Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstarkt tele

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Är på jakt efter en ljusstark tele för att fota idrott inomhus. brännvidd någonstans mellan 90 och 200 mm. Det får gärna vara fast optik, men även zoomar kan vara intressanta. Alla tips mottages taksamt! Max pris är runt 8000:- Tack för hjälpen!!
 
Vad definierar du som ljusstark? Zoomarna ligger ju på f2.8 som bäst. Du har ju den fasta 100mm f2.0 men i övrigt så ligger de väl på f2.8 när det gäller 90-200mm, såvida du inte kan tänka dig 85mm f1.4. 135mm f1.8 kommer släppas snart men den kostar mer än 8000:-.
 
för max 8000 skulle jag rekommendera antingen en Minolta 80-200/2.8, brukar gå för 4-7000kr beroende på skick, egentligen är 80-200/2.8 HS G att föredra, men den är mycket dyrare tyvärr, du får den nog inte under 9000 iaf. och då är det i nederkant verkligen.
Eller, ett bättre val för sport tycker jag, en Minolta 200/2.8 HS G, går nog för allt mellan 5 och 12000 beroende på skick och säljare, ett billigare alternativ även där är 200/2.8, men den har långsammare AF.

Annars finns ju även 135/2.8 och snart Zeiss 135/1.8 (Över 8000kr) samt Sigma 70-200/2.8, Sigma 70-210/2.8, Tamron 70-210/2.8 och Tokina 80-200/2.8, bara Sigma 70-200:an tillverkas fortfarande, De andra är ganska sällsynta, Sigma 70-210 är den vanligaste..

Jag skulle hålla mig undan från macrogluggar (Sigma/Tamron 180/3.5 t.ex.) pga den långsamma AF:en.
 
OJOJOJ!

Här regnade det in förslag! Tackar för era snabba svar! Det verkar som ni e inne på att köpa beg. Har ni några bra tips på ställen med bra beg,marknad? Anders, Om du fick rekomendera ett, vilket skulle det bli då? 200/2,8? Å en fråga till, har ni nån aning om vad Zeiss-gluggarna kommer gå på?

Tack för hjälpen!!
 
Jon Norrgren skrev:
OJOJOJ!

Här regnade det in förslag! Tackar för era snabba svar! Det verkar som ni e inne på att köpa beg. Har ni några bra tips på ställen med bra beg,marknad? Anders, Om du fick rekomendera ett, vilket skulle det bli då? 200/2,8? Å en fråga till, har ni nån aning om vad Zeiss-gluggarna kommer gå på?

Tack för hjälpen!!
Ja, skulle jag köpa ett för max 8000 för sportfoto inomhus skulle jag köpa Minolta 200/2.8 HS G, Då får du grym bildkvalité, ljusstyrka och snabb AF (HS står för High Speed, den har annat kuggsystem än vanliga som är mycket snabbare).

Zeiss 135/1.8 har jag för mig kommer ligga runt 15-16000, 85:an runt 13-14.
 
här på fotosidan finns sigma 70-210 2.8 inlagt på annonsmarknaden... vet inte om säljaren har sålt objektivet för jag har för mig att det legat inne ett tag...
men 4500 kr för det, det är ju ett riktigt bra kap... kolla upp det vet jag:)
 
FILM) (philip svensson skrev:
här på fotosidan finns sigma 70-210 2.8 inlagt på annonsmarknaden... vet inte om säljaren har sålt objektivet för jag har för mig att det legat inne ett tag...
men 4500 kr för det, det är ju ett riktigt bra kap... kolla upp det vet jag:)
Såg det för ett tag sedan, funderade på att köpa det, men säljaren hade inga bilder, ingen presentation eller något sådant och var inte ens reggad med ett riktigt namn, så jag brydde mig inte om det.
 
okej... men kanske om man tar kontakt med honom på något sätt kan man få bilder... han har kanske bara reggat sig för att sälja objektivet... eller låter 4500 för billigt för det?
 
FILM) (philip svensson skrev:
okej... men kanske om man tar kontakt med honom på något sätt kan man få bilder... han har kanske bara reggat sig för att sälja objektivet... eller låter 4500 för billigt för det?
Nej, 4500 är ganska normalt för ett Sigma 70-210/2.8.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.