Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lith-framkallare
- Trådstartare frax
- Start datum
Emil-G
Aktiv medlem
Är det film eller papper du skall framkalla? Jag har bara jobbat med papper, och då med Fotospeed LD-20, inte Kodak. Jag vet att Richard Abrahamsson (Galaxens president) har använt D19. Vad gäller lithkopiering på papper så finns bra artiklar på Unblinkingeye.com, där finns också bra råd om vilka papper som fungerar. Jag har använt Forte Fortezo och Polywarmtone, som jag köpte hos Kameradoktorn i Stockholm.
Börja med att överexponera pappret två, tre steg eller så. För ner pappret i den utspädda framkallaren och agitera hela tiden. Efter ett par minuter framträder en skugga på pappret och allt eftersom växer svärtan till sig. När bilden börjar bli klar får du vara snabb i vändningarna, på ett par sekunder kan bilden bli för mörk så när den ser bra ut, kasta snabbt ner den i stoppet. Fixera därefter som vanligt för fiberpapper (tyvärr finns inte många rc-papper som fungerar bra med lith-framkallare), skölj och torka. Framkallningstiden varierar, från ett par minuter till en timme, utan agitering hela tiden blir kopian lätt flammig.
Hur framkallaren fungerar rent kemiskt vet jag inte, det kallas "infectious development", dvs ju större/svartare silverkornen i pappret blir, desto snabbare växer de. Därav brådskan att få ner kopian i stoppet.
Seså, ut och lek (i mörkrummet alltså!)
Börja med att överexponera pappret två, tre steg eller så. För ner pappret i den utspädda framkallaren och agitera hela tiden. Efter ett par minuter framträder en skugga på pappret och allt eftersom växer svärtan till sig. När bilden börjar bli klar får du vara snabb i vändningarna, på ett par sekunder kan bilden bli för mörk så när den ser bra ut, kasta snabbt ner den i stoppet. Fixera därefter som vanligt för fiberpapper (tyvärr finns inte många rc-papper som fungerar bra med lith-framkallare), skölj och torka. Framkallningstiden varierar, från ett par minuter till en timme, utan agitering hela tiden blir kopian lätt flammig.
Hur framkallaren fungerar rent kemiskt vet jag inte, det kallas "infectious development", dvs ju större/svartare silverkornen i pappret blir, desto snabbare växer de. Därav brådskan att få ner kopian i stoppet.
Seså, ut och lek (i mörkrummet alltså!)
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Nej det var inte D19 utan D85 (Kodalith som tyvärr inte längre verkar tillverkas men receptet finns på unblinking eye.
Här en tråd från tidigare rörande lith-kopiering ifall du inte läst den:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47750&highlight=lith+kemi
Här en tråd från tidigare rörande lith-kopiering ifall du inte läst den:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47750&highlight=lith+kemi
Senast ändrad: