Annons

Liquid light / flytande emulsion

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Jag har införskaffat en burk flytande emulsion samt några ark av indiskt bomullspapper för akvarellmålning att experimentera med. Är det någon som har egna erfarenheter av t.ex. Liquid light? Tips tas tacksamt emot!
 
Igår var jag i mörkrummet och provade Liquid light i kombination med mitt indiska bomullspapper. Resultatet blev allt annat än lyckat, förmodligen beroende på att strukturen på pappersytan var alltför djup och att pappret blev väldigt buckligt av den flytande emulsionen.

Är det någon som känner till något välfungerande akvarellpapper? Även andra tips tas tacksamt emot.
 
Jag har en flaska ståendes i kylskåpet, men jag har inte prövat den än. Men jag har läst i instruktionerna att för papper som har en hög sugförmåga (kanske finns ett bättre ord...) så rekommenderar de att man penslar på någon form av gelatin och låter det torka, och sedan lägger på emulsionen. Kanske en dylik process skulle kunna hjälpa dig med ditt indiska papper.
 
Ta en hård träskiva större än pappret,
tejpa fast det med maskeringstejp.
Funkar bra att försiktigt dra bort sedan.

Fukta med liq. light och låt torka.
Då hålls pappret streckt medan det torkar.

Eller skaffa ett akvarellpapper som är limmat
i en "bok". Har själv köpt ett bra papper i "bok"
som man får sprätta loss.
25% bomull på Kreativa i Sthlm, Fabricio eller något sådant i storlek 300mm x 400mm
 
Tackar för tipsen! Jag ska först prova att tejpa fast pappret på en träskiva. Gelantinet låter dock också som en bra idé.

Finns det några exempel på "flytande emulsions bilder" här på fotosidan?

/ Fredrik
 
Jag fick den av en av de jag delar mörkrum med. Men jag vet att det bl.a. går att beställa via YFO. Förut tog i alla fall Scandinavian Photo hem den på beställning.

/ Fredrik
 
Om du vill vara helt säker på att papperet inte bucklar sej när du väter det med emulsion, ska det fuktas med en svamp innan du klistrar upp det på skivan. På så sätt sväller papperet, och sträcks sedan plant när det torkar.

Så gör jag alltid med akvarellpapper innan jag målar och det bör funka här också.

Jag använder klisterremsor som man köper på konstnärsavdelningen - vanlig tejp fäster förstås inte på vått papper.

Att pensla med gelatin (antar att det först ska blötläggas, och sedan lösas i lite vatten), eller uppvispad ren äggvita (utan hinnor eller trådar) var vanliga metoder för att grunda papper för akvarellmålning eller tempera. Det låter som en bra idé även för fotografiska ändamål tycker jag.
 
Nej, tyvärr har jag inga tips när det gäller orthokromatisk film. Det är nåt jag aldrig testat. Det vore kul att se resultatet om du experimenterar med det!
 
Jodå, experimentera med det kommer jag göra. Jag har ett antal planer på hur man kan misshandla ett 24x30 negativ på mer eller mindre kontrollerade sätt.

En annan idé som jag ska genomföra är att bygga en enorm hålkamera för 24x30 cm bladfilm!

/ Fredrik
 
BFK Rives papper blir mycket bra att använda men jag rekommenderar att du stryker två lager emulsion som får torka ordentligt emellan. Behöver ej gelatin men vill du använda det så köp pulvergelatin.
 
RolandM skrev:
Undrar vad som händer om flytande emulsion stryks ut på en glasruta eller en spegel?
Om du exponerar emulsionen får du ett foto på glas men lägg på en fernissa efteråt annars tåler bilden inte nötning och väta speciellt bra
 
Tackar! Rep och torkskyd behövdes ju oxå, slapp komma på det den hårda vägen.

ideer till bilder:
Kan sätta gardinerna direkt i fönstret eller få fönstret att se inbrottsäkert ut, eller ansikte som spanar in i rummet. Många
 
Stegvisa instruktioner

Jag har hållt på en hel del med en emulsion som heter SE 1 och håller på att lägga upp lite stegvisa instruktioner om hur man använder silvergelatin emulsíoner på min hemsida. Tar gärna del av andras erfarenheter!
http://hem.passagen.se/artphoto
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar