Annons

Lofoten folkehögskole

Produkter
(logga in för att koppla)

Cave_canem

Medlem
Hello!!

Jag fick igår besked om att jag kommit in på lofotens folkehögskole, naturfoto, beskedet kom väldigt hastigt och lustigt, jag trodde ju att jag skulle hinna kolla upp allt jag behövde innnan jag fick svar men nej en vecka sen va jag antagen och de vill ha mitt svar senast måndag.

Så jag har tusen frågor=P

Tänkte jag kunde kolla här om det är någon som har gått på skolan och kan säga lite vad du/ni tyckte och vad man behöver tänka på etc??

Hello!!

Jag fick igår besked om att jag kommit in på lofotens folkehögskole, naturfoto, beskedet kom väldigt hastigt och lustigt, jag trodde ju att jag skulle hinna kolla upp allt jag behövde innnan jag fick svar men nej en vecka sen va jag antagen och de vill ha mitt svar senast måndag.

Så jag har tusen frågor=P

Tänkte jag kunde kolla här om det är någon som har gått på skolan och kan säga lite vad du/ni tyckte och vad man behöver tänka på etc??

Hej och grattis! jag vet en person som varit där på naturfotoskolan, men hon är inte (såvitt jag vet) medlem här. Vad jag har hört så tyckte hon att det var toppen där och hon blev kvar längre än
själva kursen. Har du några mer specifika frågor så kan jag skicka dem vidare till henne.

Mvh, Micke

Haha upptäckte att jag blev lite ivrig när jag väl började skriva frågor, är okej om du inte besvarar allt=P

Tackar ja just nu känner mig lite förvirrad, csn ger mig nämligen bidrag/lån så jag har 100 kr att leva för, lite lite så behöver stipendier eller stöd iaf på nått sätt, en hel del som behöver inhandlas innan med ju. Hon råkar inte veta några fonder som kanske hjälpte henne? eller extra bidrag som hon fick?

Sen kan det va skönt att veta vad hon anser att man bör ha med sig i både kamera och klädväg, lärarna säger bara att nått vidvinkligt och ett minst 135mm tele blir bra. Och i klädväg är det typ, varmt, kan påpeka att jag är rätt frusen av mig.

Sen är det mycket till djurliv att plåta på själva skol"utflykterna" eller får man leta mer efter det på fritiden? Hur är internatet, och folket som bor runtomkring, är det mycket sammhörighet med eleverna från de andra kurserna? Hurdana är lärarna? Är det mycket övernattningar i det fria och/eller flera längre strapatser? Hur gjorde hon när skolan och internatet hade stängt? inte det biligaste eller enklaste att flyga tur och retur 3 gånger på ett år.

Ja och är det nått mer som hon kanske känner för att dela med sig av får hon hämskt gärna göra det, jag vill veta allt nämligen, suttit hela veckan och studerat allt in i minsta detalj, dock är det rätt svårt att hitta nått om skolan utöver deras egna hemsida.

Tack på förhand och som jag nämde först, lugnt om du/hon inte svarar på allt ;P

Haha upptäckte att jag blev lite ivrig när jag väl började skriva frågor, är okej om du inte besvarar allt=P

Tackar ja just nu känner mig lite förvirrad, csn ger mig nämligen bidrag/lån så jag har 100 kr att leva för, lite lite så behöver stipendier eller stöd iaf på nått sätt, en hel del som behöver inhandlas innan med ju. Hon råkar inte veta några fonder som kanske hjälpte henne? eller extra bidrag som hon fick?

Sen kan det va skönt att veta vad hon anser att man bör ha med sig i både kamera och klädväg, lärarna säger bara att nått vidvinkligt och ett minst 135mm tele blir bra. Och i klädväg är det typ, varmt, kan påpeka att jag är rätt frusen av mig.

Sen är det mycket till djurliv att plåta på själva skol"utflykterna" eller får man leta mer efter det på fritiden? Hur är internatet, och folket som bor runtomkring, är det mycket sammhörighet med eleverna från de andra kurserna? Hurdana är lärarna? Är det mycket övernattningar i det fria och/eller flera längre strapatser? Hur gjorde hon när skolan och internatet hade stängt? inte det biligaste eller enklaste att flyga tur och retur 3 gånger på ett år.

Ja och är det nått mer som hon kanske känner för att dela med sig av får hon hämskt gärna göra det, jag vill veta allt nämligen, suttit hela veckan och studerat allt in i minsta detalj, dock är det rätt svårt att hitta nått om skolan utöver deras egna hemsida.

Tack på förhand och som jag nämde först, lugnt om du/hon inte svarar på allt ;P

Men så roligt! Jag har kollat på den utbildningen ett flertal gånger men inte sök då jag har andra studieplaner... Men jag tar mig friheten att svara på några frågor ändå då jag jobbar några mil utanför Kabelvåg, i Henningsvaer, på somrarna som kock. Och jag har några kompisar som har gått deras skid- och klattreskole som jag har frågat ut ett flertal gånger om skolan.

Det är väl inte samma lärare på den utbildningen som skid, men jag har fått skenet av att det är en härlig stämning bland eleverna på skolan som kommer i väldigt blandade åldrar. De flesta är väl Norrmän som precis tagit studenten, med det har också gått en 63:årig pensionerad hjärnkirurg på fotoskolan!

Jag har också förstått att skolan inte är så militärisk på prestationer, utan det är mycket upp till en själv vad man vill få ut av tiden där. Vill man hänga med på sköna turer med nya kompisar och skjuta av nått foto så är det okej, vill man köra all in och starta upp ett eget fotoföretag undertiden så får man frihet till det.

I klädväg så gäller det att uppgradera friluftsgarderoben. Förra sommaren var den med mest nederbörd på 50 år.. Klimatet är som svensk vår, ungefär en medeltemp på 15 grader. Och det blåser över allt hela tiden. Jag klättrar mycket på fritiden och har ofta min tunna dunjacka nerpackad i ryggsäcken. Kan tillägga att min flickvän köpte en dyr och varm ullmössa i slutet av juli för att klara av de sista veckorna på säsongen. Och det är på sommaren!! Iofs så är klimatet kanske varmare än Norrlandsinland över vintern då de har golfströmmen som värmer.. Norsk syn på vardagsfriluftsliv är lite tuffare än våran över lag, så ett bra par kängor och en schysst ryggsäck är också bra.

Äsch.. Här sitter jag och svamlar och drömmer.. lite avundsjuk. Någon som gått där själv kan säkert ge dig bättre svar!!

Först och främst grattis!
Kan inte tala för hur det just är på Lofotens folkhögskola, men jag går just nu själv på Naturfoto på Sogndals folkhögskola. Det är hur bra som helst, men du får lära dig att leva på mindre än någotting, men du har i alla fall så att du kan ta ut lån från CSN. Själv så blev jag lidadande av CSN´s regler om att man måste vara 20 år för att få ta ut studielån när det inte gäller högskola.

Men pengadelen kan man klara, med vissa problem, på något sätt löser sig det alltid. För det är hur bra som helst, och om du verkligen brinner för foto, vill träffa nya folk och få en livsupplevelse bör du tacka ja. Men jag skulle ringa skolan, eller skicka mail, och fråga om det är extra kostnader för valfagen vilket det oftast är, men detta står det väldigt dåligt om på hemsidan. Och ev. kan du fråga om de kan hjälp dig och fixa sommarjobb/säsongs jobb i Norge, på det sättet kan du tjäna bra mycket mer än hemma i Sverige om du kan hålla i pengarna, för man kan leva rätt billigt i Norge.

När det gäller utrustning, extremt viktigt med en bra säck, en vind och regntät jacka, riktigt underställ minst två ombyten, om du fryser rekomenderar jag verkligen en bra dunjacka, som de säger är en bra sovsäck livsviktigt skulle minst säga komfort tempratur -10 helst -20 som de säger, oftast har skolan lite filtar eller så man kan låna på vintern, men det är jobbigt att släpa på när man går på tur, annars så är det viktigt med bra skidor, det är bra om du kan ha stighudar på de, gör livet bra mycket enklare då. Sen viktigaste ha bra vandringskängor!
Det är det viktigaste som jag kan komma på, om det är något mer du undrar över i kläder och så är det bara att fråga. Om du inte har någon av utrustning, fråga släkt och vänner de lånar säkert gärna ut sina saker. Annars köp inte nytt, köp begagnat, utesidan är surverän till att hitta frilufsutstyr som är verkligen bra.

När det gäller extra stipendium, kolla med din hemkomun eller landstinget, de har ofta ungdomsstipendium eller kulturstipendium som du kan söka och få med lite tur. Be gärna en lokal fotograf att titta på dina bilder och skriva några ord som du kan använda i stipendium i ansökan.

Vet inte hur det är på ferie just på Lofoten, men här är det i alla fall så att de som inte har bidrag från lånekassan får lov att stanna kvar på ferien. För att vi inte har samma ekonomiska förusättning, vi hade precis ferie här och då var jag kvar på skolan gick jätte fint. Men var berädd på att ni får ha hand om och ansvar om brandlarm skulle gå, för alla lärare har ferie, även om de bor på skolans område som några gör här.

Skolan har mycket olika gemensamma upplägg och ni bor alla 90 personer på internatet så du kommer få väldigt bra kontakt med personer från andra linjer.

Ni kommer nog sova rätt mycket ute, för att hålla ner kostnaden på linjen. Men i början tror jag att ni tar det rätt lungt med att sova ute, och lyxar till det med att sova på hytta. Vet inte hur mycket linje tid, ni har på skolan, men tror att siffran ligger på max 10 dagar per månaden som ni sover ute. Men jag tror att ni går mer på dagsturer eller sover på hytta så det är nog mer runt 4-2 dagar i månaden.

Vet inte hur det är just med djurfoto på turerna så det kan jag inte svara på, men du har flatlanger i närheten som på vinter nog är den bästa platsen för att fota örn i hela Europa.

Annars ger jag dig bara tipset att plugga upp norge vitsar, för du kommer få höra många svenskvitsar. Sen är en bra sak att veta, att du troligtvis kommer vara ensam eller ha 1-2 andra svenskar där. Själv är jag ensam svensk, men det funkar fint för det kommer finnas folk från andra länder där också, så du kommer inte vara ensam om att komma på ett annat land. Sen är norrmän mycket mer insatta i svensk kultur med musik och annat, än vi svenskar är. Du kommer kunna tala om svensk musik och de kommer veta vilka de är, cirka 1/3 av den musik som spelas på radio är svensk skulle jag säga.

Sen om du har en släkting som bor i norge och betalar Norsk skatt, ska du kunna söka studiemedel från Lånekassan istället tror jag, men de har tuffare betalningskrav så akta dig!

Som sagt om det är något mer, bara fråga. Kommer vara borta från tisdag-torsdag då ska jag vara ute och bygga igloo, men kommer svara om det är något när jag kommer tillbaka! =)

Först och främst grattis!
Kan inte tala för hur det just är på Lofotens folkhögskola, men jag går just nu själv på Naturfoto på Sogndals folkhögskola. Det är hur bra som helst, men du får lära dig att leva på mindre än någotting, men du har i alla fall så att du kan ta ut lån från CSN. Själv så blev jag lidadande av CSN´s regler om att man måste vara 20 år för att få ta ut studielån när det inte gäller högskola.

Hoppas du trivs lika bra som jag gjorde!

Om Finn fortfarande är kvar, så hälsa ifrån Daniel från 9 år sen eller så ;P Om han minns svensken ;)

direkt från skolan här :)

hej du!

jag var i exakt samma situation som du, han aldrig kolla upp så mycket andra skolor bara söka en annan men jag ångrar absolut inte valet! det var mer än jag hade förväntat mig när jag hamnade här.
jag går proffoto på skolan & kan mer än varmt rekommendera denna plats & framför allt skolan :)

kolla hemsidan! den är toppen & på nyheter ser du allt vad som sker. svara mer än gärna på allt du undrar men föredrar mailen [email protected] ......

ps. det är inte så kallt här pga. kustklimatet :

/je.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar