Annons

Lith-framkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

frax

Avslutat medlemskap
undrar lite hur lithframkallare fungerar, och vad det finns att välja på när man skall använda lithframkallare.
har köpt Kodak d-19 som jag tror är lithfram....

Är det film eller papper du skall framkalla? Jag har bara jobbat med papper, och då med Fotospeed LD-20, inte Kodak. Jag vet att Richard Abrahamsson (Galaxens president) har använt D19. Vad gäller lithkopiering på papper så finns bra artiklar på Unblinkingeye.com, där finns också bra råd om vilka papper som fungerar. Jag har använt Forte Fortezo och Polywarmtone, som jag köpte hos Kameradoktorn i Stockholm.

Börja med att överexponera pappret två, tre steg eller så. För ner pappret i den utspädda framkallaren och agitera hela tiden. Efter ett par minuter framträder en skugga på pappret och allt eftersom växer svärtan till sig. När bilden börjar bli klar får du vara snabb i vändningarna, på ett par sekunder kan bilden bli för mörk så när den ser bra ut, kasta snabbt ner den i stoppet. Fixera därefter som vanligt för fiberpapper (tyvärr finns inte många rc-papper som fungerar bra med lith-framkallare), skölj och torka. Framkallningstiden varierar, från ett par minuter till en timme, utan agitering hela tiden blir kopian lätt flammig.

Hur framkallaren fungerar rent kemiskt vet jag inte, det kallas "infectious development", dvs ju större/svartare silverkornen i pappret blir, desto snabbare växer de. Därav brådskan att få ner kopian i stoppet.

Seså, ut och lek (i mörkrummet alltså!)

ja just det ja, jo det var ju papper jag pratade om.
men finns det nån chans då att få kopior med d-19(bestälde från photax)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar