Annons

Lcd skydd till e-510

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Ett hårt lcd skydd typ hoodman skulle inte vara så dumt då jag inbte alltid visstas i kameravänliga miljöer. Men det verkar inte finnas något som passar e-510 förutom skyddsfilm som man klistrar på. Föredrar den hårda modellen som förutom skyddar skuggar av skärmen.Finns det någon annan som tillverkar lcd skydd typ hoodman som är avsedda för E-510?

Tacksam för svar!

LCD skydd till E-400 (Samma storlek som E-510)

Jag brukar hänga min E-400 i en kort kamerarem runt halsen. Det innebär risk för repor på skärmen av metall-blixtlås, knappar etc. Min gamla E-300 blev inte så värst repig, även efter ett ganska tufft brukande i 2.5 år.

Till min nyare E-400 klippte och klistrade jag på ett plastskydd för LCD'n, eftersom jag hade för avsikt att sälja den i ett bra skick. Jag var väl inte så värst nöjd med den plastfolien, men lät den ändå sitta kvar.

Fördelen med skyddsfilm som jag ser det, är att kameran är skjutklar, utan att behöva fälla ut skygglapparna. Min E-400 kamera hänger ju runt halsen, så ingenting är i vägen. Dessutom så gillar jag den diminutiva ögonmusslan (EP-3) som levererades med E-300, se bilden nedan på E-3 som fått ärva densamma. (Eyecup EP-6 använder jag visserligen vid telefoto, då det gäller att hålla kameran med ett tyngre objektiv så stadigt som möjligt).

Vid soliga förhållanden, skulle jag förstås inte ha något emot de skygglappar som Hoodman erbjuder.

Med nya E-3, som ju är en kamera som ska tåla tuff professionell användning, så räknar jag med att både topp-LCD'n och den artikulerade LCD'n är av reptåligt glas, om än icke av safirglas. Dock har jag inte sett någon notering om dess motståndskraft mot repor, så helt säker på mitt antagande är jag inte.

Därför, när jag hittade en leverantör i Sverige av skyddsfilm för mobiltelefoner och kameror, med bl.a. passande till Olympus kameror i sortimentet, så slog jag till på sådana skydd, både till E-400 och till E-3.

Skydden från ScreenGUARD är av japansk tillverkning i mycket hög kvalitet, fullständigt transparenta och blanka, och om man är noggrann, lätta att applicera. I kitet till E-3'an ingår även skydd till topp-LCD'n!

Med leverans dagen därpå, så tog jag mig an skyddet till E-400 först. Kameran blev statiskt uppladdad av att blåsa bort damm med Hamas blåsboll, varpå jag inte blev nöjd med första försöket av appliceringen. Sålunda jag fick skölja skyddet med diskmedel, efter att tyvärr ha luddat ned det med hushållspapper, och sen blåsa det torrt med hårtorken. Rekommenderar en dammfri miljö, t.ex. badrummet för själva appliceringen. Till slut blev dock monteringen av LCD-skyddet OK på E-400'an.

Bilagor

• screenguard.jpg
    screenguard.jpg
    49.7 KB · Visningar: 254
LCD skydd till E-3

Vis av försöket med E-400, så tog jag mig så småningom an även E-3. Nu visste jag att man har bara ett försök på sig, så right first time var mottot.

De båda skyddena till E-3 sitter följdaktligen nu perfekt, så att ett otränat öga knappast kan se att där nu sitter skydd på bägge displayerna!

En annan fördel med E-3 och dess artikulerade display, är att det går att vända den helt om, så att den blir vänd inåt mot kamerakroppen och helt skyddad. Som tur var har man även en topp-display att tillgå, förrutom den i sökaren förstås.

Bilagor

• e-3.jpg
    e-3.jpg
    77.2 KB · Visningar: 196
Jag hade liknande plastfilm på min E510 men rev bort den ganska fort. Plasten reflekterade så mycket ljus att det var hopplöst att se skärmen utomhus vid minsta sol. Har sedan ändå inte haft problem med repor trots ihärdigt användande i ganska tuffa miljöer.

M a o: Det blir ingen plast på E3:an.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar