Annons

Mål med fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Soli

Aktiv medlem
Jag tycker det vore intresant att höra vilka mål övriga fotografer har med sin fotografering. Är målet att bli publicerad, att vinna tävlingar, att sälja bilder, att ha en utställning, att få sina verk på museum, idealistiskt - tex. rädda natur från bebyggning, fotografera nutiden så nästa generationer kan se bilderna, utlopp för konstnärligläggning, leva på inkomster från fotografering, tidsfördriv, eller något helt annat? Vad är det som driver oss att spendera pengar och framförallt tid på fotografering?

Jag har nog inget tydligt huvudmål, men flera delmål, tex att bli publicerad samt kunna skriva artiklar om mina erfarenheter (har skrivit en till fotosidan.se). Ett annat mål är att komma i kontakt med likasinnade och utbyta ideer och erfarenheter med dem, dvs. rent socialt. Största ständiga drivkraften är nog dock den personliga tillfredsställelsen jag känner när jag skapat en riktigt bra bild som jag kan vara nöjd med och rent av stolt över. En annan drivkraft är behovet att ha fotograferingen som estetisk/artistisk balans jämtemot det dagliga värvet.
 
Superintressant ämne! Det finns en liknande tråd där vi identifierade många tänkbara drivkrafter för en hobbyfotograf:

1. Glädje att berätta något för andra
2. Intresse för själva motivet
3. Intresse att förstå och kontrollera den fotografiska processen
4. Pryl- och konsumtionsintresse
5. Behov av grupptillhörighet/identitet
6. Tillfredställelsen att göra något bra
7. Avkoppling/meditation/anti-stress
8. Substitut för bristande tecknar-/målartalang
9. Samlarinstinkt
10.Intresse av att dokumentera miljöer och kulturer
11.Intresse att lära gammalt hantverk
12.En hobby som kan tas med och utövas överallt
13.Det finns alltid mer att lära
14.Världen är ett stort svampställe och kameran är en korg
15.En kreativ hobby som motpol till mer statiska aktiviteter
16.Kreativ utvidgning av målarintresse
17.Nöje att imponera på andra
18.Aktivitet under långtidssjukskrivning
19.Gemensam hobby med partner
20.Skaparglädje
21.Tillfredsställelsen att utvecklas

Fyll gärna på listan, här eller i den andra diskussionen.
 
Jomenvisst. Jag tror iofs redan att jag svarat i Ackes diskussion redan.

Först och främst fotograferar jag för att själva fotograferingsmomentet är roligt.

Hmm, jag återkommer med ett mer utförligt svar...
jag är lite för trött för att föra argument på ett bra sätt just nu.
 
Endast målet!?

Ursäkta acke, jag borde ha kollat ifall någon liknande tråd var igång. Det tänkte jag inte på. Nu har jag tittat igenom den andra tråden och den täcker ju bra området drivkrafter, men den diskuterar inte direkt mål med fotografering. Kanske vi i denna diskussion kan fundera endast över mål: slutmål, delmål etc. Personligen tycker jag mål och drivkrafter är två olika saker. Alla som fotograferar har drivkrafter, men kanske inte så många faktiskt har formulerade mål?
 
Jag satt faktiskt i helgen och funderade över just den här frågan, och jag skrev då ner det här:

"I en värld som förfulas av elände och komplicerade sammanhang vill jag visa det enkla och vackra. Alla de sköna detaljer av verkligheten som man normalt inte lägger märke till"

Det kan kanske verka anspråksfullt, och om jag någonsin kommer att lyckats vet jag inte. Jag har i alla fall något att hålla mig till; en uttalad tanke med det jag gör.

Fotosidan har varit en starkt bidragande källa till det jag kom fram till. Genom den mängd bilder jag tittat på de senaste månaderna så har jag kommit på vilken typ av bilder jag tycker om.
 
Mitt mål är att bli som Bruno Ehrs.

Kan verka som ett konstigt svar men han är en fotograf jag respekterar och vars bilder jag alltid gillat.
Jag skall se om jag kan leta fram lite hänvisningar till intervjuer med honom.
Han är historiskt kunnig, tekniskt driven och tar det man kallar ”konstnärliga” bilder av hög klass.

Att han inte har en webbsajt säger en del om hans kvalitet som fotograf.
 
Re: Endast målet!?

Soli skrev:
Personligen tycker jag mål och drivkrafter är två olika saker. Alla som fotograferar har drivkrafter, men kanske inte så många faktiskt har formulerade mål?

Du har rätt i att mål och drivkraft inte nödvändigtvis är samma sak. Men det finns nog ett visst överlapp mellan begreppen.

Jag har lärt mig någonstans att ett bra mål ska uppfylla fyra krav: Det ska vara utmanande, realistiskt, tidsbestämt och mätbart.

Personligen tycker jag att fotograferingen är som roligast när man har ett konkret mål i sikte, t.ex. en utställning som måste bli klart till ett visst datum. Då tvingas man tänka igenom och planera det man gör. Det är först när man har lite press på sig som det händer något. Så funkar iaf jag.:)
 
Mitt mål är att få mina ideer, precis som jag tänkt de i skallen, på papper (eller rättare sagt på film);)

Utmanande - Ja
Realistiskt - Ja, så crazy är inte mina ideer ;)
Tidsbestämt - Ja, innan jag dör :(
Mätbart - En 4-5:a här på fotosidan av er :D

Sådär! :D
 
Jeppe skrev:



Näää...precis tvärtom ;)

Eftersom han inte behöver ha någon..

Jeppe...jag tror inte du läste min fråga ordentligt. Jag sa: Är man en sämre fotograf om man HAR en websida?

Jag förstår inte riktigt hur ni resonerar. Det finns väl många fotografer som inte "behöver" någon websida, men som väljer att ha en ändå. T.ex för att fler människor ska kunna se deras bilder.

Och nej, jag reagerar absolut inte för att jag själv har en websida! :p

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 
För mig är fotograferingen en sorts meditation. Det är ett sätt att koppla bort vardagens allvar och plikter. Med kamerans hjälp beger man sig istället in i en värld där man kan komponera som man själv vill, helt fritt. När man är mitt inne i bildskapandet är det som att tiden upphör att existera. Man blir ett med bilden. Det är faktiskt det närmaste magi man kan komma fast det ändå är på riktigt. Mitt mål är inte att tjäna pengar på bilderna. Jag är rädd att om jag skulle börja tänka kommersiellt så skulle magin försvinna.

Mvh Jens Holmström.
 
Näää...precis tvärtom Eftersom han inte behöver ha någon..
Haha! En poäng till Jeppe. Roligaste inlägget den här veckan.
Fredrik; Jeppe var nog ganska ironisk.

Min webbsida, som är under ombyggnad nu, har jag bara för mitt eget höga nöjes skull. Den har knappast genererat några jobb.

För egen del har fotograferingen på sistone tyvärr mest handlat om jobb som ger pengar till makaroner och hyra... Inte alltid så upphetsande grejer alltså. Fast knäcket igår var kul.
 
Att han inte har en webbsajt säger en del om hans kvalitet som fotograf.

Inte meningen att någon skall ta illa vid sig av min kommentar.
Det är bara så att många av de fotografer som ligger i det övre toppskiktet har ingen webbsajt och finns inte heller på gula sidorna.

Webbsajt skall man ha om man vill, men det är inget tecken på att man är ”proffs” på något sätt.

För mig är det ett bra sätt att hänvisa undrande nya kunder till för att visa vad jag kan prestera.

Jag har hittills bara fått ett jobb för att en kund hittat min webbsajt.

Och målet för mig är att jag skall bli respekterad för det jag gör, man skall tycka att ”honom kan man lita på” när det gäller bilder.
 
Detta gäller för mig. Punkt:

1, 6, 7, 8, 12, 15, 17, 20, 21

Som övergripande mål finns i första hand en önskan att hobbyn ska finansiera sig själv. Dvs jag ska inte behöva skjuta till pengar för att köpa film, utrustning framkallning osv... Gissa hur det går :(

Ett delmål på vägen är att jag vill skapa mina egna tavlor att hänga upp i hemmet. Jag har förvisso gjort några mindre tavlor som står i bokhyllan men ingen jag är fullt ur nöjd med. Jag vill göra tavlor i formatet 50x70 men jag vet inte om det är kvalitétsmässigt möjligt med en småbildskamera.

Mvh
Maverick
 
Mitt mål är att få göra något som är tillfredställande utan att syfta mot ett egentligt mål.
 
Till listan som acke hade fanns samlare med...kan ju lägga till jägare också...som också är ett arv frånförfäderna liksom samlandet..numera jaga<r man ju inte mamutar och samlar bär utan åker till Konsum och jagar och samlar frimärken...*ler* Behovet finns nog inprogramerat...sen urminnenastider.

Åter till jakt min far var jägare och friluftmänniska..han jagade dock inte för att överleva svältdöden utan annat...jag jagar med med kamera..känner inget behov att fälla något..men jag antar att det finns samma drivkraft bakom våra utövande..bara sättet som skilljer sig.

Även viss termologi är ju lika inom fotografering och jakt..vad heter det när man stoppar in film i kameran eller sätter in amunitionen i geväret?...Ladda..Tyskarna säger till och med skjuta av ett kort när de fotograferar..
 
Mitt mål är att skapa "den perfekta bilden", det som är bra är att det kommer jag inte göra, så jag kan hålla på tills jag dör.

Andreas.
 
Jag fotograferar självklart i förstahand för att det är roligt och avkopplande. Mitt första mål nu är att göra en så bra bold som möjligt för att få den såld. Att tjäna pengar på fotograferingen ¨å att man kan fota regelbundet utan ekonomiska problem är en dröm men också ett mål.
Har man inga mål så kommer man ingen vart. Man blir inte sämre men knappast särskilt mycket bättre!
 
Bildintresset

För min del så är det bildintresset.Det väcktes i unga år då min far tog bilder på oss kottar, sedan upptäckte jag att det fanns bilder från när min mormor var ung, m a o ett tidsdokument.
Satt ofta och bläddrade i fotoalbumen och böcker med bilder, vi hade några Sverigeböcker som KW Gullers gett ut och blev sedan helt tagen av dessa gamla svartvita bilder av miljöer från olika delar av landet,Gamla Stockholmsbilder från bl a Klarakvarteren som ej finns kvar... någonstans bland allt detta finns kärnan.
Det måste vara ingrediens nr 1

Nr 2 var dessa tekniska vackra ting som kallas kameror och magin att se en bild växa fram i en balja av kemikalier, sen är man fast.

Målsättning?
I första hand för att stilla mitt bildsinne och utveckla detta i mån av tid. Tidigare flängde jag runt bland kottar och barr... naturen heter det visst :D för att finna något oupptäckt...
Lite statsbilder när andan föll på... sen avtog dessa aktiviteter och kameran blev liggande i en låda några år tills jag insåg att jag verkligen saknade det där med att fånga bilder.
Ser bilder varje dag när jag är i Stockholms centrum, men tror du att kameran är med då?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.