Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusfenomen

Produkter
(logga in för att koppla)

Cirux

Ny medlem
Hej!

Fick i uppdrag att ta en gruppbild i ett jobbsammanhang och tog först ett par provbilder. Sen drog vi ner mörkläggningsgardinerna i rummet och tog de riktiga. Väl hemma så gick jag igenom bilderna och slängde även ett öga på de första provbilderna. Då ser jag i ena hörnet på bilden att det blivit som en suddig ljusskugga där solen faller in. Är väldigt nyfiken på hur detta har uppkommit och vad man kan göra för att undvika sådant i andra situationer?

Bifogar en del av bilden här. Den är tagen med en D7000 och ett 50mm 1,8D.

Bilagor

• ljusfenomen.png
    ljusfenomen.png
    99 KB · Visningar: 583
Skulle kunna vara spår från UV-filter. har själv råkat ut för skumma ljusartefakter liknande dina och även ljusskuggor i bilder där det är ganska hög kontrast mellan ljus och mörker, ex. en neonskylt mot mörkblå himmel som skapade en spegelvänd kopia av neonskylten på himmeln, kul på ett sätt men väldigt enerverande om man inte är ute efter den effekten. =)

Jag provade då att skruva bort UV-filtret efter tips och vips så försvann problemet. Kan tilägga att kvalitén på UV filter kan avgöra också, ett dyrare filter kan hålla denna typ av "fel" borta.
Lycka till!

Det är coma du har råkat ut för, ett optiskt fel som vissa objektiv har. Det innebär att ljuskällor ute i kanterna blir utdragna som svansen (koman) på en komet.

Läs mer om det här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Coma_(optics)

Tack för den länken får jag väl passa på att säga, intressant fenomen. Hittade precis min gamla tråd som jag skapade när jag hade mitt gamla problem, den satte igång en diskussion då om huruvida man skulle ha filter eller inte på gluggarna, många som menade då att det var helt värdelöst med filter och att man sabbade bra optik genom att kränga på ett billigt filter.

Se: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102973

// Joel.

Tackar för alla svar. Kul att lära sig mer och mer om optik. Ett visst skratt uppstod när jag läste wikipedialänken då de länkar vidare till ett synfel/ögonsjukdom som yttrar sig på ett liknande sätt som jag själv har :) så jag är i gott sällskap med andra ord

Hej!

Fick i uppdrag att ta en gruppbild i ett jobbsammanhang och tog först ett par provbilder. Sen drog vi ner mörkläggningsgardinerna i rummet och tog de riktiga. Väl hemma så gick jag igenom bilderna och slängde även ett öga på de första provbilderna. Då ser jag i ena hörnet på bilden att det blivit som en suddig ljusskugga där solen faller in. Är väldigt nyfiken på hur detta har uppkommit och vad man kan göra för att undvika sådant i andra situationer?

Bifogar en del av bilden här. Den är tagen med en D7000 och ett 50mm 1,8D.

Dels är det CA, kromatisk aberration sen har du antagligen ett UV eller liknande filter på. Dessutom verkar inte linsen/filtret vara ren/t.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar