Annons

Lyftkranar

Produkter
(logga in för att koppla)

Gusten

Medlem
Hej!

Har hela sommaren gått och tittat på de stora byggarbetsplatserna i stockhom (Lilla Essingen, Liljeholmen, Tranebergsbron, m.f.l.) och grunnar på hur man skall ta bra bilder av dessa ståtliga byggkranar, men jag får inte till det :(

Är det någon som hittat en kul bildvinkel eller också gruvat på dessa lyftkranar? Har du någon ide hur man skulle fota dem eller har lust att gå ut och göra ett försök så mejla mig!

Mvh

Martin
 
Om man vill visa dem i ett sammanhang så går det nog med ett väldans vidvinkligt objektiv fånga dem underifrån med en förgrund.

Tex vid Tranebergsbron ligger det ett par båtklubber alldeles nedan för bron. Jag har min båt så jag blev lite sugen att testa.
Jag har 24mm i småbild som mest i vidvinkel. Osäker om det räcker då de är attans höga.

Kanske funkar att till Solstugan i Fredhäll och ta bild på kranarna från deras terass. Då kommer man upp i samma höjd som kranarna.
 
Har inga konkreta tips på vinklar mm men jag har en favoritkran, den ligger i Södra Hammarbhamnen nere vid vattnet och är av lite äldre modell och är upplyst på ett underbart sätt, råder dig att åka dit om det inte är moderna kranar du är ute efter.
 
Kan det inte bli fint med lite solnedgångssiluetter? Har aldrig provat men det låter som någor som jga skulle tycka om..
 
Kanske lite svårt, men för att få en cool bild, som visar hur stpra och höga de är, vore uppifrån dem :)

Då kan man passa på att ta lite vy-bilder när man är däruppe också :)


/Jocce - Glad nybörjare
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.