Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LITET mörkrum i hemmet

Produkter
(logga in för att koppla)

Inyature

Ny medlem
Hej hej,
Jag planerar att göra om en klädkammare till mörkrum. Problemet är att jag nu inser att det är lite trängre än jag trott, ca 115x130 cm.
Tror ni allt kommer få plats?
Och en till fråga, är sköljare väldigt nödvändigt att införskaffa eller kan man lösa detta på annat sätt? Finns inget vatten i rummet, dock toa vägg i vägg.

Efter fixerbadet kan du ju ta ut kopiorna och lägga dom i sköljen i toan väggen bredvid.

För länge sen hade jag nåt liknande i badrummet, i badkaret ställde jag en sån där plastkista för barnleksaker inköpt på IKEA med en slang ner i så kopiorna roterade lite när man satte på vattenkranen, fördelen med detta var att plastkistan kunde jag ha alla attiraljer i sen när jag packade ihop. :D

Verkar lite trångt tycker jag, du skall få plats med apparat och minst 4 skålar om du inte har tillgång till vatten i mörkrummet. Själv kör jag i köket och funderar på att skaffa ett bra rullbord medhyllor, då är det bara att ställa undan apparaten och prylarna när dom inte används. IKEA har billig mörkläggningsrullgardin som jag tänkte köpa, har haft en skiva för fönstret tills nu ;)

Man skall även trivas i mörkrummet och orka tillbringa timmar där, så personligen tycker jag köket är bäst, där finns ju även vatten och el.

Hej hej,
Jag planerar att göra om en klädkammare till mörkrum. Problemet är att jag nu inser att det är lite trängre än jag trott, ca 115x130 cm.
Och en till fråga, är sköljare väldigt nödvändigt att införskaffa eller kan man lösa detta på annat sätt? Finns inget vatten i rummet, dock toa vägg i vägg.
Du klarar dig på ett litet utrymme om du ordnar finurligt.
Skölj är inte ett problem - sätt allt i en hink med vatten och skölj efteråt.
Största problemet är eg. ventilationen. Det blir varmt och svårt att hålla tempen. Dessutom får du ångor från baden.
Du kan ju ta pauser ofta och vädra, men en ljustät fläkt vore det allra bästa.
Lycka till/
Gitte

Vill du lägga ut en del pengar så är det här något för dig. Nova Monochrome tanksystem. Ytterligt lite plats. På bilden två trefacks tankar och en arikvskölj. Då kan man tvåbadsframkalla, stoppa, tvåbadsfixera och ha fixförstörare i de sex facken. men det fungerar även med en tank på tre fack (framkallare, stopp, fix). Breden på trefackstankarna är 14 cm. Här har jag för kopior i stl 12x16 tum (30,5x40,6 cm). Finns även i andra storlekar.

Bilagor

• PICT0075forum.jpg
    PICT0075forum.jpg
    17.3 KB · Visningar: 513
Hej hej,

Litet sent svar på din fråga. Jag tror nog att det är fullt möjligt för dig att inreda ditt mörkrum med lite smart planering, ex. smala elfa-hyllor längs väggarna för kemi och flaskor mm. att utnyttja utrymmet under bänkarna till max för förvaring av papper, skålar mm. tex. i trådkorgar för tvätt. Själv har jag inrett ett mörkrum i en klädkammare hemma hos mig. Mitt rum är något större än ditt, det är 160x160 cm, men då har jag plats att sitta när jag jobbar.

Ett stort problem med ett så pass litet rum är ventilationen, dels måste kemin luftas ut och så genererar du och maskinen en hel del värme under arbetet. Har du inte ventilation indraget kanske det kan vara en idé att försöka lösa friskluftsinsläpp på något vis.

Jag ser inget problem med att det saknas skölj i mitt mörkrum, jag lägger bilderna i en hink med vatten efter fixering och sköljer av dem i badrummet.

Jag bifogar två bilder från mitt mörkrum, fotat från dörrhålet.

Bilagor

• mrumh.JPG
    mrumh.JPG
    20.3 KB · Visningar: 618
  • mrumv.JPG
    mrumv.JPG
    17 KB · Visningar: 495
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar