Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR stökar om datumordningen

Produkter
(logga in för att koppla)

John-Michael

Ny medlem
Jag importerad mina bilder till LR och de hamnar kronologiskt i månadens mapp. Nu plötsligt är några bilderna i några mappar omkastade. i metadata fältet står det på en del av bilderna att "status för metadata har ändrats". Vad har jag gjort, går det återställa? Kan det bero på att jag kanske importerat filerna till fel månadsmapp och sedan flyttat dem.
Någon som känner igen detta ?
Micke

Snackar vi sorteringsordning i en dag-mapp? Månadsmapp?
Eller att jan-bilder ligger i feb-mappen?

Själv har jag en förinställning vid import som jag kört med sedan flera år tillbaka. Den rör jag inte. Har man väl skapat en importförinställning så bör man hålla sig till samma.

Alla mina bilder har "Metadata status: Has been changed". Jag gissar att detta beror på att jag vid importen lägger på en preset som anger mig som fotograf. Det gör ju att metadata i LR skiljer sig från vad som är lagrat i originalfilen på disken. Det är inget jag bryr mig om.

Att du har flyttat bilder mellan mapparna bör inte påverka status för metadata.

Hur bilderna är sorterade i mapparna kan du styra på mappnivå. Under "griden" har du ett fält för "Sort" där man kan välja olika varianter.

Varför det blivit oordning för dig vet jag inte. Kanske har du använt funktionen för att ändra bildernas tidsstämpel? Det skulle också kunna förklara varför du får information om att metadata har ändrats.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar