Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mätning med handhållen ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

- Andreas

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en handhållen ljusmätare av typen Sekonic Flashmaster L358. Funktionerna är tydliga och lättförståliga men jag har en liten fundering.

Om jag gör en mätning vid en person som står i skuggan utomhus. Kan jag använda värdet som mätaren anger rakt av eller är det något speciellt jag skall tänka på just vid mätning i skugga?

Sorry, missade att skriva det. Jag mäter infallande ljus (som jag bör göra i denna situation eller?)

Beror på.

Personen blir i princip "rätt" exponerad om du mäter i skuggan.

Men om andra delar av bilden (vid sidan av personen) är solbelysta så kommer dessa förstås att bli överexponerade.

acke skrev:
Beror på.

Personen blir i princip "rätt" exponerad om du mäter i skuggan.

Men om andra delar av bilden (vid sidan av personen) är solbelysta så kommer dessa förstås att bli överexponerade.

Det beror väl, precis som vanligt, hur mycket ljus personen reflekterar.... Har du en ovanligt ljus eller väldigt mörk person så måste du ju kompensera för detta om du vill att personerna skall se ut som i verkligheten någotsånär...

marco skrev:
Det beror väl, precis som vanligt, hur mycket ljus personen reflekterar.... Har du en ovanligt ljus eller väldigt mörk person så måste du ju kompensera för detta om du vill att personerna skall se ut som i verkligheten någotsånär...

Nej det stämmer inte. Det är ju det som är poängen med att mäta infallande ljus, att man inte behöver kompensera för hur grejen man fotar ser ut.

Ställ dig vid den du ska fota och rikta ljusmätaren mot din kamera när du mäter ljuset så kommer exponeringen bli perfekt!

marco skrev:

Om du mäter infallande ljus vid personen som skall fotograferas så mäter du den faktiska ljusintensiteten som personen träffas av. Om du exponerar efter detta värde kommer personen i bilden att bli avbildad som denne ser ut i verkligheten. Jag tror att Marco tänker på mätning av reflekterat ljus.

arvro395 skrev:
Nej det stämmer inte. Det är ju det som är poängen med att mäta infallande ljus, att man inte behöver kompensera för hur grejen man fotar ser ut.

Ställ dig vid den du ska fota och rikta ljusmätaren mot din kamera när du mäter ljuset så kommer exponeringen bli perfekt!

Om det infallande ljuset reflekteras på något väldigt ljust eller väldigt mörkt objekt så torde kameran få in mer respektive mindre ljus från just detta objektet, eller hur?

Om man då mäter upp det infallande ljuset och använder detta värde, visst borde det bli skillnad på hur det ljusa respektive mörka objektet blir exponerat.

Ljusmätaren ger ju dig samma värde oberoende hur mycket ljus ditt objekt reflekterar.

Kameran eller ljusmätaren borde ju rimligtvis inte veta hur reflektivt ditt objekt är. Men båda måste ju givetvis anta något och detta är väl det vanliga 18% grå som man verkar kommit överens om?

Så problemet är väl rimligtvis samma som man mäter reflekterat ljus med kamerans ljusmätare.

Så om man plåtar ett becksvart eller jättevitt objekt och mäter infallande ljus på objektet så torde det enligt alla konstens regler blir medelgrå oavsett mätmetod om man inte kompenserar manuellt?

marco skrev:
Om det infallande ljuset reflekteras på något väldigt ljust eller väldigt mörkt objekt så torde kameran få in mer respektive mindre ljus från just detta objektet, eller hur?

Om man då mäter upp det infallande ljuset och använder detta värde, visst borde det bli skillnad på hur det ljusa respektive mörka objektet blir exponerat.

Ljusmätaren ger ju dig samma värde oberoende hur mycket ljus ditt objekt reflekterar.

Kameran eller ljusmätaren borde ju rimligtvis inte veta hur reflektivt ditt objekt är. Men båda måste ju givetvis anta något och detta är väl det vanliga 18% grå som man verkar kommit överens om?

Så problemet är väl rimligtvis samma som man mäter reflekterat ljus med kamerans ljusmätare.

Så om man plåtar ett becksvart eller jättevitt objekt och mäter infallande ljus på objektet så torde det enligt alla konstens regler blir medelgrå oavsett mätmetod om man inte kompenserar manuellt?

Du tänker lite fel här, man mäter ljuset mot kameran, så oavsett hur mycket motivet refflekterar spelar det ingen roll då det ju är det infallande ljuset på motivet du mäter och inte eventuellt reflekterat ljus från motivet.

arvro395 skrev:

Arvid och Alf har helt rätt! När man mäter infallande ljus ska man inte exponeringskompensera för ljusa/mörka motiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar