Annons

Leica M3 - vad ska man tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Har funderingar på att köpa en Leica M3 utan objektiv. Har tänkt använda den för svartvitt gatufoto.
Är det något jag ska tänka på eller kontrollera innan köp? Vilket objektiv rekommenderas och hur mycket kostar ett sådant.

Tacksam för råd..
 
Mycket bättre kamera än M3 finns väl knappast, men tänk på att 35 mm kräver extern sökare (eller de klumpipga "gogglade" Summicronerna). För 50 eller 90 mm är den dock perfekt.

Kolla framför allt i sökaren, för det är dyrt att reparera: är mätsökarfläcken distinkt, funkar ljusramarna som de ska, fokuserar den rätt på oändligheten, syns några teckan på separering i prismorna? Lyssna på slutaren (framför allt de långa tiderna). Håll kameran uppochner och gör samma sak.

Det klassiska valet till en M3 är en Summicron 50/2 eller Summilux 50/1,4. Dessa finns i flera varianter, kostar på begagnatmarknaden från ett par tusen och uppåt. Kolla på t.ex LP-fotos auktioner eller ge dig ut på internet. Vill man ha nytt men i princip lika bra är Zeiss Planar 50/2 ($600) eller Cosina-Voigtländer Nokton 50/1,5 ($300) intressanta.
 
Just M3 är lite speciell. Den har sökare i naturlig förstoring där M2, M4-M7 har förminskande sökare.
Det gör att kortaste brännvidd som sökaren passar för är 50mm, men då ser båda dina ögon motivet i samma skala.
/Erik
 
Slowfinger skrev:
Tjusigt. Måste läsa på lite mer om Leica. Någon som har en bra websajt för Leica aficinados?

Vi Leica-Aficionados lägger inte ut sånt på internet!

Vi är en hemlig sammanslutning sedan 1600-talet, vi träffas.... ;)

Har du kollat här på Poolen Gatufoto?

Där har David Björkén lagt några spännande länkar...
(Men inte speciellt om Leica..)

Snart kommer det säkert länkar av nå'n annan här på tråden som kan vara intressanta! :)
 
CameraQuest är en guldgruva

Slowfinger skrev:
Någon som har en bra websajt för Leica aficinados?
Det finns massor av information hos CameraQuest, tryck där på länken "classic camera profiles" (massor av intressanta länkar!), ungefär 1/3 ner på sidan börjar M-länkarna.

Tar ett bra tag att tröska igenom.
 
http://www.cameraquest.com/classics.htm finns massor av info om gamla och nya leicor och andra mätsökarkameror. Själv har jag aldrig hållit i en M3 så jag har inte riktigt förstått storheten tror jag. Vill man köra 35-lins så tycker jag att M2 eller M4 och framåt är bättre.

/Klas

EDIT: Bo hann före minsann!
 
Kolla slutaren - de långsamma tiderna, ridåernas skick.

CameraQuest igen i Used Leica M buyer's check list:

"With the back door open and no lens, look at both shutter curtains with a strong light behind them. Make sure they have no pinholes from the sun and they show no cracking. Unfortunately Leica M shutter curtains on the M3/M2's just don't last as long as their equally old competitors from Nikon or Canon."

och

"A M camera weak point is slow speeds which are way too slow or hang up entirely."

Jag fick renovera slutaren på min BarnackLeica (iofs tjugo år äldre än någon M3:a), de långsamma tiderna var extremt sega, vilket jag visste redan när jag köpte den.
 
klasb skrev:
Själv har jag aldrig hållit i en M3 så jag har inte riktigt förstått storheten tror jag.
Mätsökaren i M3 är mer distinkt än i M2/M4 etc. Det har nog både med förstoringen att göra, och att själva mekanismen är helt annorlunda. Man får t.ex aldrig någon "flare-out" eftersom det inte finns någon parabolisk spegel i strålgången.
 
Jag ska bekänna något - o heliga leica-män:

Jag är inte värdig en Leica, åtminstone inte riktigt än.

Jag hade en fruktansvärd analog-abstinens och ville bort från automatik och digitalt i alla fall ibland.

Men det blev en Nikon FM2 - en helt manuell liten stridsvagn "the traditionalists choice" som den kallades i reklamen:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1170

Den får duga så länge eftersom jag redan har Nikongluggar. Men Leica-drömmen lever. Förr eller senare blir det en. Ska fortsätta plugga på om Leica. Bara utseendet gör ju att man ryser av vällust...
 
Slowfinger skrev:
Jag ska bekänna något - o heliga leica-män:

Jag är inte värdig en Leica, åtminstone inte riktigt än.

Jag hade en fruktansvärd analog-abstinens och ville bort från automatik och digitalt i alla fall ibland.

Men det blev en Nikon FM2 - en helt manuell liten stridsvagn "the traditionalists choice" som den kallades i reklamen:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1170

Den får duga så länge eftersom jag redan har Nikongluggar. Men Leica-drömmen lever. Förr eller senare blir det en. Ska fortsätta plugga på om Leica. Bara utseendet gör ju att man ryser av vällust...


Vadå värdig!?
Det tror jag visst att du e! :)

Har själv en del "mörka sidor" dolda i skåpen...
(Nikon, Contax, Canon...
det är nog ganska vanligt även bland sk. Leica-aficionados! ;)

Å en FM2 e inga dåliga grejer!!

Oss emellan, hoppas ingen hör, så är jag litet svag för min Nikon F2SB....
Den är en "tungur kamera"....
Funkar alltid....
OCH då den är litet sliten, så syns mässingen!!!!

Hur många kameror idag kan visa mässing!!?? ;)


Men för att återgå till Leica..
Att ha en M Leica, och ta fram, ladda, gå ut på stan...och ta bilder......
"Zen och konsten...." :)

Vissa saker kan inte beskrivas, måste upplevas.......

Å visst kan man uppfattas litet udda, avikande i "fotomassan" med sin Leica, men det gör inget! :)
 
Senast ändrad:
Haha - tack Bengt. Skönt att läsa att även du är mänsklig ;-)

Satt här med blossande kinder och tänkte att "nu har jag dragit igång en diskussion här och så sviktar jag" ;-)

Men som sagt - det blir en Leica. Frågan är bara när...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.