Annons

Leverans av pappersbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Undrar hur ni som säljer bilder och levererar via postverket gör med kuvert för att skydda fotot?

Jag skaffade ett gäng styva kuvert med kartongbaksida och la också in ett tjockt papper som extra skydd men det räckte inte... ett av mina första sålda foton kom fram dubbelvikt.

Posten garanterar inte någon som helst säkerhet för det man skickar som vanligt brev och ersätter ingenting som förstörs. Deras förklaring är att "brev ibland kan fastna i sorteringsmaskinerna"... *rysning*.

Har ni något bra tips på emballage/kuvert som inte kostar skjortan i materialkostnad och porto men ändå skyddar papperskopian?
 
A4.

Borde inte vara omöjligt för posten att få fram dom hela... (?)
 
Där är inget annat att göra än det som du gör. Extra tjock och styv kartong och extra tjockt och styvt papp eller liknande inuti. Skickar du 100 så kommer kanske en fram söndrig ibland. Det får man ta om man vill skicka på det enklaste och billigaste sättet :)
De slängs ju i en container tillsammans med hundra eller tusentals andra brev och det är ofta där de går sönder. Det ligger ju i värsta fall nästan 1½ meter post ovanpå ditt brev. Är det många bilder eller riktigt stora så kan du ju alltid skicka rek. eller som paket. (när värdet är större)
 
Lite små enkla tips för posthantering:

Lämna brevet över disk på ett Företagscenter. Där läggs breven direkt i s.k. blålådor och kommer att åka direkt till stämpling och sortering, utan att passera diverse potentiella brevkvikare.

Om du postar dem i gula/blå brevlådor så finns risken att de havererar redan i lådan, då nästa som postar kanske lägger på ett stort och tungt brev som viker ditt. Har du dessutom oturen att ditt brev delas ut just den dag som årets värsta skyfall infaller så är risken överhängande att det är lätt fuktskadat antingen från brevbärarväskan eller från mottagarens otäta postlåda. Posta inte heller dina foton sent på fredagar eller lördagar, då nätternas festprissar ibland roar sig med att posta allt från brinnande saker till hamburgare med diverse tillbehör.

Ett annat alternativ är att du skickar brevet mot postförskott (för du ska väl ha betalt av kunden också). Det kostar 50 kr extra och måste lämnas och hämtas över disk, men dessa försändelser är inte heller i närheten av potentiella brevvikare. Försändelsen är dock inte försäkrad, så du får ingen ersättning om den mot förmodan skulle komma fram i ett format som är hälften så stort som det du skickade.

För att få ersättning för skador som uppkommit i posthanteringen så måste du skicka som Rek. Förutom ordinarie porto så tillkommer det 50 kr, men då är försändelsen försäkrad upp till 5000 kr. Rek måste lämnas in över disk och uthämtas över disk och dessutom måste adressaten legitimera sig när den ska hämta försändelsen, dvs lite bökigare men säkrare.

Summan av kardemumman är väl att vill du vara riktigt säker så får du pröjsa 50 kr extra och då måste försändelsen både lämnas och hämtas över disk.
 
Lägg en rostfri plåt 0.5mm på vardera sida om fotot i kuvert, så kan det bli intressant i sorteringsmaskinen nästa gång ;)
 
Jag refererar bara vad posten sa till mig... enligt kundtjänst så är det maskinell sortering, men man kan väl hoppas att de har fel.
 
Det var ett svar till Mats som ville ha rostfri plåt inuti.

Anders, du kan se på kuvertet om blivit stämplat för hand eller i en maskin.
 
Lars Johnsson skrev:
Det var ett svar till Mats som ville ha rostfri plåt inuti.

Anders, du kan se på kuvertet om blivit stämplat för hand eller i en maskin.

Ah, OK.

Bra idé, ska kolla om mottagaren hur stämpeln ser ut.
 
Det går ju alltid att skicka några brev till sig själv avsända på olika sätt, brevlåda, eller postkontor och sedan iaktaga skicket på försändelsen.
 
förslag ...

När jag beställde kopior 30*40 från Crimson så fick jag dessa rullade i en kartong 9*9*36,5 cm.
Lycka till med nästa leverans.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.