Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MŠtsškarekameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Harry Friberg

Aktiv medlem
Hej
Fotosidans medlemmar

Vill Ni hjŠlpa mig med att skriva ner lite om erfarenheter och hŠndelsr om mŠtsškarekamror

min gammla Leica ,har nu defintivt fŒtt en plats i bokhyllan och mŒste ersŠttas, optiker har jag ju Šven om jag vill ha vissa andra linser ,
jag inser att jag inte brytt mig sŒ mycket om vad som hŠnt eller skett pŒ M kamerasidan. och skulle behšver ha era erfarenheter,och vad ni kan ha rŒkat ut fšr hŠndelser
innan jag bšrjar leta efter en ny utrustning eller Kamerahus

VŠnligen
Harry
 
Contax G2 är en trevlig och modern kamera som jag själv skulle välja om jag inte redan satt på en massa Leica-grejor. Det har en snabb och ganska tyst autofokus och inbyggd motor. Kameran är kompakt och objektiven likaså. Det finns både automatik, TTL och manuella lägen.

Kameran och objektiven finns till betydligt trevligare priser än för Leica. En nya 28:a kostar 5000 och inte 20000. Utbudet av begagnat är stort om man går till de stora fotohandlarna i Stockholm.

En begagnad M6 kostar väl mellan 12 000 och 16 000. Man får en hel bagagnad Contaxutrustning för samma pengar.
 
Om man redan har Leica men vill ha nya billigare kameror och optik finns ju (Cosina-)Voigtländer. Jag har själv ett hus och ett par objektiv som jag är mycket nöjd med.
 
Senast ändrad:
Oj, här fanns ju en superpassande tråd:)!

Jag har en fundering!

-Förstår att G2 har AF men har den också traditionell manuell focus? Alltså en där man vrider på objektivet och inte "Semi manuell" men AF,en!

-Om man då jobbar med manuell focus på en G2 HUR ser man i sökaren att/när det blir skarpt?


-Är sökaren bekväm och ljus? Förstår att den inte är som på en M6 eller R2 men är den myycket bättre än på gamla G1?

Mvh Niclas, ivrig för tillfället:)!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.