Annons

Lightroom 2.3 RC och Camera Raw 5.3 RC släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan välja om jag vill ha svensk eller engelsk version under Edit > Preferences. Vet inte om det har att göra med att jag först av misstag installerade den svenska versionen och därefter den engelska. Allt med default inställningarna.
 
Jag kan välja om jag vill ha svensk eller engelsk version under Edit > Preferences. Vet inte om det har att göra med att jag först av misstag installerade den svenska versionen och därefter den engelska. Allt med default inställningarna.

Nej, det är flera språk att välja mellan även om man bara installerat den svenska versionen. Själv växlar jag mellan att köra på svenska och engelska.
 
Ni som kör svens version, är tangentbordsgenvägarna uppdaterade? Jag tänkter på att en del av de genvägar som är i engelsk version är inte så "svenskvänliga" då de använder tangenter som vi inte har direkt tillgång till på svenskt tangentbord t ex "[" och "]"
 
Mycket bra fråga Anders, det är jag också intresserad av. Kanske kan Adobe själva lyckas omdefiniera några av de knappkombinationer som jag själv misslyckas med...

Men vem är Sven? =)
 
Mycket bra fråga Anders, det är jag också intresserad av. Kanske kan Adobe själva lyckas omdefiniera några av de knappkombinationer som jag själv misslyckas med...

Men vem är Sven? =)

Eller så gör man det själv, så här! Det finns också på AdobeForums.

Det fungerade bra i WinXP men i Win7 hade det ingen effekt. Jag har dock inte provat tipset längst ner i den första länken om att byta ut den cachade kopian.
 
Ni som kör svens version, är tangentbordsgenvägarna uppdaterade? Jag tänkter på att en del av de genvägar som är i engelsk version är inte så "svenskvänliga" då de använder tangenter som vi inte har direkt tillgång till på svenskt tangentbord t ex "[" och "]"

Jag har bara använt mig av den genväg som plockar fram och stoppar undan filtermenyn upptill i Biblioteket. Den får man ju programera om själv i den engelska versionen för att det ska fungera. I den svenska ligger den på kommatecknet och jag antar att även andra genvägar fått tangenter som fungerar på ett svenskt tangentbord.

När det gäller den svenska översättningen finns det en hel del underligheter. Förhoppningsvis har dessa blivit rättade till den skarpa versionen och jag har sett att Adobe efterlyser kommentarer angående översättningen.
 
Eller så gör man det själv, så här! Det finns också på AdobeForums.

Det fungerade bra i WinXP men i Win7 hade det ingen effekt. Jag har dock inte provat tipset längst ner i den första länken om att byta ut den cachade kopian.


Jo jag använder redan den lösningen - fungerar i Vista för många genvägar. T ex har jag flyttat library filter till "Q" och before/after till "<".

Däremot är det vissa som inte fungerar att flytta, vill minnas att roteringen inte går att ordna.

Det bästa vore ju dock om man hade en komplett uppsättning för svensk tangentbord som fungerade. Känns lite dumt att hitta på egna varianter.

Får undersöka detta när 2.3 släpps i skarp version.
 
Jag har bara använt mig av den genväg som plockar fram och stoppar undan filtermenyn upptill i Biblioteket. Den får man ju programera om själv i den engelska versionen för att det ska fungera. I den svenska ligger den på kommatecknet och jag antar att även andra genvägar fått tangenter som fungerar på ett svenskt tangentbord.

OK, verkar alltså som om de har tänkt på detta - bra.
 
Jo jag använder redan den lösningen - fungerar i Vista för många genvägar. T ex har jag flyttat library filter till "Q" och before/after till "<".

Däremot är det vissa som inte fungerar att flytta, vill minnas att roteringen inte går att ordna. [...]

Hmm, har starkt för mig att jag lyckades med det i XP? Tyvärr har jag installerat om XP sedan dess så de inställningarna är borta.
 
Hmm, har starkt för mig att jag lyckades med det i XP? Tyvärr har jag installerat om XP sedan dess så de inställningarna är borta.

Jag har för mig att det funkade i 1.4 men inte i 2:an, eller så var det XP vs Vista, minns inte. Nåväl, det är säkert löst när den svenska versionen kommer.
 
Har nu varit på 2 veckors semester i Brasilien/Argentina och har 2000 bilder med mig hem. Fotade cirka 3000 till 3500 bilder totalt.
Använde en Mac Book Air för att hantera bilderna från en Canon G9, Canon 5D och en 1DMKIIN.
Har 8 GB kort i alla kamerorna och det räcker mer än väl för min typ av foto för en dag.
Körde LR 2.3 RC och förredigerade alla bilder innan jag lagrade dem med metadata på en backup disk.
MBA är inget fartmonster men jag har inte haft några prestanda problem.
Lokala justeringar fungerar nu utan fördröjningar.
Jag hade också Capture One Pro installerat på samma dator. När det gäller kvalitet ger fortfarande C1 Pro LR ordentligt med spö. Synd bara att interfaced skall vara så halvtaskigt.
Kvalitetsmässigt spööar fortfarande C1 LR.
 
Identifiering av objektiv

När jag söker med metadata, så registrerar inte LR de objektiv jag har tagit bilderna med, i vilket fall så visas inte informationen om objektivmodell, utan bara som unknown. Jag kör Sony A700 med olika objetiv, Exif i ex RawTherapee visar fabrikatet så det finns lagrat.

Någon med samma problem eller är det bra relaterat till Sony? Jag kör 2.3 RC versionen, men tror mig att de övriga versionerna inte heller har visat information tidigare.

Mvh Peter
 
Jag kör Canon med såväl Canon-objektiv som gluggar från Sigma och Tamron. På Canon gluggarna visas alltid (tror jag) informationsn korrekt och komplett. På Sigma och Tamron är det lite varierande, objektivets omfång visas nog alltid, däremot inte objektivets varumärke och modell.

Om jag fattat rätt så lagras inte själva objektivets namn i Exif utan istället någon form av kod/nummer. Det är sedan upp till mjukvaran att ha en "tabell" för att översätta detta till rätt namn. Det är det som förklarar att det blir rätt i vissa program men inte i andra.

Det är i alla fall så jag uppfattat det, men jag är långt ifrån säker.
 
Jag har också noterat att det bara är objektivtyp som kommer med (i 2.3RC, kommer inte ihåg om det fanns i tidigare versioner) men inte fabrikatet. Exempelvis visas 2.8 / 105 mm men jag vet inte om det är ett Sigma eller ett Nikon (reagerade eftersom jag nyligen bytt just detta objektiv).
 
Informationen varierar på ett lustigt sätt. Nu har jag bara ett obejktiv som inte är Canon. Det är ett Sigma 70-200/2.8.
Här visas bara brännvidden och har jag 1.4 extender på så visas den som 98-280.
Jämför med att alla Canon objektiv har EF framför och att det visas separat att jag har extender på.
Vet inte om detta är en effekt av Lr eller om det är informationen från objektivet som skiljer.
 

Bilagor

  • LR2.jpg
    LR2.jpg
    26.7 KB · Visningar: 185
Jag gissar att det är en skillnad redan i EXIF-informationen i bildfilerna, Sigmaobjektiven rapporterar kanske inte lika mycket info till kameran som Canonobjektiven gör.
 
Hmm, jag får då inte upp några objektiv :( alls, dock får jag upp hur bilden är tagen, men det är väl kanske självklart...

Någon som har koll på hur man kan extrahera ut exif utan att ladda in exifviewer programmet?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.