Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ljusa fotografier!?
- Trådstartare Linis
- Start datum
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Det var svårt att se på bilden vad du menade!
Men ibland så använder man små trix när man framkallar film som t ex soppa dia filmen i bad för negativ eller tvärtom. Då får man ofta ganska livliga färger
Men ibland så använder man små trix när man framkallar film som t ex soppa dia filmen i bad för negativ eller tvärtom. Då får man ofta ganska livliga färger
mipert
Aktiv medlem
Använd en film som Fuji NPS vilken är en porträttfilm med mer dämpad färgåtergivning samt lägre kontrast, nära på en hårdhetsgrad mjukare än Superiafilmen som exempel.
Använd funktioner i Photoshop som nyans/mättnad och minska färgmättnaden tills du tycker den är lagom.
Framkalla en negativ färgfilm i E-6(dia)-framkallning. Överexponera ett eller två steg. Testa själv.
Bara tre av flera ”knep”.
Använd funktioner i Photoshop som nyans/mättnad och minska färgmättnaden tills du tycker den är lagom.
Framkalla en negativ färgfilm i E-6(dia)-framkallning. Överexponera ett eller två steg. Testa själv.
Bara tre av flera ”knep”.
Helena
Aktiv medlem
EricSthlm skrev:
helena.... vad blir det för effekt då?
Den kompenserar färgtemperaturen (dock så går det lika bra att använda ett blåfilter) och överexponeringen med två steg gör att du får mindre kontraster men mer detaljer i skuggorna...
Det innebär att du får en mild bild om du kopierar bilden bra
Helena
Aktiv medlem
Linis skrev:
jag har en till bild här som också är ett rätt bra exempel;
Elljus på mulen dag ett steg över tror jag...
Johan P
Aktiv medlem
mipert skrev:
Öken?
Det är väl en strand med hav?
mycket möjligt....
Men jag håller inte med dig om överexponering av neg-film, det kan vara användbart emellanåt - även om det går att kompensera vid kopieringen.
mipert
Aktiv medlem
Beror på vad man menar med överexponering.
De flesta (nästan alla) fotografer exponerar negfilm för snålt vilket gör att om man kopierar ljust så blir skuggorna fula (bleka och grå).
Exponerar man mer korrekt (överexponering för en del ) så gör ännu mer exponering inte mycket skillnad förutom att kornet blir finare och skärpan minskar en smula.
Dessutom blir skanningarna sämre om man inte har toppklasskanner.
Man kan testa sin exponering genom att göra en kontaktkarta och se till så filmbasen är lika svart som fotopapperets svärta.
Ser bilderna bra ut då så exponerar man filmen rätt.
Kolla gärna:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3656&highlight=kontaktkarta
Det är min syn på saken.
Men du har väl kopierat en och annan cyanblek modebild antar jag, under hundåren?
De flesta (nästan alla) fotografer exponerar negfilm för snålt vilket gör att om man kopierar ljust så blir skuggorna fula (bleka och grå).
Exponerar man mer korrekt (överexponering för en del ) så gör ännu mer exponering inte mycket skillnad förutom att kornet blir finare och skärpan minskar en smula.
Dessutom blir skanningarna sämre om man inte har toppklasskanner.
Man kan testa sin exponering genom att göra en kontaktkarta och se till så filmbasen är lika svart som fotopapperets svärta.
Ser bilderna bra ut då så exponerar man filmen rätt.
Kolla gärna:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=3656&highlight=kontaktkarta
Det är min syn på saken.
Men du har väl kopierat en och annan cyanblek modebild antar jag, under hundåren?
Johan P
Aktiv medlem
mipert skrev:
Det har nog blivit en del är jag rädd....
Exponerar man mer korrekt (överexponering för en del)
Det kan nog vara detta jag menar - överexponeringar blir mer korrekta för mig
mipert
Aktiv medlem
Jag känner mig lite dum, alltid skall jag hitta skäl för att komma med en massa tekniskt krångel.
Vad jag ursprungligen menade var; när man fotograferar med negfilm hjälper inte överexponering om man inte samtidigt kopierar ljusare.
Den viktigaste faktorn är alltså kopieringen.
Vad jag ursprungligen menade var; när man fotograferar med negfilm hjälper inte överexponering om man inte samtidigt kopierar ljusare.
Helena
Aktiv medlem
mipert skrev:
Jag känner mig lite dum, alltid skall jag hitta skäl för att komma med en massa tekniskt krångel.
Överexponerar du negativ färgfilm så får du mindre kontraster vilket är väldigt smickrande för modellen...
Lina Elljusfilm köper du hos dom flesta kameraaffärer... Jag brukar köra med Fujis... NPblablabla vad den nu heter... Fast nu så använder jag ett filter istället...