Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom kontra Aperture

Produkter
(logga in för att koppla)
tänkte höra efter lite tankar. vilket är bäst? va använder DU och varför?

Båda är tillräckligt bra, så det blir svårt att hitta något "bästa" val. Lite som att fråga om Canon eller Nikon är bäst.

Jag använder själv Aperture, då jag trivs bäst med arbetssättet och gränssnittet. Det finns några brister som gör att en del som testat Aperture senare valt Lightroom. De mesta av det är åtgärdat i nuvarande version. Som t ex att man tidigare inte fick välja var och hur bilderna skulle sparas. Det finns som jag ser ett enda ordentligt själ att välja Lighroom före Aperture idag, och det är om man inte har en tillräckligt snabb dator.

Tidigare körde jag Aperture på en halvgammal iMac (från våren 2005) och det funkade bra ett tag, men blev segt som attan när jag bytte till en 16MP-kamera och kom upp i 40 000 bilder i biblioteket. Nu har jag en ett år gammal fet MacPro och den rullar på utan att tveka med stora mängder RAW-bilder på 21MP.

Tanka hem en gratis testversion av Aperture och prova om det är ok på din dator. Precis i början kommer det bli segt då den håller på och bygger en massa previews och annat för alla nya bilder, men sedan ska det gå smidigt. Gränssnittet är kanon, och integrationen med nätet, bildbeställning, Photoshop och kunder är riktigt bra, men det faller ju om det går för segt.
 
En nersida är möjligen att Aperture endast finns för äppelburkar, fast är du äppelanvändare är det ju inget problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.