Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mätning som OM2:ans?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förstår inte till 100 procent vad du menar, ändrar den exponeringstiden ifall det helt plötsligt blir mycket ljusare/mörkare eller? Dagens kameror mäter väl när du trycker ner avtryckarn halvt och kör på de.
 
Nej, så långt som jag vet finns det ingen modern motsvarighet till OM-2's long-exposure-funktion hos någon kameratillverkare... :)

Tyvärr...

Fantastisk idé, och väl genomförd applikation i en fantastisk kamera! :)
Alla moderna kameror gör mätningen innan slutaren går. Nån som vet nåt annat, berätta gärna!
 
Behovet av det är väl inte så stort. Vet i alla fall inte när detta skulle vara en stor fördel förutom vid blixtfoto.
 
Om jag minns rätt så kan OM2 och OM4 mäta upp till 8 minuters (eller om det var mer) exponeringstid. Under den tiden kan det ju hända en del och då är det bra att ljuset mäts under tiden.
 
Precis som nicrosoft säger, tar man nattbilder så kan en hel del ändras under exponeringstidens gång. Men även i dagsljus eller under blixtexponeringar kan ju saker hända som varken jag eller kameran räknat med innan spegeln fällts upp - OM":an mäter ju UNDER exponeringen, med uppfälld spegel, om jag förstått rätt!
 
Det låter inte så bra som kan tyckas. Vid långa exponeringar på flera minuter, så vill man knappast att kameran ska säga när det räcker. Hur ska den styra exponeringen förutom med att avbryta?

Fattar fortfarande inte hur de tänkt.
 
Det låter inte så bra som kan tyckas. Vid långa exponeringar på flera minuter, så vill man knappast att kameran ska säga när det räcker. Hur ska den styra exponeringen förutom med att avbryta?

Fattar fortfarande inte hur de tänkt.

Det är en GAMMAL, analog kamera, med den enda automatik som då fanns - tidsautomatik. Det är självklart det enda sättet den styr exponeringen med, antingen att förlänga eller korta exponeringstiden. Det är ju liksom det som automatiken är till för...? "Kameran säger till när det räcker"... Annars var, för denna kamera eller för andra vid den tiden, alternativet att köra manuellt. Inget problem - eller?
 
Kör du manuellt är det ju du som bestämmer, kör du med automatik så bestämmer kameran när det är "rätt". Så är det ju alltid.. Varför är det inte bra att kameran märker om det händer något med ljuset och kan justera exponeringstiden?
 
Jag tror att det är svaret på varför det inte finns kvar idag, Anders. Olympus måste insett själva att det kostar mer än det smakar.
 
Är det någon som vet, mäter dagens digitalkameror under exponeringen så som OM2:an gör?

Alla stora märken hade OTF mätning i sina film-hus, det var iofs Olympus som var först. Kanske det inte går att göra med sensor, jag gissar att det är många blixtfotografer som lärt sig leva ut funktionen men saknar det.
 
Visst är det så att sensorerna som mäter i OM-tvåan sitter riktade mot filmen och mäter det ljus som reflekteras från filmen? Något som är (var?) möjligt genom att alla emulsioner reflekterar lika mycket.
 
Visst är det så att sensorerna som mäter i OM-tvåan sitter riktade mot filmen och mäter det ljus som reflekteras från filmen? Något som är (var?) möjligt genom att alla emulsioner reflekterar lika mycket.

Jo, det är rätt, det är därför jag tycker det är konstigt om inte dagens digitaler kunde mäta under exponering - eftersom det väl nu sitter en sensor (CMOS i DX- eller FX-format, eller vad man nu har...) där filmen en gång var, då borde man väl kunna mäta under exponering??? Eller var tänker jag fel?
 
En 5D mkII ändrar exponering kontinuerligt under filmning, så helt omöjligt är det nog inte att få under stillbilder, om de ville.
 
Visst är det så att sensorerna som mäter i OM-tvåan sitter riktade mot filmen och mäter det ljus som reflekteras från filmen? Något som är (var?) möjligt genom att alla emulsioner reflekterar lika mycket.

OM-2 hade dubbla exponeringsmätsystem. Ett konventionellt som mätte via spegeln och användes för att indikera vilken tid som skulle användas. När spegeln fälldes upp bytte kamerans automatik till ett system som mätte ljuset som reflekterades från den första ridåhalvan som var försedd med ett vitt rutmönster. Vid långa exponeringar mättes det ljus som reflekterades från filmen.

När man valde att arbeta manuellt så var det mätsystemet som mätte ljuset via spegel och prisma som användes.
 
OM-2 hade dubbla exponeringsmätsystem. Ett konventionellt som mätte via spegeln och användes för att indikera vilken tid som skulle användas. När spegeln fälldes upp bytte kamerans automatik till ett system som mätte ljuset som reflekterades från den första ridåhalvan som var försedd med ett vitt rutmönster. Vid långa exponeringar mättes det ljus som reflekterades från filmen.

När man valde att arbeta manuellt så var det mätsystemet som mätte ljuset via spegel och prisma som användes.


Precis så var det. Och det var väl i första hand tänkt för mer avancerade blixtljussättningar, men även i kombination blixt+befintligt ljus. Minns en kompis som gärna demonstrerade denna OTF-mätning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.