Annons

Lightroom 3-dubbla mappar

Produkter
(logga in för att koppla)

Battersea

Avslutat medlemskap
Jag är ganska nybörjare på Lightroom 3 och saknar en manual som går lite mer på djupet. Jag tycker att man ganska ofta fastnar på saker som borde vara jätte enkla att fixa. Nu har jag ett sådant problem.

Jag har flera mappar som är kopior av varandra, hur tar jag bort en mapp utan att alla mapparna försvinner. Jag raderade en mapp då försvann alla mapparna som var lika och alla mina bilder som var i den mappen. Kan någon förklara hur detta fungerar samt hur flyttar man en bild från en mapp till en annan. Jag kan inte lista ut detta.

Det gäller att få samma ordning av mappar på hårddisken och i LR.
Därför bör man ha ett vettig ordning på sina bilder innan man första gången importerar till LR.
Det du förmodligen hade gjort var att importera samma mapp flera gånger till LR. Då finns den flera gånger i LR men är samma mapp på hårddisken.
När man vill ta bort bilder har man 2 val. Delete eller remove.
Om du väljer delete så försvinner också mappen och bilderna från hårddisken.
Vill du bara få bort mappen och bilderna från LR skall du välja Remove.
Vill du flytta mappar i strukturen är det drag-and-drop som gäller.
Gör alltid omflyttningar i LR så slipper du problemet med mappar som inte LR hittar som du lätt får om du gjort förflyttningarna i Explorer eller Finder.

Det är ingen skillnad på LR's mappstruktur och operativsystemets mappstruktur. LR använder de mappar som operativsystemet tilhandahåller.

Däremot visar inte LR nödvändigtvis alla mappar. LR är en databas, och LR känner bara till de mappar som den blivit tillsagd att känna till (de mappar som du importerat bilder från). Man kan i LR högerklicka på en mapp och välja "Add parent" för att visa den överliggande mappen för att på så sätt visa mappstrukturen på ett mer normalt sätt.

Men om det är som du säger att det verkligen är samma mapp som visas flera gånger i LR så borde det inte kunna vara så ens en gång. LR importerar inte samma bild flera gånger, såvida man inte bockat ur det valet vid import. Normalt sett (tror jag) så är valet "Ignore duplicates" förbockat. Vad som däremot kan hända är om man har sina bilder på en nätverksdisk. En sådan mapp kan nås på flera olika sätt:
- mappad enhetsbokstav (t.ex. G:\bildmapp)
- share via namn (t.ex. \\enannandator\bildmapp)
- share via IP-adress (t.ex. \\192.168.0.3\bildmapp)
Alla tre exempel kan alltså peka på samma mapp, men kan uppfattas som tre olika i LR.

Det gäller att få samma ordning av mappar på hårddisken och i LR.
Därför bör man ha ett vettig ordning på sina bilder innan man första gången importerar till LR.
Det du förmodligen hade gjort var att importera samma mapp flera gånger till LR. Då finns den flera gånger i LR men är samma mapp på hårddisken.
När man vill ta bort bilder har man 2 val. Delete eller remove.
Om du väljer delete så försvinner också mappen och bilderna från hårddisken.
Vill du bara få bort mappen och bilderna från LR skall du välja Remove.
Vill du flytta mappar i strukturen är det drag-and-drop som gäller.
Gör alltid omflyttningar i LR så slipper du problemet med mappar som inte LR hittar som du lätt får om du gjort förflyttningarna i Explorer eller Finder.

Tack för ditt svar .
Tyvärr får jag det inte att fungera. Jag har alltså en mapp med en massa bilder. Under denna mapp ligger en exakt lika mapp med samma namn och samma bilder (ikoner). Helst vill jag ta bort hela undermappen då denna bara är en fånig kopia men då får jag frågan om jag ska ta bort mappen från disken eller endast lightroom. Det jag vill är att ta bort endast den undre mappen. Om jag går in i den undre mappen och markerar ett kort och tar bort den från katalogen så försvinner den också i den övre mappen. Detta blir jag inte klok på.

Jag kör med MAC och har inte knappen delite troligvis samma som mac backspace. remove vilken funktion är detta?

Jag kör likt många engelsk version och använder därför de engelska benämningarna.
Där heter det remove för att ta bort från Lr och Delete för att ta bort från Disk.
Det är lite svårt att ge råd när man inte ser problemet själv framför sig och kan prova.

Jag skall försöka ge dig några råd som bör lösa problemen.

1. Börja med att köra Optimise Catalog. Detta försöker rätta till fel i katalogen.

2. Ställ dig på översta nivån i din bildkatalog och välj MHV (Med höger mus val) att synchronise catalog.

Om inget av detta hjälper så gå in i Finder och se hur dina bilder är organiserade.

Den vanligaste varianten är en mapp som heter bilder eller liknande på översta nivån.
Under den mappar för varje år.
Under år mappar för varje månad.
Sedan kameran inställd så den själv lägger bilderna från kortet i mappar med år-månad-dag.
Sedan behöver du bara se till att du handlar i rätt mapp för innevarande månad så sköter det sig själv. Detta gör man under import i LR.
Klicka också i att LR skall undvika dubletter.
Jag hoppas detta hjälper dig.

Jag tycker du skall göra följande:

Börja med att kolla i filsystemet vilka mappar du verkligen har på hårddisken. Har du "dubbla" mappar även där så har du väl på något vis lyckats kopiera mappar, lagt dem i varandra eller någon annat "konstigt".

Om allt ser OK ut i filsystemet så måste ju problemet ligga i Lighroom. Starta då programmet, gå på File-Optimize Catalog, det kan lösa problem om din databas kommit ur synk.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto