byter tillbaka tycker jag talar sitt tydliga språk. Det är sällan man pratar med någon (efter att OSX kom) som kört Mac i alla år men nu blivit en glad ambasadör för Windows... Motsatsen är vanlig. Jag är en.

Här kan du läsa Carl Bildts kommentar när han 2008 bytte till Mac...
carlbildt.wordpress.com/2008/10/04/en-ny-varld/

Det är det där jag är lite sugen på, att ÄLSKA min nya dator och bli lite (som jag skrev här ovanför) "blown away".

Är medveten om att det kommer innebära lite frustration i och med ett eventuellt byte, men samtidigt är det nyheten jag är lite sugen på. Dessutom kommer ju datorn kännas ny mycket längre. :) Istället för att få en i princip identisk (förutom snabbheten och värmen) med min gamla Dell Studio XPS.

Just det här att de som byter inte byter tillbaka gör ju mig nyfiken. Jag tror jag skulle bli likadan...

De använder ju (det jättegamla) HM55-chipset, vilket gör att de ändå har en separat TB-controller.
Är du säker på det? Nu är jag visserligen ute på djupt vatten, men HM55 stöder väl bara 3 Gbit/s SATA medan moderna MBP har 6 Gbit/s. Enligt vad jag har läst ska det vara 6-serien, men jag vet inte exakt vilket chipset.

Jag kan inte allt det där tekniska. Det jag vet är att min MBP aldrig har hängt sig, fungerar i 98% luftfuktighet, tål omlid behandling och alltid fungerar. Det räcker för mig.
Dessutom har jag en känsla av att Lightroom och PS är gjorda för macen. Allt bara lixom funkar.
Jag älskar min mac.

Igår köpte jag en ASUS N53SV-S1883V på expert för 9 000 kr.

Har inte brutit kartongen än för jag är fortfarande inte helt bestämd på om jag skall köra på PC eller övergå till Mac (13 400 kr).

Hade tveklöst gått direkt tillbaks med Asus'en och köpt en Macpro.

Har kört Windoze i många år och alltid varit kritisk till Macs höga pris, tills jag installerade Osx på min "pc" och körde det i några månader. Största skillnaden ligger i operativsystemet, man märker direkt att osx "bara fungerar", medans windoze kräver underhåll med ett ständigt installerande och omstartande med massa små problem som blir irriterande i längden. Även windoze 7 degar ihop efter några månaders användning.

Dessutom tvivlar jag på Asus batterikvalitet, har själv en Asus där batteriet tappade nästan all kapacitet efter 7-10 laddningscykler.

Jag kan inte allt det där tekniska. Det jag vet är att min MBP aldrig har hängt sig, fungerar i 98% luftfuktighet, tål omlid behandling och alltid fungerar. Det räcker för mig.
Dessutom har jag en känsla av att Lightroom och PS är gjorda för macen. Allt bara lixom funkar.
Jag älskar min mac.

Nej, Adobe utvecklar sedan många år tillbaka sina produkter primärt till Windows.
Just Lightroom är ett problembarn under OS X och dras med prestandaproblem jämfört med Windows.

Just den frågan har varit uppe på fotsidas många gånger, sök tillräckligt långt tillbaka så finner du min tekniska dragning om vad problemet är.

Nej, problemet har i te åtgärdats sedan jag skrev det.

Observera dock att övriga Adobeprodukter inte har en sådan prestandaskillnad mellan Windows och OS X.

Hade tveklöst gått direkt tillbaks med Asus'en och köpt en Macpro.

Har kört Windoze i många år och alltid varit kritisk till Macs höga pris, tills jag installerade Osx på min "pc" och körde det i några månader. Största skillnaden ligger i operativsystemet, man märker direkt att osx "bara fungerar", medans windoze kräver underhåll med ett ständigt installerande och omstartande med massa små problem som blir irriterande i längden. Även windoze 7 degar ihop efter några månaders användning.

Dessutom tvivlar jag på Asus batterikvalitet, har själv en Asus där batteriet tappade nästan all kapacitet efter 7-10 laddningscykler.

Det där med "degar ihop" stämmer helt enkelt inte.
Min windows 7 har aldrig installerats om, jag har kört det sedan det släpptes.

Jag har en tid från "startar Windows" till fungerande skrivbord på 10-12 sekunder (med cirka tjugo program i bakgrunden, safe mode tar 5-6 SEK) PS CS4 externers startar på under fyra sekunder (nio sekunder med plugins)

Jag har INTE tweakat min windows med undantag för att jag stängt av växlingsfilen. Ja, det är en SSD-lösning)

Vad gäller batteriproblwm så bör man tänka på att det egentligen bara finns två tillverkare i världen. Det finns egentligen inte "bättre och sämre" batterier.

Senast ändrad:
Det där med "degar ihop" stämmer helt enkelt inte.
Min windows 7 har aldrig installerats om, jag har kört det sedan det släpptes.

Jag har en tid från "startar Windows" till fungerande skrivbord på 10-12 sekunder (med cirka tjugo program i bakgrunden, safe mode tar 5-6 SEK) PS CS4 externers startar på under fyra sekunder (nio sekunder med plugins)

Jag har INTE tweakat min windows med undantag för att jag stängt av växlingsfilen. Ja, det är en SSD-lösning)

Vad gäller batteriproblwm så bör man tänka på att det egentligen bara finns två tillverkare i världen. Det finns egentligen inte "bättre och sämre" batterier.

Det där stämmer helt enkelt inte. Du har helt fel. ;-)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto