Annons

Macbook pro eller mac mini till min externa skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

sebmacahan

Aktiv medlem
Jag sitter på en gammal 15" Macbook pro som verkligen gjort sitt bästa sedan 2008, men nu är det dags för nytt och laddat med minne +ssd osv.

MEN ska jag köpa en mac mini eller en macbook pro?

Jag har egentligen inte behov att ha en laptop eftersom jag redan har en surfplatta för surf och kan använda laptopen jag har idag om jag måste ha dator i knät till något speciellt som bildvisning via tv eller motsvarande.

Men jag behöver en dator som klarar av att bildbehandla (och även klarar av att köra Logic pro).
Jag vill ha en 15" om jag ska ha en laptop. 13" har kombinerad input och output för ljud och det gillar jag inte.

Jag vill även ha en ssd för systemet och en separat disk för lagring. eller kanske en fusiondisk eller vad vet jag men ssd för system och separat intern disk är prio.

Skärmen som ska drivas kräver dual-link dvi eller motsvarande. Det är en 30" Cinemadisplay.

Skulle ni köpt en mac mini eller en macbook pro? och isåfall vilken? Gärna bra prestanda för rimlig peng. Imac är inte aktuellt eftersom jag älskar min skärm.. :D
 
Jag hade köpt iMac ändå och hängt på din befintliga skärm som huvudskärm. Ja under förutsättning att jag hade plats på skrivbordet.

Annars spelar det nog ingen roll. Mac minin med quadcore och SSD kanske ändå är bättre val än macbook pro. Föressten så ska du nog ta den som klarar mest RAM men det är nog lika på den punkten numera.
 
Behöver du inte en laptop så skulle jag köpt minin. Köpte själv nya minin, men tog den snabbare 2.6GHz quad-core i7:an. Köpte 16GB minne själv och stoppade i (Apple tar för mycket betalt för det).

Flyter på duktigt i Ps CS6 och Final Cut Pro!
 
Minin klarar 2560 x 1440 upplösning, Apple rekommenderar deras 27" när man handlar minin.
Att grafiken i sig inte är det värsta det får man nog tåla i en sådan liten burk. Men upplösningsmässigt så är det helt ok tycker jag.

Hade gärna bytt ut min Macpro mot en ny mini. Någon som är sugen på ett byte. :)
 
2560x1440 har ju den senaste displayen och som är den ENDA displayen apple har. Det är väl klart dom rekommenderar den. Min laptop idag svettas ordentligt när jag använder skärmen. Det är det som är den största anledningen. Att byta ut skärmen är inte aktuellt. 2560x1600 är det som gäller för 30"-aren.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.