Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Liquid light / flytande emulsion
- Trådstartare frsk
- Start datum
frsk
Aktiv medlem
Igår var jag i mörkrummet och provade Liquid light i kombination med mitt indiska bomullspapper. Resultatet blev allt annat än lyckat, förmodligen beroende på att strukturen på pappersytan var alltför djup och att pappret blev väldigt buckligt av den flytande emulsionen.
Är det någon som känner till något välfungerande akvarellpapper? Även andra tips tas tacksamt emot.
Är det någon som känner till något välfungerande akvarellpapper? Även andra tips tas tacksamt emot.
Sumpen
Aktiv medlem
Jag har en flaska ståendes i kylskåpet, men jag har inte prövat den än. Men jag har läst i instruktionerna att för papper som har en hög sugförmåga (kanske finns ett bättre ord...) så rekommenderar de att man penslar på någon form av gelatin och låter det torka, och sedan lägger på emulsionen. Kanske en dylik process skulle kunna hjälpa dig med ditt indiska papper.
jfahlstrom
Avslutat medlemskap
Ta en hård träskiva större än pappret,
tejpa fast det med maskeringstejp.
Funkar bra att försiktigt dra bort sedan.
Fukta med liq. light och låt torka.
Då hålls pappret streckt medan det torkar.
Eller skaffa ett akvarellpapper som är limmat
i en "bok". Har själv köpt ett bra papper i "bok"
som man får sprätta loss.
25% bomull på Kreativa i Sthlm, Fabricio eller något sådant i storlek 300mm x 400mm
tejpa fast det med maskeringstejp.
Funkar bra att försiktigt dra bort sedan.
Fukta med liq. light och låt torka.
Då hålls pappret streckt medan det torkar.
Eller skaffa ett akvarellpapper som är limmat
i en "bok". Har själv köpt ett bra papper i "bok"
som man får sprätta loss.
25% bomull på Kreativa i Sthlm, Fabricio eller något sådant i storlek 300mm x 400mm
anneli_lundberg
Aktiv medlem
Om du vill vara helt säker på att papperet inte bucklar sej när du väter det med emulsion, ska det fuktas med en svamp innan du klistrar upp det på skivan. På så sätt sväller papperet, och sträcks sedan plant när det torkar.
Så gör jag alltid med akvarellpapper innan jag målar och det bör funka här också.
Jag använder klisterremsor som man köper på konstnärsavdelningen - vanlig tejp fäster förstås inte på vått papper.
Att pensla med gelatin (antar att det först ska blötläggas, och sedan lösas i lite vatten), eller uppvispad ren äggvita (utan hinnor eller trådar) var vanliga metoder för att grunda papper för akvarellmålning eller tempera. Det låter som en bra idé även för fotografiska ändamål tycker jag.
Så gör jag alltid med akvarellpapper innan jag målar och det bör funka här också.
Jag använder klisterremsor som man köper på konstnärsavdelningen - vanlig tejp fäster förstås inte på vått papper.
Att pensla med gelatin (antar att det först ska blötläggas, och sedan lösas i lite vatten), eller uppvispad ren äggvita (utan hinnor eller trådar) var vanliga metoder för att grunda papper för akvarellmålning eller tempera. Det låter som en bra idé även för fotografiska ändamål tycker jag.
frsk
Aktiv medlem
Hej!
Tack för tipsen Anneli! Kan du något om orthokromatiska filmer, se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=11186
/ Fredrik
Tack för tipsen Anneli! Kan du något om orthokromatiska filmer, se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=11186
/ Fredrik
anneli_lundberg
Aktiv medlem
Nej, tyvärr har jag inga tips när det gäller orthokromatisk film. Det är nåt jag aldrig testat. Det vore kul att se resultatet om du experimenterar med det!
Liza
Aktiv medlem
Om du exponerar emulsionen får du ett foto på glas men lägg på en fernissa efteråt annars tåler bilden inte nötning och väta speciellt braRolandM skrev:
Undrar vad som händer om flytande emulsion stryks ut på en glasruta eller en spegel?
KonstFoto
Medlem
Stegvisa instruktioner
Jag har hållt på en hel del med en emulsion som heter SE 1 och håller på att lägga upp lite stegvisa instruktioner om hur man använder silvergelatin emulsíoner på min hemsida. Tar gärna del av andras erfarenheter!
http://hem.passagen.se/artphoto
Jag har hållt på en hel del med en emulsion som heter SE 1 och håller på att lägga upp lite stegvisa instruktioner om hur man använder silvergelatin emulsíoner på min hemsida. Tar gärna del av andras erfarenheter!
http://hem.passagen.se/artphoto