Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Loppisfynd: SMC TAKUMAR 1:3.5/15

Produkter
(logga in för att koppla)

simfors

Medlem
Hej. Jag hittade en gammal Zenitkamera på en loppis igår. Fastnade för objektivet som jag tyckte var lite för udda för att ligga och ärga i ett kallförråd i en hög med kompaktkameror från nittiotalet.

Som rubriken säger är det en 15 mm ultravidvinkel helt i metall, med härligt buktig frontlins och skruvfattning.

Jag gillar att prova vintageobjektiv med adapter på min m43-kamera, men jag inser ju att det är lite bortkastat att montera ett klumpigt 15 mm fullformatsobjektiv, när det finns nya ganska billiga objektiv med motsvarande brännvidd, bättre ljusstyrka och autofokus i en bråkdel av storleken.

Så nu är ju frågan om det är något värde i det jag har köpt eller om det bara är jag som gillar detta? Det verkar ju vara fantasipriser på liknande Pentaxobjektiv på Ebay. Jag vet inte så mycket om skicket och alla tillbehör saknas, men jag kommer nog att beställa en adapter för att testa funktionen innan eventuell försäljning i alla fall. Och var lägger man bäst ut det för att nå rätt köpare?

mvh/Andreas
 

Bilagor

  • IMG_4113.jpeg
    IMG_4113.jpeg
    2 MB · Visningar: 35
SMC Takumar är Pentax, fast äldre till M42 istället för K-fattningen. Pentax var länge ett varumärke, medan företaget hette Asahi Optical Co Ltd. Ev står det på motsatta sidan motljusskyddet.
 
Grattis till fyndet! :) Vet inte om det är ett fantasipris men det tyder väl på att du kan få flera tusenlappar för det ändå. :)

1721040860275.png
 
Grymt fynd!

Man kan söka på avslutade auktioner på ebay, för att få reda på faktiskt försäljningspris. Jag hittar bara ett, det såldes i maj i år för 9607kr. Låter som du kan göra en hygglig vinst!
 
Enligt "Takumar Field Guide" så uppskattar de antalet exemplar av detta objektiv till 1340 st, det är således väldigt ovanligt. Tillverkades bara 1975. Det tillverkades dock även med K-fattning 1975 till 1984 - troligen där även blygsam produktion om än något större.

Jag har även sett lite gamla reklamblad från Asahi Optical Co / Pentax där man skryter lite om att man tillverkar detta utan att tjäna direkta pengar på det, men för att täcka in alla fotografiska scenario proffsfotografen kan ställas inför (eller nåt i den stilen).

Även om det var bra för sin tid så finns ju nyare bättre objektiv med liknande specifikationer, så det är ju framförallt samlarmarknaden man säljer till och där påverkar skicket mycket. Men du lär få många tusenlappar eftersom att det är så ovanligt.

Jag har sålt en del M42 optik och brukar få rätt bra på Tradera, jag hade nog lagt ut det där - ev. med reservationspris.
 
Enligt "Takumar Field Guide" så uppskattar de antalet exemplar av detta objektiv till 1340 st, det är således väldigt ovanligt. Tillverkades bara 1975. Det tillverkades dock även med K-fattning 1975 till 1984 - troligen där även blygsam produktion om än något större.

Jag har även sett lite gamla reklamblad från Asahi Optical Co / Pentax där man skryter lite om att man tillverkar detta utan att tjäna direkta pengar på det, men för att täcka in alla fotografiska scenario proffsfotografen kan ställas inför (eller nåt i den stilen).

Även om det var bra för sin tid så finns ju nyare bättre objektiv med liknande specifikationer, så det är ju framförallt samlarmarknaden man säljer till och där påverkar skicket mycket. Men du lär få många tusenlappar eftersom att det är så ovanligt.

Jag har sålt en del M42 optik och brukar få rätt bra på Tradera, jag hade nog lagt ut det där - ev. med reservationspris.
Tack för fin info! Det låter som att man ska sikta på Ebay, antar att marknaden är för liten på Tradera och Fotosidan? Eller Pentaxforums? Edit: ser ju nu att det funkat med Tradera!
 
Senast ändrad:
Grattis!

Jag kollade på Pentaxforums. Objektivet är verkligen uppskattat. Nån har använt det i 40 år och säger att det är det bästa han äger. Andra är lite mindre översvallande men positiva. Bra färgåtergivning och skärpa, en del "flare" uppkommer ibland.

M42-varianten verkar ha sålts för 800 dollar eller mer, de nyare 500 dollar eller mer. Eftersom de optiskt sett är likadana så beror skillnaden nog på samlarvärdet.

Länk:

 
Problemet med dessa brukar vara att både utbudet och efterfrågan brukar var väldigt lågt. Så man skall ha tur om det blir en snabb affär.
 
Kolla med lpfoto, (lpfoto.se) som kör auktioner för bland annat objektiv. De når en större skara entusiaster och samlare än du når på Tradera. Visst, de tar en procentuell avgift på försäljningspriset (20-25, minns inte riktigt), men för ett sånt objektiv tror jag säkert den ökade exponeringen (no pun intended) är värt kostnaden
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.