Annons

Lightroom 2.3 RC och Camera Raw 5.3 RC släppt

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul att Ligthroom kommer på svenska! Kanske dags att detta trevliga program får en egen rubrik i forumet?
 
Vad är riskerna att köra RC-versioner av t.ex. Camera Raw?

En Release Candidate brukar vara synonymt med "nästan färdigt". Man tror sig ha hittat alla programbuggar. I detta fall så rör det sig om korrigeringar av buggar från 2.2 och har man inte utvecklat mer/nya fuktioner i 2.3 så vill jag påstå att denna RC är idiotsäker då Adobe t.o.m uppgraderar din LR 2.2 med 2.3 RC om du prövar den.

Sitter själv och velar om jag skall fortsätta på engelsk version eller byta till svensk. Hur kommer Ni andra att göra, byta eller fortsätta med engelsk?

*edit*
Såg att du skrev CR och inte LR men det är sak samma med RC. Nyheten är främst stöd för nya kameror i CR 5.3 och fix för Canon 5DmkII RAW.

/Håkan
 
Jag kommer fortsätta köra på engelska. Underlättar när man skall följa tips från Lightroom Killertips eller annan oftast engelskspråkig site.
 
Jag kommer också att fortsätta med engelsk version.

Det som kan vara intressant med svensk version är väl möjligen att en del tangentbordsgenvägar använder mer "svensk-vänliga" kombinationer.

Själv har jag ju varit inne och mekat i translationsfilen för att t ex flytta before/after till "<" och library filter till "q". Dessa ligger ju default på lite mer svårtillgängliga tangenter.
 
Just nu kör jag den svenska för att jag var nyfiken på översättningen. Om det blir den svenska eller engelska i slutänden får vi se. Och apropå översättningen är den inte helt klar och Adobe vill tydligen ha kommentarer på sådant som är dåligt översatt.

Jag jobbade i programmet hela dagen i går och det funkade fint. De verkar ha petat mera i de lokala justeringarna, för de laggar inte det minsta längre.
 
Har nu installerat på PC och en av Macarna. Intressant att LR2.3 filen för Mac är på 67,3 Mb och den till Windows är på 131 MB.
 
Jag jobbade i programmet hela dagen i går och det funkade fint. De verkar ha petat mera i de lokala justeringarna, för de laggar inte det minsta längre.
Detta låter ju fantastiskt i så fall!

Har själv haft JÄTTE problem med local adjustments, och har allvarligt övervägt att lägga ner LR helt pga detta. Skall genast ladda ner 2.3:an när jag kommer hem ikväll och hoppas det funkar!
 
Undrar om språkbyte kommer att innebära ngn form av licensbyte typ CS? När programmet är klart alltså...? Eller kommer man kunna byta som man vill? Någon som vet?

/Per
 
Jag kommer också att fortsätta med engelsk version.

Det som kan vara intressant med svensk version är väl möjligen att en del tangentbordsgenvägar använder mer "svensk-vänliga" kombinationer.

Själv har jag ju varit inne och mekat i translationsfilen för att t ex flytta before/after till "<" och library filter till "q". Dessa ligger ju default på lite mer svårtillgängliga tangenter.

När, var, hur???

Du får hemskt gärna visa el. länka till hur man gör det! Sitter inte på ett "standard" tangentbord och finner det omöjligt att använda några av genvägarna. Tydligen finns det tangent-kombinationer på de flesta tangentbord som inte svarar vid samtidig signal. Mitt har rätt gott om "döda"-kombinationer. Men det är skönt att skriva på. :D

/Håkan
 
När, var, hur???

Du får hemskt gärna visa el. länka till hur man gör det! Sitter inte på ett "standard" tangentbord och finner det omöjligt att använda några av genvägarna. Tydligen finns det tangent-kombinationer på de flesta tangentbord som inte svarar vid samtidig signal. Mitt har rätt gott om "döda"-kombinationer. Men det är skönt att skriva på. :D

/Håkan

Hej Håkan, här redde vi ut hur man ändrar de flesta genvägarna:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=92490

Hälsningar Henrik
 
Tack för "heads-up". Tolkar jag det hela rätt om man säger att det bara är stöd för ett par nya kameror plus andra språk? Då kan jag nog vänta ett tag tror jag.
 
Tack för "heads-up". Tolkar jag det hela rätt om man säger att det bara är stöd för ett par nya kameror plus andra språk? Då kan jag nog vänta ett tag tror jag.

Det är även buggar som blivit fixade och mer är tydligen gjort än vad som sägs i "Release notes". Jag själv och andra på diverse Lightroom-forum har t.ex. märkt att "localized adjustment" äntligen tycks fungera som det ska och att "previews" blir skarpa blixtsnabbt. Så har man haft några problem med 2.2 är det kanske värt att pröva 2.3 RC.
 
Det är även buggar som blivit fixade och mer är tydligen gjort än vad som sägs i "Release notes". Jag själv och andra på diverse Lightroom-forum har t.ex. märkt att "localized adjustment" äntligen tycks fungera som det ska och att "previews" blir skarpa blixtsnabbt. Så har man haft några problem med 2.2 är det kanske värt att pröva 2.3 RC.

Snabbare previews vill jag definitivt ha. Tackar!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.