Annons

MacBook Pro vs. Asus

Produkter
(logga in för att koppla)

madelenrisberg

Aktiv medlem
Igår köpte jag en ASUS N53SV-S1883V på expert för 9 000 kr.

Har inte brutit kartongen än för jag är fortfarande inte helt bestämd på om jag skall köra på PC eller övergå till Mac (13 400 kr).

Det är i så fall dom här två jag väljer mellan: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1000312,1011548

Jag kommer använda datorn till bildredigering och vanlig surf mestadels. Kanske lite filmredigering emellanåt. Vill även kunna koppla den till både skärm och TV för att jobba med större skärm och kunna se på film via datorn på tv'n.

Batteritiden är av mindre vikt.

Har inget emot att lära mig nytt system, utan det känns snarare lite roligt.

Hoppas kunna få lite hjälp i valet och kvalet. Utan att det blir värsta PC vs. Mac diskussionen.
Jag är rädd att om jag öppnar pc'n så kommer jag inom ett tag undra hur det hade varit om jag valt Mac:en istället... så brukar det bli. :)

Hoppas kunna få lite hjälp i valet och kvalet.

Inget av det du skriver är till någon riktig hjälp för ditt val. Bägge systemen löser det du vill göra utan några problem alls.

Den enda riktiga frågan är MS Windows eller OS X?

Jag _personligen_ väljer (Trots att jag äger såväl en MBP som en Mac Pro) MS Windows då OS X helt enkelt inte klarar av det _jag_ anser är väsentligt. (Stordrift, centraladministration, deployment, roaming). Men, jag inser att jag inte är en typisk hemanvändare ;)

Inget av det du skriver är till någon riktig hjälp för ditt val. Bägge systemen löser det du vill göra utan några problem alls.

Den enda riktiga frågan är MS Windows eller OS X?

Jag _personligen_ väljer (Trots att jag äger såväl en MBP som en Mac Pro) MS Windows då OS X helt enkelt inte klarar av det _jag_ anser är väsentligt. (Stordrift, centraladministration, deployment, roaming). Men, jag inser att jag inte är en typisk hemanvändare ;)

Nä dom där sista orden vet jag inte ens vad det är för något. :)
Det jag funderar mest på är väl egentligen prestandaskillnaden när Asusen har Quad Core och MacBooken Dual. + lite övriga skillnader där oftast Mac:en "ser" sämre ut på specen. Men är den det eller är OS X mycket "lättare" så att det ändå blir bättre prestanda med Mac:en jämfört med Asusen?

Finns det annat som gör det värt eller ovärt att lägga 4 papp extra på en Mac?

Köpte en en ASUS N53SN för två veckor sedan och du får räkna med att Utforskaren slutar fungera efter ett tag om det är Win7 Home på den. ASUS har problem med den installationen de skickar med datorn och många har samma problem just med ASUS och Win7 Home. Räkna med att du måste installera om hela operativsystemet från början för att lösa problemet, jag la in Win7 Ultimate istället vilket löste det problemet.

Har uppgraderat minnet till 16 MB och får tyvärr en del blåskärmar efter det, trots att det är rätt minne. Får också en del konstiga hängningar i Photoshop och då får jag meddelande att grafikdrivrutinerna slutat fungerar trots att de är ASUS medskickade.

Nä dom där sista orden vet jag inte ens vad det är för något. :)
Det jag funderar mest på är väl egentligen prestandaskillnaden när Asusen har Quad Core och MacBooken Dual. + lite övriga skillnader där oftast Mac:en "ser" sämre ut på specen. Men är den det eller är OS X mycket "lättare" så att det ändå blir bättre prestanda med Mac:en jämfört med Asusen?

Finns det annat som gör det värt eller ovärt att lägga 4 papp extra på en Mac?

Varesig Windows eller OS X är "tungt att dra runt".

Pratar man ren "hästkraftprestanda" så _är_ ASUS-burken kraftigare, och den _kommer_ att utföra dina operationer i Photoshop snabbare. Det är ingen magi i det.

Man skall dock vara klar med att man bör jämföra en MBP med en "premiummodell" på Windows-sidan. Det vill säga byggkvalitet och materialval _är_ bättre på en MBP än på den ASUS du nämner.

Jag menar dock inte att ASUS-maskinen skulle "hålla sämre", jag menar bara att den inte "känns" lika exklusiv att ta i.

Samtigt så har MBP'n sämre garantier och en mer lågupplöst skärm och ett sämre grafikchip (Chippet spelar dock i princip noll roll för Photoshop) samt en vanlig DVD-brännare istället för Bluray/DVD-R

Köpte en en ASUS N53SN för två veckor sedan och du får räkna med att Utforskaren slutar fungera efter ett tag om det är Win7 Home på den. ASUS har problem med den installationen de skickar med datorn och många har samma problem just med ASUS och Win7 Home. Räkna med att du måste installera om hela operativsystemet från början för att lösa problemet, jag la in Win7 Ultimate istället vilket löste det problemet.

Har uppgraderat minnet till 16 MB och får tyvärr en del blåskärmar efter det, trots att det är rätt minne. Får också en del konstiga hängningar i Photoshop och då får jag meddelande att grafikdrivrutinerna slutat fungerar trots att de är ASUS medskickade.

Tack för värdefull info!

Fick precis ett mail från en kompis som rekommenderar MacBook Air. Enda datorn han haft som han verkligen kan rekommendera säger han. Där är det ännu sämre prestanda på pappret men jag har kollat lite filmklipp och den ser snabb ut. Och min kompis är nöjd.

Hatar denna beslutsångest!

Varesig Windows eller OS X är "tungt att dra runt".

Pratar man ren "hästkraftprestanda" så _är_ ASUS-burken kraftigare, och den _kommer_ att utföra dina operationer i Photoshop snabbare. Det är ingen magi i det.

Man skall dock vara klar med att man bör jämföra en MBP med en "premiummodell" på Windows-sidan. Det vill säga byggkvalitet och materialval _är_ bättre på en MBP än på den ASUS du nämner.

Jag menar dock inte att ASUS-maskinen skulle "hålla sämre", jag menar bara att den inte "känns" lika exklusiv att ta i.

Samtigt så har MBP'n sämre garantier och en mer lågupplöst skärm och ett sämre grafikchip (Chippet spelar dock i princip noll roll för Photoshop) samt en vanlig DVD-brännare istället för Bluray/DVD-R

På vilket sätt sämre garantier?

När spelar grafikschipet roll? För det är något jag sett som när man läser om det ser ut att vara en del skillnad, men jag är alldeles för dåligt insatt för att veta.

Om det är bluray eller ej bryr jag mig inte så mycket om faktiskt. Det är bara ett plus att det är det på Asusen, inget krav.

Tack för värdefull info!

Fick precis ett mail från en kompis som rekommenderar MacBook Air. Enda datorn han haft som han verkligen kan rekommendera säger han. Där är det ännu sämre prestanda på pappret men jag har kollat lite filmklipp och den ser snabb ut. Och min kompis är nöjd.

Hatar denna beslutsångest!

Macbook Air är _inte_ snabb jämfört med de två maskiner du pratade om nyss.

Men, en Air är helt klart en av de absolut bästa ultraportabla maskiner som finns på marknaden just nu, sålänge man klarar sig på det maximala RAM som går att klämma i den.

Själv skulle jag välja en HP 2560p om jag shoppade efter något ultraportabelt.

På vilket sätt sämre garantier?

När spelar grafikschipet roll? För det är något jag sett som när man läser om det ser ut att vara en del skillnad, men jag är alldeles för dåligt insatt för att veta.

Om det är bluray eller ej bryr jag mig inte så mycket om faktiskt. Det är bara ett plus att det är det på Asusen, inget krav.

Du har ett års tillverkargaranti på Apple-burken. Du har två års tillverkargaranti på ASUS-maskinen. naturligtvis kan du köpa till Apple Care för att åtgärda det, men då får man ju räkna upp priset ytterligare en tusenlapp(?).

Grafichippet spelar egentligen mest roll vid 3D-grafik, eller om man kör applikationer som är CUDA-accelererade (Dock så stöder Adobes CUDA-motor inte 540M om man inte hackar PS lite).

Photoshop drar nästan ingen nytta av CUDA, men Premiere gör det.

Täck också på att ASUSen har satt 2GB grafikminne i maskinen. På Appleburken så tas grafikminnet från RAM-minnet, vilket gör att du (beroende på inställningar 'tappar' 1-2GB RAM till det).

En faktor som kan vara av intresse är att OSX är ett entydigt begrepp, windows finns i ett antal varianter där det bli nödvändigt att 'uppgradera' för att få tillgång till vissa funktioner.

Macbook Air är _inte_ snabb jämfört med de två maskiner du pratade om nyss.

Men, en Air är helt klart en av de absolut bästa ultraportabla maskiner som finns på marknaden just nu, sålänge man klarar sig på det maximala RAM som går att klämma i den.

Själv skulle jag välja en HP 2560p om jag shoppade efter något ultraportabelt.

Jag kommer mest använda datorn hemma så om den är ultraportabel eller ej är inte alls viktigt för mig. Som jag misstänkte så är det väl det man betalar för och det är jag nog inte beredd att göra. Självklart vill jag kunna ha med mig den, men inte måste den gå ner i handväskan. :)

En faktor som kan vara av intresse är att OSX är ett entydigt begrepp, windows finns i ett antal varianter där det bli nödvändigt att 'uppgradera' för att få tillgång till vissa funktioner.

Det där är ju trots allt en sanning med viss modifikation. Även OS X har ju vissa komponenter som är "tillägg", exempelvis Apple Remote Desktop, som ju inte ingår i OS X out-of-the-box. (Där motsvarande funktionalitet är kostnadsfri på Windowssidan)

Samtidigt så känner jag personligen lite att för just trådstartaren är detta troligen inte relevant, eftersom jag i min första replik rabblade upp de saker jag ansåg vesäntliga och som inte ingår i "home"-versionerna av Windows. Eftersom trådstartaren inte var bekant med begreppen så utgår jag ifrån att det är en mindre fråga.

Men visst har du rätt i sak, du får inte alla Windows-funktionalitet med i Windows 7 Home Premium som levereras med ASUS-maskinen.

Jag kommer mest använda datorn hemma så om den är ultraportabel eller ej är inte alls viktigt för mig. Som jag misstänkte så är det väl det man betalar för och det är jag nog inte beredd att göra. Självklart vill jag kunna ha med mig den, men inte måste den gå ner i handväskan. :)

Då är jag (återinge personligen) drakonisk nog och säger: Om du inte skall transportera den med dig så pass mycket så att den fysiska storleken/vikten är en faktor, och om du inte anser att designen på just den maskinen passar bra in i din bostas... då skall du inte välja en Air ens om du enbart kikar på Apple-maskiner.

Du har ett års tillverkargaranti på Apple-burken. Du har två års tillverkargaranti på ASUS-maskinen. naturligtvis kan du köpa till Apple Care för att åtgärda det, men då får man ju räkna upp priset ytterligare en tusenlapp(?).

Grafichippet spelar egentligen mest roll vid 3D-grafik, eller om man kör applikationer som är CUDA-accelererade (Dock så stöder Adobes CUDA-motor inte 540M om man inte hackar PS lite).

Photoshop drar nästan ingen nytta av CUDA, men Premiere gör det.

Täck också på att ASUSen har satt 2GB grafikminne i maskinen. På Appleburken så tas grafikminnet från RAM-minnet, vilket gör att du (beroende på inställningar 'tappar' 1-2GB RAM till det).

Ah, så den tar från ram-minnet... :-/
Vad jag förstått nu när jag googlat och läst tills ögonen blöder är ju att en SSD-disk snabbar upp datorn avsevärt. Kanske borde man byta ut disken i ASUS:en (eller hitta en annan variant med en ledig plats och sätta in en SSD). Dom är fortfarande ganska dyra vad jag förstår men verkar ju göra en faslig skillnad.

Då är jag (återinge personligen) drakonisk nog och säger: Om du inte skall transportera den med dig så pass mycket så att den fysiska storleken/vikten är en faktor, och om du inte anser att designen på just den maskinen passar bra in i din bostas... då skall du inte välja en Air ens om du enbart kikar på Apple-maskiner.

BRA, då har vi strukit den! Så kan jag återgå till den första beslutsångest över Pro:n och Asusen. :)

Ah, så den tar från ram-minnet... :-/
Vad jag förstått nu när jag googlat och läst tills ögonen blöder är ju att en SSD-disk snabbar upp datorn avsevärt. Kanske borde man byta ut disken i ASUS:en (eller hitta en annan variant med en ledig plats och sätta in en SSD). Dom är fortfarande ganska dyra vad jag förstår men verkar ju göra en faslig skillnad.

Att hitta en laptop med en "ledig" diskplats är (nästan) omöjligt. Det finns några få med två diskplatser.
Men, ja, en SSD-disk gör mirakel i en laptop då diskarna helt klart är flaskhalsen. (jag kan personligen intyga att en laptop med 2GB grafikminne, 32GB RAM och en 6Gbps SSD-disk går som ett jävla troll ;) )

Hm, en sak som jag kan inflika till Apple-maskinens fördel är ju att alla modeller har multi-touch touchpad, något som bara finns på några få high-end-maskiner på Windows-sidan.

Jag är personligen jävligt förtjust i det, lyckligtvis har min nya Windows-laptop det.

Dock bör man ju också fundera på det här med USB 3.0 eller Thunderbolt.

ja, TB är en tekniskt överlägsen teknik, men det kommer att dröja innan "standardtillbehören" pratar TB, medan det redan idag finns en hel del som pratar USB3.0, och jag har lite svårt att förstå varför Apple inte stöder USB3.0 utöver TB.. jag menar, hårdvaran är ju redan på plats så att säga,

Men, ja, en SSD-disk gör mirakel i en laptop då diskarna helt klart är flaskhalsen.
Det har du absolut rätt i. Men då är det lite märkligt att du nyss påstod att "Macbook Air är _inte_ snabb jämfört med de två maskiner du pratade om nyss". Visserligen beror det på vad man håller på med, men i många tillämpningar är MBA märkbart snabbare än MBP, trots en mindre kraftfull processor. Min egen erfarenhet bekräftas av t ex det här aktuella testet.

Sen finns det nackdelar med Air, så jag håller med om att det kanske inte är något förstahandsval om man inte tänker bära med sig datorn ibland. T ex är skärmen inte alls lika bra som på MBP13 (som å andra sidan har en väldigt bra skärm för att vara en bärbar dator).

... jag har lite svårt att förstå varför Apple inte stöder USB3.0 utöver TB.. jag menar, hårdvaran är ju redan på plats så att säga,
Nej, hårdvaran är inte "på plats". Intel har inte lyckats ta fram några chipset som duger för Apple med inbyggd usb3. Men det lär vara på gång och kommer förhoppningsvis i nästa generation av MBP och Imac.

Det har du absolut rätt i. Men då är det lite märkligt att du nyss påstod att "Macbook Air är _inte_ snabb jämfört med de två maskiner du pratade om nyss".

Jag tycker inte att det är så märkligt, den begränsade minnesmängden och minnesarkitekturen i Air är en flaskhals. Något som jag tycker bekräftas i det test du länkar till särskilt vad gäller bildimportstesten. Dessutom, som tidigare nämnts, sätt en SSD i ASUS-burken eller MBP'n och gör sedan samma jämförelser mot Air.

Sen tyckler jag (återigen personligen) att 4GB RAM är helt uppåtväggarna otillräckligt i dagens läge, särskilt med delat videominne.

Att hitta en laptop med en "ledig" diskplats är (nästan) omöjligt. Det finns några få med två diskplatser.
Men, ja, en SSD-disk gör mirakel i en laptop då diskarna helt klart är flaskhalsen. (jag kan personligen intyga att en laptop med 2GB grafikminne, 32GB RAM och en 6Gbps SSD-disk går som ett jävla troll ;) )

Ja det låter ju som en laptop som borde gå som "ett jävla troll". :) Vad är det för någon du har?
Det jag är fundersam över när det gäller SSD är att man får gå ner så mycket i storlek. Men då får man väl ta den inbyggda 750GB (i detta fallet) och sätta i ett chassi och lagra bilder och filmer på. Och bara använda den inbyggda till det man jobbar med. Har även två externa 500GB som jag redan gör så med.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto