Annons

LED vs Plasma

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Fel forum kanske men det närmsta jag hittade.

Jag hör olika saker hela tiden om Plasma vs LED
Vilken har den absolut bästa bildkvaliten?
Ser man någon skillnad mellan 2 LED på 100hz och 800hz ?

Och jag kommer att använda den för att kolla på bilder och vara ute på nätet och surfa.
Men också se på TV :)

En länk

Fel forum kanske men det närmsta jag hittade.

Jag hör olika saker hela tiden om Plasma vs LED
Vilken har den absolut bästa bildkvaliten?
Ser man någon skillnad mellan 2 LED på 100hz och 800hz ?

Och jag kommer att använda den för att kolla på bilder och vara ute på nätet och surfa.
Men också se på TV :)

En länk:

http://www.hdplasmatvreviews.com/plasma-vs-lcd-vs-led-tv/

Det ser ut att gälla i USA men det enda skillnafen är nog att de har 60Hz och vi 50 Hz
Plasma har svartare bakgrund, större bildvinkel och uppdateras med 600Hz (500 i Europa?).
Men LED har kommit mycket starkt på senare år och där har man många storlekar.Plasma finns sällan under 50 tum.
800Hz är bättre än 100 för snabba rörelser. Jag gissar att även 400 Hz duger....

Plasma är en bildskärmsteknik och LED är en bakgrundsbelysningsteknik, oavsett vad marknadsfolket försöker hitta på.

LED är i grund och botten samma princip som TV-apparater med CCFL i bakgrundsbelysningen, bara det att det sitter lysdioder istället för "lysrör". Sedan kan man förstås styra lysdioderna lite annorlunda, men grundprincipen är densamma.

Plasma brukar ser mer likt bildrör i karaktär (varje pixel är ungefär som ett litet eget bildrör som lyser), medan "LED-TV" i princip är en gigantisk datorbildskärm. Där lyser bakgrundsbelysningen hela tiden och TFT-panelen blockerar och släpper igenom ljus för att skapa en bild.

Här är mina 2 cents då.
Jag köpte en samsung LED i September och ställde upp den jämte min gamla Panasonic PX70 plasma.

Avatar, Band of Brothers och Transformers (full-hd) samt använda TV´n som skärm.
LCD/LED klar vinnare, enastående skärpa och bra tryck i färgerna för de som gillar det.

Vanligt tv med vanlig Boxer/Com Hem, DVD och hämtade sd-rippar ( Big bang, Two and a half).
Plasman klar vinnare, förlåter i stort sett allt jag vill se ii varierande kvalité. Inga sönderpixlade scener eller fulfärger.

Jag körde båda uppställda bredvid varandra på delad signal och den högre herzen på LCD/LED gjorde att bilden i stort sett var ryckfri och det var först nu jag upptäckte att min gamla plasma rykte rejält i jämförelse. Körde jag en i taget märkte jag det inte speciellt.

I ditt fall skulle jag tro att LCD/LED och lite högre Hz är ett bra val, i mitt fall åkte jag tillbaka med TV´n och behöll den gamla.

Riktigt dyra led-belysta tv-apparater är mycket bra. Billiga led-tv använder en annan teknik och är ganska mediokra. I måttliga prislägen ger plasma bäst bild.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto