ANNONS
Annons

Lilastick i bilder med Canon 500d

Produkter
(logga in för att koppla)

rumpan

Ny medlem
Hej!

Jag har en förhållandevis ny 500d med få exponeringar där många bilder får en väldigt lila vitbalans. Det märks framförallt när man fotar utomhus oavsett vilket objektiv man använder.
Det slog mig att detta uppstod efter att jag hade fotat solförmörkelsen i våras med teleobjektiv och Liveview-funktionen.

Kan detta ha gjort att jag på något sätt ha skadat sensorn så att bilderna får ett lilastick?

Tack på förhand.

Ja du, att fotografera rätt in i solen med ett teleobjektiv är inte att rekommendera. Jag har sett en 40D med brännmärken inne i kamerahuset efter att ha legat med ett teleobjektiv mot solen.

Inställ manuell vitbalans med hjälp av ett vitt papper och testa att ta en ny bild.

Du kan också ta en råfil och ladda upp här via http://www.filedropper.com/ så kan vi beskåda det och själva sätta manuell vitbalans.

Kan detta ha gjort att jag på något sätt ha skadat sensorn så att bilderna får ett lilastick?
I princip är svaret nej.
Sensorer är svartvita med färgfilter. Att filtret skulle byta färg... nej det händer inte.
En pixel kan bara mättas av ljus.
Men brinna upp kan den givetvis göra om man lyckas få eld på den.

Det finns ju en inställning där du kan finjustera vitbalansen, men den påverkas kanske inte i auto eller de andra "halvautomatiska" lägena. Kanske värt att kolla i alla fall. Heter väl nåt i stil med WB variation i menyn.

I princip är svaret nej.
Sensorer är svartvita med färgfilter. Att filtret skulle byta färg... nej det händer inte.
En pixel kan bara mättas av ljus.
Men brinna upp kan den givetvis göra om man lyckas få eld på den.

Det finns bara två gångbara tekniker att göra färgfilter till sensorer. Dikroitiska filter, som blir extremt dyrt. Och organiska färgämnen.

Såvitt jag vet, används uteslutande organiska färgämnen till RGB filtren i samtliga de typer av kameror som brukar diskuteras på Fotosidan. Jag vet visserligen att Fuji har varit intresserade av en snik-variant, ett CGW-filter baserat på ett dikroitiskt lager, men jag tror inte att de har kommit i mål.

Alla organiska färgämnen delar två egenskaper:
1 - Visserligen spänner hållbarheten över en stor variation, men de bleks i längden av dagsljus.
2 - De förstörs av hög värme.

Exponeringen är enligt mitt omdöme alldeles för kortvarig för 1. Det som teoretiskt skulle kunna vara boven till en plötslig skada är alltså 2, värme. Dock borde skadan då vara synlig som ett mest drabbat, konstant, område i bilden. Därför tycker jag att man skall försöka hitta felet nån annanstans, i vitbalansen t.ex.
(Blekta filter drabbar inte spegelreflexer, men går antagligen ändå inte att se pga att autovitbalansen antagligen kompenserar. Man får sämre färgseende i kameran som leder till sämre färgåtergivning. Men det är nog svårt att märka, om man inte jämför direkt med en helt ny kamera.)

Så mest sagt som varning för att långvarigt rikta kameran mot solen när den står högt på himlen. Den integrerade elektroniken på sensorn kan ju inte heller tåla hur hög värme som helst. Dock har man nog pajat skikten ovanpå innan dess.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar