Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lyckas inte med "direktfångst"

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
Jag försöker mig på att få live view i datorn. Först med Imaging Edge Desktop. Kameran hittas men "Kan inte ansluta till kameran". Idag har jag testat med Lightrooms "Direktfångst" och där hittas inte kameran över huvud taget. Står bara och söker.

Det är en Sony A7III. Jag har ställt in: USB-anslutning -> Fjärrdator. När jag kopplar i visar displayen "USB-läge". Har testat med flera olika kablar. Bl.a. en svindyr som sonen använder till sitt VR headset.

Datorn är en Macbook Pro M1.

Missar jag någon inställning?
 
Jag försöker mig på att få live view i datorn. Först med Imaging Edge Desktop. Kameran hittas men "Kan inte ansluta till kameran". Idag har jag testat med Lightrooms "Direktfångst" och där hittas inte kameran över huvud taget. Står bara och söker.

Det är en Sony A7III. Jag har ställt in: USB-anslutning -> Fjärrdator. När jag kopplar i visar displayen "USB-läge". Har testat med flera olika kablar. Bl.a. en svindyr som sonen använder till sitt VR headset.

Datorn är en Macbook Pro M1.

Missar jag någon inställning?
Hur lång är din USB-kabel?

Åtminstone för Nikon och CaptureOne så kan man få strul om USB-kabeln är längre än cirka 4,6 meter (som är den längd jag har på min Tether Pro-kabel). Lösningen är att man förlänger med en kabel med "active extension" om man behöver längre kabel än så.
 
Kabeln är väldigt lång. Men har testat flera andra också. En som är bara 1 meter.

Men jag inser att jag sitter på LR-version 13.2. Behöver kanske vara 13.3 för att det ska lira då.
 
Har inte läst igenom, och vet inte om det hjälper, men här någon som skriver hur man gör det med a7iii.

Läste igenom lite snabbt och har inte kollat alla detaljer. Men principen funkar, det är så jag själv fått det att fungera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.