OK, jag som tydligen inte hängt med i återförsäljarnas terminologi.
Men vi fick åtminstone utrett vitbalanseringen
Prismässigt går det nog jämnt upp.
Plus:
+ Det som är "enklare" med fast (kontinuerligt ej blixt) ljus är att du hela tiden ser hur ljuset faller på din modell. (Not. Kan du även se med modelleringljus på en studioblixt)
+ Din modell vänjer ögonen vid ljuset och riskerar inte blinka (vissa hinner blinka på TTL förblixten)
+ Kan användas både för stillbild och video
Minus:
- Om lamporna är svaga kan du behöva öka ISO för att kunna hålla nere slutartiden. Att använda långa slutartider kan ge rörelseoskärpa hos modellen.
- Om lamporna är starka kan modellen behöva kisa och du får en väldigt liten pupill i ögat.
Skuggor får du pga för hårt ljus. Det beror förstås på om du menade en hård övergång från ljus till skugga, för en skillnad på ljusa ansiktshalvan och den i skugga skall du ju ha för att ge ett djup i bilden.
Hårt ljus och för mycket ljus beror troligen på att du placerar softboxarna för långt från din modell eller att du inte ställer ned blixtstyrkan tillräckligt. Prova att ha sofboxarna närmare modellen och minska blixtstyrkan. För mycket ljus kan ju även bero på högt ISO.
Om du har trångt inomhus kan du även prova att slå blixtarna i taket eller en av väggarna för att på så vis få en stor "sofbox". Nackdelen med att studsa ljuset i tak/vägg är att man tappar kontroll över ljusriktningen då ljuset studsar runt i hela rummet.
Du kan även prova att låta sofboxarna skjuta ljuset snett framför modellen. Då får du "bara" det diffunderade ljuset att lägga sig runt ansiktet, vilket ger ett mjukare ljus än bara pang på.