Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lee filtersystem och motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

rolfmm

Aktiv medlem
Lee filtersystem och motljusskydd - eller dyligt. Ja, hur löser man det? Är motljusskyddets betydelse överskattat?

Det skall väl sägas att jag har både en vanlig filterhållare och en med kompendium men använder sällan den senare. Enda gången ett motljusskydd egentligen fungerar fullt ut är ju när solen kommer från sidan eller snett framifrån. Jag använder nästan aldrig kompendiumet. /Frode

Det låter bra för det kompendiumet är inte billigt - 1500-2000......
Jag kommer nog gå för ett Lee-system og prova utan motljusskyddet.

Jag använder alltid motljusskyddet, ju mindre sidoljus. Ju mera ljus från motivet, ger mer detaljer från motivet, detta fick jag lära mig redan under analoga tid.

Det låter bra för det kompendiumet är inte billigt - 1500-2000......
Jag kommer nog gå för ett Lee-system og prova utan motljusskyddet.

Å andra sidan kostar det väl inte så mycket mer än bara filterhållaren? Att jag sällan använder kompendiumet beror på att det är litet otympligare än utan. /Frode

Vill man snåla in på motljusskyddet så kan man tex använda ett sittunderlag och skärma av med. Jag gör så när jag plåtar med vidvinkel då mitt motljusskydd ändå är för snävt och det är på tok för dyrt att köpa ett till :p

När jag fotar med LEE filtersystem har jag alltid kameran på stativ och trådutlösare. Då kan jag enkelt skärma av med handen om det behövs. /Frode

Jag handlar från photax men om dom inte har på lager från speedgraphic i england.
Japanphoto har även en del i sortimentet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar