Annons

Lightroom print vs. export

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Hej!

Hur får jag bästa resultat på en fil för print? Jag ska alltså skicka filer för print, ej skriva själv.

Jag hart alltid gått via Printmodulen och anpassat pappersstorlek och skrivarupplösning utifrån vad labbet har.
Nu såg jag plötsligt(!) att samma uppgifter går att uppge under "Image Sizing" i vanliga exportdialogen, dvs bildens fysiska storlek samt upplösning.

Frågan är alltså om det är någon skillnad på dessa olika sätt eller blir resultatet detsamma.

Inte heller jag har gjort något vetenskaplig jämförelse mellan resultatet i "Print" jämföt med "Export". Jag använder alltid export i vanliga fall. Enda tillfället jag använder print till JPG är om jag kanske vill ha fler bilder i en layout till en fil eller om jag vill inkludera text som jag tycker är enklare i print modulen.

I tidigare versioner av LR fanns det en bug som gjorde att färgprofilerna blev fel om man använde print to file, men den är borta i senare versioner.

I print kan du välja ICC-profil, det tror jag inte är möjligt via export, eller har jag fel? Sedan är det inte alla som använder det, men det är en annan sak. Något jag dock saknar är att printa i flera format, nu funkar bara skrivare eller jpg men jag skulle önska att ex. tiff, pdf etc. fanns med.

I print kan du välja ICC-profil, det tror jag inte är möjligt via export, eller har jag fel? Sedan är det inte alla som använder det, men det är en annan sak. Något jag dock saknar är att printa i flera format, nu funkar bara skrivare eller jpg men jag skulle önska att ex. tiff, pdf etc. fanns med.

Valen fö color profile är väl de samma vid export som vid print to file.

Håller med om att en print till PDF vore intressant.

Okej, jo det såg jag nu. Där går även att välja tiff, psd mm, dock ej pdf som mitt tryckeri gärna vill ha dem i.

Jag kanske ska börja köra med export då. Det är ju onekligen enklare om man vill behålla någon del av orginalfilens namn och om bilden har samma format som utskriften.
Fördelen med print är väl som AFJ säger om man vill göra en layout med flera bilder. En annan fördel är om man inte vill fylla hela pappret eller om utskriften inte har samma proportioner som orginalbilden, det är lätt att välja vilken del av bilden som ska med och inte.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto