Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lightroom eller photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
vilket program är bäst att ha?
eller är båda två att föredra?
kan man redigera bilder i lr3
och göra saker som man kan
göra i ps?
eller vad går själva lr ut på?
 
Programmen kompletterar varandra. Men ska man bara välja ett skulle jag välja lightroom.
Du får ett högt arbetsflöde i lightroom, då du kan redigera och spara hundratals bilder samtidigt. I PS arbetar man med en bild i taget, men det är ett kraftfullare program där möjligheterna är större och bättre lämpad för utskrifter.
 
Beror på...
Lightroom är ju ett klockrent program för digitalfotografer eftersom det täcker in hela kedjan från importering, katalogisering, redigering och tryck (mm). Lightroom i version 3 har blivit riktigt vasst och har många bra verktyg för bildredigering. Dessutom är det bra mycket billigare än Photoshop (fullversionen, inte Elements). Är man inte en avancerad användare lär man inte sakna mycket i LR3.

Photoshop är ju fortfarande mer avancerat (för avancerat enligt somliga ;) och erbjuder tunga verktyg för den som inte bara vill redigera utan även göra avancerade efterbearbetning och manipulering av sina foton, integrering av 3D,…mm.
 
Är man inte en avancerad användare lär man inte sakna mycket i LR3.
Det handlar inte om huruvida man är en avancerad användare, utan vad man tänkt göra med sina bilder. Är det möjligt att göra det man tänkt med en bild i LR är det helt onödigt att öppna bilden och göra det i PS, oavsett hur avancerad man är.
 
Det handlar inte om huruvida man är en avancerad användare, utan vad man tänkt göra med sina bilder. Är det möjligt att göra det man tänkt med en bild i LR är det helt onödigt att öppna bilden och göra det i PS, oavsett hur avancerad man är.

Självklart. Tänkte mest att en avancerad användare skulle kunna vilja använda avancerade funktioner - som finns i PS och inte i LR (givetvis kan denne även utföra "mindre avancerade" funktioner där båda programmen fungerar lite bra). Men tack för förtydligandet ;)
 
För mig är det så här:
Jag har båda, och vill gärna fortsätta med det. Men om någon siktar på mig med hagelbössa och väser "behåll ett av dem, avinstallera det andra annars smäller det!" så åker "stora" Photoshop ut och Lightroom blir kvar.
 
För mig är det så här:
Jag har båda, och vill gärna fortsätta med det. Men om någon siktar på mig med hagelbössa och väser "behåll ett av dem, avinstallera det andra annars smäller det!" så åker "stora" Photoshop ut och Lightroom blir kvar.

Alla har ju sina preferenser, jag skulle i motsvarande situation solklart välja PS CS version X gentemot Lightroom version X, detta trots att Camera Raw INTE är lika bra som LR.

Men jag har jobbat med PS sedan version 4 och klarat mig utan LR tills det kom.

Men för att svara trådskaparen så är svaret att köra bägge då de, som några andra redan skrivit, kompletterar varandra
 
vilket program är bäst att ha?
eller är båda två att föredra?
kan man redigera bilder i lr3
och göra saker som man kan
göra i ps?
eller vad går själva lr ut på?

Det beror, som en del redan sagt, vad man vill göra. För min egen del måste jag ha bägge (Använder visserligen Aperture, men den är likvärdig Lightroom) och anledningen är flera. I LR får du en katalogisering, ett bibliotek och en bra översikt av alla bilder plus bra möjligheter att redigera både Raw, tiff och jpeg m.m.

Styrkan hos PS är flexibiliteten och möjligheterna med manipulationer, lagermasker, filter, och MASSOR av fler saker där LR och Aperture m fl går bet. Ok, man måste vara ganska insatt för att verkligen dra nytta av båda programmens fördelar, men i min värld som fotograf/retuschör är båda ett måste.

Om du vill ha schyssta bilder utan större ingrepp är nog LR att föredra. Det kostar dessutom mycket mindre än PS. (om du måste välja)
 
Senast ändrad:
Med Photoshop CS så får man med Bridge och Camera RAW, Lightroom är just ett annat upplägg av Bridge + Camera RAW som gör det lite smidigare att arbeta med fotografier.
 
Men för att svara trådskaparen så är svaret att köra bägge då de, som några andra redan skrivit, kompletterar varandra

Jo, det var det som var mitt "dolda budskap" ;-) Men om jag ställdes inför ett obevekligt krav att välja ett av dem, blir det Lightroom. Kompletteringarna kan jag till nöds klara i PaintshopPro eller Elements.

Men helt klart vill jag ha båda, det blir en hel del slutbearbetning i "stora Photoshop" även för mig.
 
Jo, det var det som var mitt "dolda budskap" ;-)

Hoppas att du inte tolkade min kommentar som att jag dissade dig, absolut inte,

Jag bara fortsatte din "hagelbösse" alternativ och jag skulle aldrig välja bort PS vs LR

Men som sagt, vi jobbar alla olika med dessa.

Jag hoppas jag slipper välja bort något av dom i framtiden
 
Hoppas att du inte tolkade min kommentar som att jag dissade dig, absolut inte,

Nej nej, så uppfattade jag det inte. Jag ville bara förtydliga utifall att jag kanske var för otydlig med andemeningen från början.

Visst är det individuellt vilket av dem man håller högst, jag för min del har blivit mycket fäst vid Lightroom och vill absolut inte vara utan det. Men jag har full förståelse för att de som jobbar mer än jag gör med avancerad bildbehandling är lika fästa vid Photoshop. Jag för min del har mycket kvar att lära i den delen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.