Annons

Mörkrum vs scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

erhu

Aktiv medlem
Beklagar om detta är en FAQ (jag gjorde en halvdan sökning utan resultat...)

Jag funderar på om man skulle införskaffa sig en filmscanner á la M Dual Scan II eller vad den heter (och lära mig Photoshop...).

Vad kan jag göra i mörkrum som jag inte kan göra i PS?
 
Jag är ingen expert på vad du kan göra och inte göra med de olika alternativen men jag kan bara säga att känslan av att se bilden man tagit växa fram på en bit papper är väldigt speciell, det finns ingen scanner i världen som rår sig på den!

Mvh Tomas
 
Du kan i ett mörkrum göra kopior som aldrig behöver ursäktas med betraktningsavstånd. En bläckstråleutskrift håller inte för att granskas på riktigt nära håll som man t ex gör med 10x15-kopior. Därför gör jag aldrig bläckstråleutskrifter under A4.

Med en bläckstråleskrivare behöver du inte stå och andas kemiångor. Du behöver inte heller dedikera ett helt rum åt den.
 
Många skrivare är begränsade till A3 eller A4, i mörkrummet har man en helt annan frihet.

Många skrivare är begränsade till fotopappper, i mörkrummet har men en helt annan frihet (liquid light).

Vissa speciella mörkrumstekniker går inte att imitera på ett rättvist sätt i datorn (som till exempel ädelprocesser och emulsionslyft).

Dessutom kan jag tycka att mörkrummet är en bättre pedagog än datorn.

Sedan vill jag gärna säga att jag tycker att datorn är ett fantastiskt verktyg men det frågade du mig inte om...
 
Personligen har jag inte lyckats scanna in ett enda svartvitt neg med bra resultat. Så för mig är skillnaden att i mörkrum kan jag ta fram kopior från svartvita neg och i scannern från färgneg.

/Maverick
 
Mmmm... Mörkrum... Mums! Var länge sedan jag jobbade i ett. Minns när jag började fotografera; kunde stå och kopiera fram till fem på morgonen...Kaffe och cigaretter...John Lee Hooker på bandspelaren... gå hem med en bunt snygga kopior på morgonkvisten...höra fåglar kvittra...
.
.
.
...bli vansinnig över den där jä%¤#a dammpricken precis på näsan, förbaskade torkfläckar...Newtonringar, man stinker av fix och ättika , sprucken hud på händerna för att man blaskar runt i sköljen, miljöfarligt...

...men kopiorna blir bättre än bläckstråleutskrifter. Iallafall skönare.
 
erhu skrev:

Vad kan jag göra i mörkrum som jag inte kan göra i PS?

Inte mycket. Men jämför gärna hållbarheten av en bild utskriven med en skrivare och en annan kopierad på Ilford Galerie papper.

Även om du skriver ut på arkivbesändigt papper så bleks utskrifterna fort.

/ Johan
 
Nu var det väl fråga om PS vs mörkrum, inte bläckstråle vs fotopapper? Man kan ju faktiskt få sina bilder som man fixat med i PS utskrivna på "riktigt" fotopapper som håller bra mycket längre än bläck på papper.
 
Maverick skrev:
Personligen har jag inte lyckats scanna in ett enda svartvitt neg med bra resultat. Så för mig är skillnaden att i mörkrum kan jag ta fram kopior från svartvita neg och i scannern från färgneg.
Det här är väl halvvägs ut ur tråden men... psst Maverick; svartvita negativ är ofta tätare än färgnegativ, har du provat med tunnare negativ?

På tal om allt det här... vet någon ungefär vilket d-max som konsumentlösningarna av bläckspruta/fotopapper ger?
 
man kan väl lämna in sina digitala filer och få justa kopior gjorda? eller är det mer ekonomiskt att satsa på en skrivare direkt? jag sitter vid en skärm som nog är förhållandevis kass (2 år gammal mellanprislaptop -fråga mig inte om några tekniska detaljer)- innebär det att jag kommer få så svårt att få åstadkomma ett bra resultat att jag kan lägga ner alltihop direkt?

nostalgikänslorna är inget argument som fungerar på mig :)
 
Jörgen skrev:
Det här är väl halvvägs ut ur tråden men... psst Maverick; svartvita negativ är ofta tätare än färgnegativ, har du provat med tunnare negativ?

På tal om allt det här... vet någon ungefär vilket d-max som konsumentlösningarna av bläckspruta/fotopapper ger?

Nja, det har jag inte riktigt koll på. Fast oavsett så vill jag ju inte ha tunna neg, då tappar jag ju en massa information. Enligt min åsikt skall ett negativ vara "lagom" det vill säga rätt exponerat. Om det sen innebär att de är för täta för min scanner vet jag inte, men jag ska testa vidare nån gång när jag orkar.

Mvh
Maverick
 
Calle S skrev:
...bli vansinnig över den där jä%¤#a dammpricken precis på näsan, förbaskade torkfläckar...Newtonringar, man stinker av fix och ättika , sprucken hud på händerna för att man blaskar runt i sköljen, miljöfarligt...
Jag har aldrig hört något om miljöaspekten rörande bläcksprutor. Är det någon som har koll på det?
 
Du lär knappast sakna något mörkrum. Inte ens de cancerogena/miljöfarliga kemikalierna...
Din dator är nog OK, men problemet med laptoppar är just LCD-skärmen. De går inte så bra att justera färger och annat med. Köp en bildskärm och koppla till. Brukar finnas uttag i bak på datorn.
Skrivare:
Exempelvis Epsons billiga fotoskrivare ger imponerande resultat upp till A4. Det är dock billigare och bättre att låta ett labb göra kemiska kopior på fotopapper, men det är smutt att kunna köra ut egna bilder ibland.
Med Photoshop+ex. Minolta Dualscan2+en bläckskrivare, totalt SEK5000, kan du göra kanonbilder, förutsatt att du har skarpa, välexponerade negativ.
 
håller med om att det är knivigt att scanna svartvitt. har man en scanner med digital ICE, så funkar ju bara repborttagningsfunktionen på färgneg eller dia.
 
NiklasF5 skrev:
Nu var det väl fråga om PS vs mörkrum, inte bläckstråle vs fotopapper? Man kan ju faktiskt få sina bilder som man fixat med i PS utskrivna på "riktigt" fotopapper som håller bra mycket längre än bläck på papper.
Jag tycker att det är en intressant aspekt. I mörkrummet finns en unik möjlighet att överföra bilden till papper. Visst kan du få motsvarande överföringskvalité med digitala arbetsmetoder men det är omständigare för lekmannen, det är dyrare och det tar längre tid innan du får se resultatet.

Å andra sidan; du kan se resultatet redan i datorn innan du gör utskriften om alla dina led är kalibrerade och det är en fantastisk möjlighet.

Jag tycker att diskusionen ofta blir lite enkelspårig. Jag anser inte att de två teknikerna utesluter varandra.
 
Måste även tilllägga att om/när utskriften du gjort från din PS behandlade bild blir blek eller förstörd så är det bara göra en ny!
Visst det kostar lite, men den blir precis som din förra bild. Alla korrigeringar ligger ju lagrade med bildfilen.
Att ställa sig i mörkrummet och lyckas få till en exakt likadan kopia av en bild som man pjattat, efterbelyst etc är en helt annan femma.
Det jag menar är att när du väl fått till din digitala bild som du vill ha den så kan du göra hur många kopior som helst som ser exakt likadana ut.
I ett mörkrum har du inte den möjligheten. Du kan aldrig få fram två eller fler exakt likadana kopior.

Jag säger inte att något arbetssätt är bättre än det andra. Ville bara framhäva några av fördelarna med det digitala.
 
Skall jag välja så väljer jag att lägga pengar på den digitala varianten. Det finns saker som baraan göras i mörkrum eller dator, men för normal fotografi så är dessa skillnader små.

Jag fördrar dator pga tillgängligheten, jag kan bestämma mig för att skriva ut en bild som jag har redigerat och göra det på en kvart. Jag kan också redigera mina bilder samtidigt som jag matar min grabb, vilket inte fungerar i mörkrummet.

Det kommer också nya spännande bläckstråle papper. Tyvärr är skrivarna inte riktigt lika flexibla som mörkrummet. Förhoppningsvis är det en utvecklingsfråga så att det går att få bättre kontroll på utskrifterna.

Men, det var i mörkrummet jag fick mitt intresse för fotografering. Det var när jag såg bilderna växa fram ur framkallaren som jag insåg att detta är kul.

Jag väljer båda ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.