Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörknad TMAX framkallare - vågar man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Hej,

Kikade i kemiskåpet idag och såg till min förskräckelse att mina TMAX flaskors innehåll blivit mörkt. De har stått tämligen ljusfritt, men ganska länge. Kan vätskorna vara förstörda/oanvändbara av bara ålder? Hur stora resultat på framkallad film har det... Ska jag strunta i alltihop och destruera dem och istället blanda till lite fräsch XTOL för mina Hp5+ filmer? De ska pressas från 400 -> 1000 också så det påverkar ju också lite...

ED: Det handlar om outspädd framkallare alltså....

Fredrik

Senast ändrad:
Hej,

Kikade i kemiskåpet idag och såg till min förskräckelse att mina TMAX flaskors innehåll blivit mörkt. De har stått tämligen ljusfritt, men ganska länge. Kan vätskorna vara förstörda/oanvändbara av bara ålder? Hur stora resultat på framkallad film har det... Ska jag strunta i alltihop och destruera dem och istället blanda till lite fräsch XTOL för mina Hp5+ filmer? De ska pressas från 400 -> 1000 också så det påverkar ju också lite...

ED: Det handlar om outspädd framkallare alltså....

Fredrik

Är det i originalförpackning eller nåt som du har blandat ifrån tidigare. Den är oxidation dvs den var kontakt med luft. Då är bara att slänga. Om det är i obrutet originalförpackning då kanske skulle man kunna reklamera men det var länge sedan så skulle aldrig godkännas..

PS: När man ta ifrån nåt kemi så ska man se till att all luft ska pressas ut ur flaskan och då sätter man korken tillbaks.

Senast ändrad:
Är det i originalförpackning eller nåt som du har blandat ifrån tidigare. Den är oxidation dvs den var kontakt med luft. Då är bara att slänga. Om det är i obrutet originalförpackning då kanske skulle man kunna reklamera men det var länge sedan så skulle aldrig godkännas..

Då är det oxidation. Tack Frank! Då åker den i destruktion!

Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar