Annons

Ljus till studio?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas.akesson

Aktiv medlem
Jag har idag två st speedlightblixtar och softboxar och en bakgrund. Behöver dagsljusbelysning. Något enkelt och billigt, med tanke på att de inte kommer nyttjas speciellt mycket. Men jag tänker porträttbilder och kanske lite macroexperiment och liknande.

Tips och tankar emottages!
 
Mitt tips är att komplettera med en eller två billiga studioblixtar med softbox, typ "kina" blixtar från Kaffebrus eller Ebay runt 100 WS om din studio inte är alltför stor. Borde inte kosta mer än 1000:- som begagnat, och lite till som nytt.
 
Mitt tips är att komplettera med en eller två billiga studioblixtar med softbox, typ "kina" blixtar från Kaffebrus eller Ebay runt 100 WS om din studio inte är alltför stor. Borde inte kosta mer än 1000:- som begagnat, och lite till som nytt.

Mm du måste missat att jag skrev att jag har både blixt och softbox!? :)

Det jag söker är ju dagsljusbelysning och hemsidor är väl iofs ett bra tips men jag behöver konkreta tips och råd. Svårt att veta vad man får om man inte köper "proffsutrustning" som är lite för dyrt för mig med tanke på att jag inte kommer använda det så ofta.
 
Den billigaste lösningen blir nog dagsljuslampor med lamphållare och ev. adapter till dina softboxar. Du bör väl kunna sätta ihop ett sånt paket på Kaffebrus, eller liknande.
 
Den billigaste lösningen blir nog dagsljuslampor med lamphållare och ev. adapter till dina softboxar. Du bör väl kunna sätta ihop ett sånt paket på Kaffebrus, eller liknande.

För porträttfoto! Hur många? Storlek? Förstår att Softbox är att föredra men är det ett "måste"? Hur stor är skillnaden? Finns det annat man kan köpa till sen? :)

// Jonas
 
Den billigaste lösningen blir nog dagsljuslampor med lamphållare och ev. adapter till dina softboxar. Du bör väl kunna sätta ihop ett sånt paket på Kaffebrus, eller liknande.

Vad blir skillnaden mellan paraply och softbox? Jag har rätt litet hemma så jag tänker att softbox är att föredra då?
 
Mm du måste missat att jag skrev att jag har både blixt och softbox!? :)

Det jag söker är ju dagsljusbelysning och hemsidor är väl iofs ett bra tips men jag behöver konkreta tips och råd. Svårt att veta vad man får om man inte köper "proffsutrustning" som är lite för dyrt för mig med tanke på att jag inte kommer använda det så ofta.

Tyckte Jans förslag var helt rätt, så förstod inte ditt svar enligt ovan.

Dagsljus får du väl redan från dina speedlights? Alla speedlight brukar vara vitbalanserade mot dagsljushållet.

Med Jans förslag på "billiga" studioblixtar får du hjälpmedlet med modelleringsljus, dvs kontinuerligt ljus som du kan använda för att rikta in dina blixtar, men när fotot tas med blixt så släcks modelleringsljuset ned.

Om det var kontinuerligt ljus du var ute efter så spelar det ingen större roll om de är dagsljus eller inte, så länge du är inomhus. Det viktiga är att du inte tänder andra lampor i rummet, typ lysrör, halogen och glödlampor, för då kommer du att få olika färger från varje "vit" ljusarmatur ändå.

Jag är fortfarande inne på samma linje som Jan föreslog om du vill ha något "billigt".

För makro har jag skaffat IKEAs Jansjö lampor. Funkar jättebra till makro i studiomiljö för orörliga föremål.
 
För porträttfoto! Hur många? Storlek? Förstår att Softbox är att föredra men är det ett "måste"? Hur stor är skillnaden? Finns det annat man kan köpa till sen? :)

// Jonas

Som jag uppfattade frågan var du ute efter fast belysning. Annars kan du ju köra med dina blixtar.

Dagsljuslampor och softbox går alldeles utmärkt till porträtt, med fördelen att man ser ljussättningen och att det blir enklare att exponera rätt.

Sedan föredrar jag själv blixt och paraply eftersom det är variabelt, portabelt och lätt att forma ljuset med.

Om det inte är fast ljus du behöver skulle jag satsa på en tredje blixt, så kan du göra mer med ljussättningen.
 
Som jag uppfattade frågan var du ute efter fast belysning. Annars kan du ju köra med dina blixtar.

Dagsljuslampor och softbox går alldeles utmärkt till porträtt, med fördelen att man ser ljussättningen och att det blir enklare att exponera rätt.

Sedan föredrar jag själv blixt och paraply eftersom det är variabelt, portabelt och lätt att forma ljuset med.

Om det inte är fast ljus du behöver skulle jag satsa på en tredje blixt, så kan du göra mer med ljussättningen.

Jag har ca 3 m mellan blixt och bakgrund när jag kör hemma och jag får inte riktigt till det med två blixtar. Det blir skuggor och/eller för hårt ljus. Därav tänkte jag att fast belysning och plus eventuell blixt skulle vara enklare och bättre alternativ.
 
Tyckte Jans förslag var helt rätt, så förstod inte ditt svar enligt ovan.

Dagsljus får du väl redan från dina speedlights? Alla speedlight brukar vara vitbalanserade mot dagsljushållet.

Med Jans förslag på "billiga" studioblixtar får du hjälpmedlet med modelleringsljus, dvs kontinuerligt ljus som du kan använda för att rikta in dina blixtar, men när fotot tas med blixt så släcks modelleringsljuset ned.

Om det var kontinuerligt ljus du var ute efter så spelar det ingen större roll om de är dagsljus eller inte, så länge du är inomhus. Det viktiga är att du inte tänder andra lampor i rummet, typ lysrör, halogen och glödlampor, för då kommer du att få olika färger från varje "vit" ljusarmatur ändå.

Jag är fortfarande inne på samma linje som Jan föreslog om du vill ha något "billigt".

För makro har jag skaffat IKEAs Jansjö lampor. Funkar jättebra till makro i studiomiljö för orörliga föremål.

Jag har kollat på dagsljuspaket/dagsljusbelysning och de består av fasta lampor. Trodde det var ett allmänt begrepp?

Jag tänkte att det var enklare och billigare med "dagsljusbelysning" och speciellt med det korta avståndet. Sista jag testade med min speedlightblixttar blev det antingen skuggor eller för hårt och mycket ljus. Men det problemet kanske jag inte får med studioblixtar och större softboxar? Jag har två st 50x50 cm.
 
Jag har kollat på dagsljuspaket/dagsljusbelysning och de består av fasta lampor. Trodde det var ett allmänt begrepp?

OK, jag som tydligen inte hängt med i återförsäljarnas terminologi.

Men vi fick åtminstone utrett vitbalanseringen ;)

Jag tänkte att det var enklare och billigare med "dagsljusbelysning" och speciellt med det korta avståndet.

Prismässigt går det nog jämnt upp.

Plus:
+ Det som är "enklare" med fast (kontinuerligt ej blixt) ljus är att du hela tiden ser hur ljuset faller på din modell. (Not. Kan du även se med modelleringljus på en studioblixt)
+ Din modell vänjer ögonen vid ljuset och riskerar inte blinka (vissa hinner blinka på TTL förblixten)
+ Kan användas både för stillbild och video

Minus:
- Om lamporna är svaga kan du behöva öka ISO för att kunna hålla nere slutartiden. Att använda långa slutartider kan ge rörelseoskärpa hos modellen.
- Om lamporna är starka kan modellen behöva kisa och du får en väldigt liten pupill i ögat.

Sista jag testade med min speedlightblixttar blev det antingen skuggor eller för hårt och mycket ljus. Men det problemet kanske jag inte får med studioblixtar och större softboxar? Jag har två st 50x50 cm.

Skuggor får du pga för hårt ljus. Det beror förstås på om du menade en hård övergång från ljus till skugga, för en skillnad på ljusa ansiktshalvan och den i skugga skall du ju ha för att ge ett djup i bilden.

Hårt ljus och för mycket ljus beror troligen på att du placerar softboxarna för långt från din modell eller att du inte ställer ned blixtstyrkan tillräckligt. Prova att ha sofboxarna närmare modellen och minska blixtstyrkan. För mycket ljus kan ju även bero på högt ISO.

Om du har trångt inomhus kan du även prova att slå blixtarna i taket eller en av väggarna för att på så vis få en stor "sofbox". Nackdelen med att studsa ljuset i tak/vägg är att man tappar kontroll över ljusriktningen då ljuset studsar runt i hela rummet.

Du kan även prova att låta sofboxarna skjuta ljuset snett framför modellen. Då får du "bara" det diffunderade ljuset att lägga sig runt ansiktet, vilket ger ett mjukare ljus än bara pang på.
 

Bilagor

  • Hårt vs mjukt ljus.jpg
    Hårt vs mjukt ljus.jpg
    18.7 KB · Visningar: 29
Jag har ca 3 m mellan blixt och bakgrund när jag kör hemma och jag får inte riktigt till det med två blixtar. Det blir skuggor och/eller för hårt ljus. Därav tänkte jag att fast belysning och plus eventuell blixt skulle vara enklare och bättre alternativ.

Det finns många olika tekniker men med korta avstånd kommer ljuset nog att spilla på bakgrunden i de flesta fall. En enkel lösning kan ju vara att sätta en tredje blixt på bakgrunden, bakom modellen, för att få den jämnare belyst.

Du har säkert redan tittat på Strobists blogg, men där finns i alla fall många bra grundtips om hur man får till det: http://strobist.blogspot.se/

Mycket beror ju på vilken typ av porträtt du vill ta, high-key, low-key, helfigur, halvfigur etc.

Det bästa är väl att börja med grunderna för ljussättning och experiementera med olika inställningar och placeringar. När man har en grundteknik som funkar kan man ju utveckla flera varianter.

Nackdelen med fasta ljus, som inte är variabla, är ju att man måste flytta dem fysiskt för att variera ljusstyrkan. Det blir ju lite svårt i begränsat utrymme.
 
Ett litet tillägg om skuggor:

När man har två ljuskällor, vardera snett framifrån, får man irriterande skuggor vid näsan, och ibland också på andra ställen. Problemet är då att man inte har ett tydligt huvudljus, och att ljuset som kanske avsågs som fyllnadsljus är för starkt och inte tillräckligt mjukt för den placering det har. Problemet uppstår också med softboxar, eftersom näsan sticker ut väldigt lite från ansiktet.

Man måste alltså vara helt klar över att bara en ljuskälla får kasta skuggor, och det är huvudljuskällan, som ska vara den starkaste ljuskällan. Som fyllnad är det enklast att använda en reflektor, och att föredra framför att använda ännu en ljuskälla av liknande typ som huvudljuset. Fyllnadsljuset får inte kasta skugga.

Det vanligaste problemet för nybörjare är att man sätter för många ljuskällor (fler än en).

Det spelar inte mycket roll hur stor softboxen är. Det som avgör skuggbilden i ansiktet är att näsan inte sticker ut tillräckligt långt för att ge "mjuk" skugga.

Skugga som visar en tydlig riktning på ljuset, och som är lagom mjuk, ska man absolut godta, men om man får dubbla skuggor åt olika håll, har man satt ljuset fel.
 
OK, jag som tydligen inte hängt med i återförsäljarnas terminologi.

Men vi fick åtminstone utrett vitbalanseringen ;)



Prismässigt går det nog jämnt upp.

Plus:
+ Det som är "enklare" med fast (kontinuerligt ej blixt) ljus är att du hela tiden ser hur ljuset faller på din modell. (Not. Kan du även se med modelleringljus på en studioblixt)
+ Din modell vänjer ögonen vid ljuset och riskerar inte blinka (vissa hinner blinka på TTL förblixten)
+ Kan användas både för stillbild och video

Minus:
- Om lamporna är svaga kan du behöva öka ISO för att kunna hålla nere slutartiden. Att använda långa slutartider kan ge rörelseoskärpa hos modellen.
- Om lamporna är starka kan modellen behöva kisa och du får en väldigt liten pupill i ögat.



Skuggor får du pga för hårt ljus. Det beror förstås på om du menade en hård övergång från ljus till skugga, för en skillnad på ljusa ansiktshalvan och den i skugga skall du ju ha för att ge ett djup i bilden.

Hårt ljus och för mycket ljus beror troligen på att du placerar softboxarna för långt från din modell eller att du inte ställer ned blixtstyrkan tillräckligt. Prova att ha sofboxarna närmare modellen och minska blixtstyrkan. För mycket ljus kan ju även bero på högt ISO.

Om du har trångt inomhus kan du även prova att slå blixtarna i taket eller en av väggarna för att på så vis få en stor "sofbox". Nackdelen med att studsa ljuset i tak/vägg är att man tappar kontroll över ljusriktningen då ljuset studsar runt i hela rummet.

Du kan även prova att låta sofboxarna skjuta ljuset snett framför modellen. Då får du "bara" det diffunderade ljuset att lägga sig runt ansiktet, vilket ger ett mjukare ljus än bara pang på.

Tusen tack det bar bra tips! Mycket att tänka på och man behöver en modell för att både testa och lära sig... får nog prova lite först med min dotter innan jag riktigt bestämmer mig för vad jag ska köpa!
 
Ett litet tillägg om skuggor:

När man har två ljuskällor, vardera snett framifrån, får man irriterande skuggor vid näsan, och ibland också på andra ställen. Problemet är då att man inte har ett tydligt huvudljus, och att ljuset som kanske avsågs som fyllnadsljus är för starkt och inte tillräckligt mjukt för den placering det har. Problemet uppstår också med softboxar, eftersom näsan sticker ut väldigt lite från ansiktet.

Man måste alltså vara helt klar över att bara en ljuskälla får kasta skuggor, och det är huvudljuskällan, som ska vara den starkaste ljuskällan. Som fyllnad är det enklast att använda en reflektor, och att föredra framför att använda ännu en ljuskälla av liknande typ som huvudljuset. Fyllnadsljuset får inte kasta skugga.

Det vanligaste problemet för nybörjare är att man sätter för många ljuskällor (fler än en).

Det spelar inte mycket roll hur stor softboxen är. Det som avgör skuggbilden i ansiktet är att näsan inte sticker ut tillräckligt långt för att ge "mjuk" skugga.

Skugga som visar en tydlig riktning på ljuset, och som är lagom mjuk, ska man absolut godta, men om man får dubbla skuggor åt olika håll, har man satt ljuset fel.

Mitt problem var skuggor bakom modellen. Tänkte inte på att jag kunde kört en blixt även från sidan. Därav min tanke att köpa fast belysning. Men det lutar nog mer nu att köpa studioblixtar trots allt och lära mig använda dem. Tack för tipset!
 
Mitt tips är att komplettera med en eller två billiga studioblixtar med softbox, typ "kina" blixtar från Kaffebrus eller Ebay runt 100 WS om din studio inte är alltför stor. Borde inte kosta mer än 1000:- som begagnat, och lite till som nytt.

Nu när jag fått lite mer tips och kunskap! :)

Så lutar det åt att detta alternativ är "bäst". Tackar! :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar