Annons

mätande av ljus med en gammal soligor

Produkter
(logga in för att koppla)

ost

Ny medlem
tjena. jag har en gammal ljusmätare, en såndär analog som inte mäter blixt eller nåt sånt. en såndär med en ratt man stället in exponeringsvärdet på och läser av.
nu undrade jag bara, när jag mäter med den, vad ska jag ställa in på.
om jag skall ta ett porträttfoto och jag har en massa lampor och vit bakgrund, ska jag då gå fram och hålla ett gråkort framför ansiktet på personen och sedan ställa in kameran på EV 8 om det står EV 8 på mätaren, eller kan jag bara mäta pannan eller hålla upp handflatan och se vad det blir, och sedan ställa det värdet på kameran? ska jag mäta det ljusaste i ansiket, sedan det mörkaste och dra ett medel, eller ska jag kanska mäta ansiktet, underexponera ett steg och knäppa?
om jag sta knäppa utomhus, på säg, ett landskap, ska jag bara hålla ett gråkort eller handen framför mätaren där solen lyser på lika mycket som i resten av bilden, eller ska jag bara peka mätaren ut över landskapet och ställa in värdet jag får?
gjorde fel på första rullen nu när jag knäpper med extern ljusmätare och ställde in EV7 på kameran när jag mätte EV8 i pannan, och trodde att om jag ställde lägre värde på kameran så blir det mörkare. det blev lite överexponerat, så jag vet inte om jag skulle underexponerat ett steg mot vad jag mätte, som jag tänkte göra, och knäppa den i EV9, eller om jag bara skulle tagit värdet det stod på mätaren.

så, nu vet ni vad det är jag undrar över, snälla hjälp!
 
har skaffat en gammal h-blad 500c. antingen läser jag bara av bländare/slutare efter vad jag har för EV på mätaren eller så ställer jag kameran på direkt på EV. slutare och bländare är låsta tillsammans så att det blir enkelt om man vill ändra till, säg, lägre bländare, utan att behöva räkna om.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.