Advertisement

Annons

Mäta vitbalans?

Produkter
(logga in för att koppla)

Supernisse

Aktiv medlem
Hej

Jag har en Canon 20D.


Jag har länge undrat hur man mäter vitbalansen på ett föremål eller rum på bäst sett. Jag vet redan hur man ställer in egen vitbalans.

Men jag vet inte hur jag skall gå till väga riktigt för att få ut den mest korrekta färg,vitbalansen av ett föremål eller i ett rum när jag skall fotografera.

På vad skall jag tex mäta vitbalansen om jag befinner mig i ett rum. Eller om jag är utomhus?

Mvh/Patrik
 
Supernisse skrev:
Hej

Jag har en Canon 20D.


Jag har länge undrat hur man mäter vitbalansen på ett föremål eller rum på bäst sett. Jag vet redan hur man ställer in egen vitbalans.

Men jag vet inte hur jag skall gå till väga riktigt för att få ut den mest korrekta färg,vitbalansen av ett föremål eller i ett rum när jag skall fotografera.

På vad skall jag tex mäta vitbalansen om jag befinner mig i ett rum. Eller om jag är utomhus?

Mvh/Patrik

Om det är neutrala färger (utan färgstick) du är ute efter, så ska du mäta mot just något neutralt.
Det finns speciella neutrala gråkort som man kan använda.
Ibland kan det ju vara lite opraktiskt att mäta mot ett kort innan man tar bilden.
Rådet då blir som så många gånger förr här i forumet, kör RAW och ställ vitbalansen vid framkallningen.
Ofta är det ju så (tycker jag i alla fall) att helt korrekt vitbalans inte passar. Ibland vill man ha lite varmare eller kallare ton.

Jag kör RAW, men ställer ändå in vitbalansen på något av de fördefinerade lägena.
Då har jag en bra utgångspunkt och ofta behöver jag inte justera alls vid framkallningen.


/Thomas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.