Annons

Lightroom mobile

Produkter
(logga in för att koppla)

Eine

Avslutat medlemskap
Jag använde Lightroom på datorn i stort sett dagligen och gillar att utforska nyheter i uppgraderingar och hur det kan påverka mitt arbetsflöde och kvalliteten på mina bilder. LR mobile har funnits med oss ett tag nu och jag har experimenterat en hel del med det och utforskad dess användningsmöjligheter. Det uppdateras snabbt med nya funktioner hela tiden och det kan vara lätt att missa en användningsbar funktion som tillkommit.

Jag är nyfiken på hur folk använder LR mobile, vilka funktioner ni använder och vad ni tycker om det.

Är det någon som använde LR mobile i ett professionellt arbetsflöde och i så fall på vilket sätt?

Ni som inte använder LR mobile, varför?

Jag är även nyfiken på hur ni tror framtiden för LR mobile ser ut.
 
Ni som inte använder LR mobile, varför?

Jag ser inget behov.

Jag tillhör den gamla skolan som använder mobilen till att ringa med och skicka ett och annat SMS. Skall jag göra något "vettigt" vill jag helst sitta med en rejäl skärm och tangentbord.

Dessutom kör jag Windows Phone så jag antar att jag inte kan använda LR mobile.

Jag är även nyfiken på hur ni tror framtiden för LR mobile ser ut.

Det kommer säkert att utvecklas och växa till sig. Alla är ju inte som jag! :)
 
Har inte använd den mycket. Men en sak som jag tyckte var smidigt. Det var en del bilder som skulle till en databas, så har ju bilderna hemma, men hade surfplattan med på jobbet, och visade bilderna på den. Så fick dom andra välja vilka dom tyckte var intressanta, så flaggade jag dom bilderna. Då blev dom även flaggade hemma, så jag kunde fixa till bilderna hemma, och även ändra storlek och så, eftersom bilderna bara skulle vara lågupplösta. Och sen ta med bilderna i USB-minne.
 
Jeg bruker nesten bare Lightroom mobile. Sortering og det lille jeg gjør av redigering. Mye mer behaglig å sitte i sofaen og fikle med bildene enn å sitte forran pcen.
Jeg vurderer faktisk å oppgradere iPaden til den nye store ipad pro for å kunne redigere enda lettere.

Henning
 
Känns lite som att LR mobile talar emot sig själv – de som kör LR gör det för att de tagit ett aktivt val att redigera sina bilder på bästa sätt. Att då gå till en mobilapp gör det hela till ett onödigt moment, då hade man lika gärna kunnat redigera i valfri standard fotoapp.

Själv har jag förhoppningar på att appen blir bättre: enklare kontroller, mer intuitivt samt stabilare synk.
Vad jag saknar mest, och det som håller mig från att använda appen är taggning (lägga till nyckelord). Jag hade gärna lagt till taggar när jag får ett par minuter över i kön till posten tex.
 
Vad jag saknar mest, och det som håller mig från att använda appen är taggning (lägga till nyckelord). Jag hade gärna lagt till taggar när jag får ett par minuter över i kön till posten tex.

Ja, det låter som en av de få funktioner jag skulle kunna tänka mig att göra "mobilt".

Nåväl, eftersom jag inte kör CC versionen behöver jag inte fundera över vad jag missar! ;)
 
Redigerar aldrig någon bild i mobilen, det går bara att göra basic saker, går inte att göra något i detalj.

Har bara lightroom mobile installerat på telefon för att enkelt kunna överföra mina mobil bilder till datorn direkt i lightroom.
 
Jag är,ganska övertygad om att nyckelordsfunktionen ligger i röret. Det är många som efterfrågar just den när man skummar lite i fotoforumen.
 
Har inte använt det så mycket, förutom att visa några bilder på iPad för resten av familjen. Men jag önskar det gick att dela ut en collection via LR mobile, där kunden kunde gå in och välja favoriter och lämna kommentarer.
 
Jag använder LR mobile på min iPad för att göra det första urvalet. Resten av redigeringen gör jag på datorn.
Jag saknar ett riktigt bra forum för mobile-tjänsterna.
Jag söker en funktion där jag kan lägga upp ett webb-galleri där kunden kan gå in och flagga bilderna så att det synkas till min dator. Jag tror det funkar idag med då måste kunden ha mitt CC-lösenord och det går ju inte.
 
Jag använder LR mobile på min iPad för att göra det första urvalet. Resten av redigeringen gör jag på datorn.
Jag saknar ett riktigt bra forum för mobile-tjänsterna.
Jag söker en funktion där jag kan lägga upp ett webb-galleri där kunden kan gå in och flagga bilderna så att det synkas till min dator. Jag tror det funkar idag med då måste kunden ha mitt CC-lösenord och det går ju inte.

För att komentera och gilla bilder på LR mobile- webgalleri räcker det att de har ett eget Adobekonto om galleriet är delat. Men jag har inte hittat nogot sätt att sortera ut bilder i datorn som är gillade av andra i LR mobile. Men det går att se gillamarkeringar och kommentarer i datorn.

Jag gjorde så att jag sorterade ut bilderna på ipaden som var gillade i LR mobile- webgalleriet och där flaggade jag dem för att kunna sortera ut i datorn.
 
Känns lite som att LR mobile talar emot sig själv – de som kör LR gör det för att de tagit ett aktivt val att redigera sina bilder på bästa sätt. Att då gå till en mobilapp gör det hela till ett onödigt moment, då hade man lika gärna kunnat redigera i valfri standard fotoapp.

Själv har jag förhoppningar på att appen blir bättre: enklare kontroller, mer intuitivt samt stabilare synk.
Vad jag saknar mest, och det som håller mig från att använda appen är taggning (lägga till nyckelord). Jag hade gärna lagt till taggar när jag får ett par minuter över i kön till posten tex.

Nej, nej. Det där stämmer inte alls. :)

Hela grejen med LR Mobile är integreringen med Lightroom. Du kan arbeta med dina bilder även när du inte sitter vid din dator. När du sedan sitter vid datorn igen (vilket jag alltid gör när jag färdigställer bilder för leverans) finns det arbete du gjort mobilt kvar och du kan fortsätta arbetet.

LR Mobile har utvecklats massor sedan den första versionen. Jag ser inte att det måste bli lika bra som desktop-versionen för att användas utan LR Mobile är ett väldigt bra komplement för att kunna arbeta med sina bilder även om man inte sitter vid datorn.
 
Jag antar att kvarnarna mal för fullt på Adobe när det gäller utvecklingen av mobila applikationer. Precis som Magnus påtalar i inlägget ovan så har LR Mobile utvecklats mycket sedan den första versionen.

Jag tror också att Apple's lansering av Ipad Pro och ApplePencil kommer att boosta på den här trenden. Adobe och Apple har ett historiskt tajt samarbete och här kan vi kunder med all säkerhet förvänta oss att det fortsätter med förbättrade och nya funktioner.
 
Nyfiken på hur ditt workflow ser ut för att göra det smidigt med import(er). Kan du utveckla?


1: import till LR med en develop preset och en metadata preset. Develop preset ökar exposure 0,5 steg, minskar highlights, ökar skuggor, lite clarity och lite vibrance. Samt lens correction profile.
Metadata preset ger alla bilder en röd label, vilket betyder obehandlad i mitt system.
2: Gör en snabb batch-justering av vitbalansen om alla bilder är lika och det ser tokigt ut. Annars skippar jag det
3: Jag har två smarta collections, 1: röd label och ISO 800-3200. 2: röd label och ISO >3200. Samling 1 brusreduceras med en speciell develop preset, samling 2 med en annan.
4: Lägger till senaste import till en samling som synkas till LR-mobile.
5: lägger mig i soffan och flaggar bilder för borttagning på iPad samtidigt som frugan kollar på något tråkigt program. [emoji2] På så sätt så försvinner jag inte bort på kontoret varje kväll [emoji2]. Speciellt bra bilder betygsätter jag med 4 eller 5.
6: Senare så sätter jag mig vid datorn, tar bort alla bilder som jag markerat.
7: redigerar återstående bilder och tar bort den röda label.
8: exporterar till en mapp som jag synkar till min telefon och iPad
9: flyttar råfilerna till min NAS

Så ser mitt arbetsflöde ut.
 
1: import till LR med en develop preset och...

...

Så ser mitt arbetsflöde ut.

Ah, OK. Jag trodde du hade hittat på något något fiffigt sätt för att importera till LR mobile "på fältet" och göra förstaurvalet för att sedan, när du kom hem, importera/synka till "rikitga" LR endast de utvalda bilderna.
 
Lightroom

Redigering gör jag normalt på datorn. I Lightroom mobile redigerar jag bilder tagna med telefonen.

Lightroom mobile är ett utmärkt sätt att få bildström att fungera mellan dator, telefon och platta.

Det som jag uppskattar är att det funkar både på IOS samt Android. Tycker att friheten att kunna byta plattform är en utav de stora fördelarna med Lightroom. Vem vet vilken plattform som kommer att dominera 10 år från nu.

Köpte en IPAD PRO. Vilken skärm! Bilderna fick nytt liv jämfört med min 4 år gamla Macbook!
 
Nej, nej. Det där stämmer inte alls. :)

Hela grejen med LR Mobile är integreringen med Lightroom. Du kan arbeta med dina bilder även när du inte sitter vid din dator. När du sedan sitter vid datorn igen (vilket jag alltid gör när jag färdigställer bilder för leverans) finns det arbete du gjort mobilt kvar och du kan fortsätta arbetet.

LR Mobile har utvecklats massor sedan den första versionen. Jag ser inte att det måste bli lika bra som desktop-versionen för att användas utan LR Mobile är ett väldigt bra komplement för att kunna arbeta med sina bilder även om man inte sitter vid datorn.

Ja det är nog jag som inte förstått produkten till fullo...

Dock är det för mig ett stort hinder att bildfilerna från mobilen hamnar i en (halv)separat katalog. Hade gärna sett att bilderna flyttades till min huvudkatalog och i den datumstrukturen. Som det är nu får jag dra ut bilderna från Mobile Downloads.lrdata till 2015/12/24 mappen i min huvudkatalog. Eller finns det nåt smidigare sätt?
 
Nu kommer jag använda mobil versionen mycket mer, då den har fått en egen kamera funktion, kan även fota i raw och enkelt ställa exponeringen, vitbalans e.t.c.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.