Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lupp

Produkter
(logga in för att koppla)

henpe

Aktiv medlem
Jag söker efter en lupp till att betrakta mellanformat (6x4.5). Vilken förstoringsgrad är lämplig? Jag har en känsla av att man måste välja mellan att antingen kunna bedöma skärpa, eller att kunna överskåda hela negativet, eller finns det en "lagom" grad av förstoring där man kan få bägge?
En rent praktisk fråga är var man hittar luppar att köpa; nya eller beg? Jag har hittat billiga 8x luppar för under 100-lappen, och så har jag sett att DITO säljer Rodenstock-luppar för ca 3.000kr. Finns det inget mellanting vad gäller prisnivå?

Någon som kan ge mig råd och tips?

Jag använder föregångaren till denna ( http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1558551) som jag hittade på Tradera. Den visar hela bilden och har 3x förstoring. Fungerar väldigt bra. Jag tycker ofta 3x räcker, så en sådan rekommenderar jag.

Jag har också en billig Nikon-lupp på 8x, men den använder jag sällan till mellanformat. Bättre till småbildsdia.

Hos Photax (http://www.photax.se/) köpte jag en Saunders-lupp. Den är väldigt trevlig när man ska visa andra (icke-fotografer) bilder, men för mitt kritiska öga var den väl inte så bra. Dessutom blir den lätt repig och dammig.

Schaktsökaren till min mellanformatskamera har jag också använt som lupp en period innan jag köpte en riktig.

...Den visar hela bilden och har 3x förstoring. Fungerar väldigt bra. Jag tycker ofta 3x räcker...

Med 3x förstoring; tycker du att du kan bedöma huruvida en bild har detaljskärpa/är rätt fokuserad?

Bäst hade ju naturligtvis varit att själv jämföra, men det går ju inte eftersom tillgången på luppar i de lokala butikerna är obefintlig....

Nu blev det svårt. Att kontrollera att bilden är rätt fokuserad tycker jag den räcker till. Men detaljskärpa? Kanske inte riktigt. Den fungerar i alla fall bättre än den billiga Nikon-luppen på 8x trots den lägre förstoringen (t o m ett bakvänt objektiv är bättre än den billiga luppen). Men jag är helt säker på att en bra 8x-lupp är väldigt mycket bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar