Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom3, justeringspensel, spara presets.. ?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrik_p

Aktiv medlem
Hej! Jag blev förvånad över att man inte kan spara justeringspenseldragen i en förinställning (preset) som man själv skapar. Det går ju spara övertonings-filter, varför inte justeringspensel-dragen??

Eller gör jag fel?

Tacksam för svar!

Mvh Patrik

Adobe tänkte väl att det förmodligen är rätt ovanligt att man vill applicera exakt samma penseldrag på två eller flera bilder.

Som preset går ju inte, men om du gör en ändring i en bild så kan du ju applicera det på en annan bild om du kopierar "lokala justeringar - pensel" liksom från första bilden och applicera på andra?

Adobe tänkte väl att det förmodligen är rätt ovanligt att man vill applicera exakt samma penseldrag på två eller flera bilder.

Varför skulle det vara ovanligt? Om jag ex. vill göra ett instagram-liknande preset med utfrätta partier, färgade och förvrängda partier så ska man väl kunna göra det? I och med att man kan kopiera inställningarna med justeringspensel-inställningarna så BORDE man väl tycka att man även ska kunna spara inställningarna precis som man kan med övertonings-verktyget?

Men vi fungerar alla olika :)

Jag spekulerade: Adobe tänkte väl att det förmodligen är rätt ovanligt att man vill .....

Det finns massor med funktioner i LR som man (Adobe) borde kunna ha lagt in. Trots det gillar jag LR tillräckligt mycket för att bygga mitt arbetsflöde på det.

Jag spekulerade: Adobe tänkte väl att det förmodligen är rätt ovanligt att man vill .....

Det finns massor med funktioner i LR som man (Adobe) borde kunna ha lagt in. Trots det gillar jag LR tillräckligt mycket för att bygga mitt arbetsflöde på det.

Ja absolut. Bara envdetalj som kändes så självklar

Ja genom att kopiera från en bild ja... men inte att trycka på vald preset..

Känns jobbigt när man har ca 40000 bilder i ett arkiv, och då behöva välja bilden. Men Jag förstår din tanke att de går. Men de hade varit underbart om de fungerade med presets. Hoppas de löser de i nästa version.

Känns jobbigt när man har ca 40000 bilder i ett arkiv, och då behöva välja bilden. Men Jag förstår din tanke att de går. Men de hade varit underbart om de fungerade med presets. Hoppas de löser de i nästa version.

Tagga bilden då med något som bara den bilden har...? Justeringspensel_1 eller nåt?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto